Varför köpa ett nytt grafikkort nu överhuvudtaget?

Permalänk

Varför köpa ett nytt grafikkort nu överhuvudtaget?

Som topicen lyder så undrar jag varför så många köper nya dyra grafikkort just nu? Bränna pengar är väl kul iofs men känns som det är till ingen nytta när DX10 korten kommer i vinter/vår. De flesta här verkar vilja ha de senaste korten när man kollar forumet för spel och sitter ändå på rätt så hyfsade kort som allvarligt talat duger de få månaderna som är kvar innan DX10 korten kommer.

Ni med obegränsade mängder pengar kanske inte bryr sig, men lägga 2500-4500 spänn på ett grafikkort för att sen antagligen byta upp sig om bara ett par månader känns rätt onödigt, men det är som sagt min åsikt. Sitter själv på ett 6800LE som hänger med än, visst skulle jag vilja byta, men inte fasiken lägger jag ut den summan pengar 2 gånger.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

1. De nya spelen kommer gå att spela med DX9 korten också. Dock kommer de häftiga DX10 funktionerna saknas, om man nu måste ha dem

2. De nya DX10 korten kommer dra MASSOR med ström och då måste man oftast köpa nytt nätagg också, vilket inte alla vill.

3. För att utnytja DX10 så måste man köpa windows Vista. Vilket inte alla vill eller har råd med.

Själv har jag inga planer på att köpa ett nytt grafikkort, då jag inte har några planer på att byta till Vista. Jag köpte nyligen ett kort som har HDR stöd som alla pratar så gått om. Testade och slog på det, och den ända skillnaden var att det blev lite ljusare. I många fall lite för ljust. Spelar hellre med AA påslaget i så fall. Så de nya funktionerna är inte allt

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

harmonizer: Du är väl en sån som väntar och väntar. Ser man tydligt om man kollar din sign. Bara för att inte du har pengarna så ska du inte vara avundsjuk.
Inte för att jag har speciellt bra system, då jag inte spelar mycket. Handlar om prioriteringar.

Låt oss rika spendera! Forza Moderaterna !

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk
Medlem

Tror Tjalve sa det mesta som går att säga. Måste dock tillägga att man först inte använder DX10 just nu, vilket kommer ta ett tag tills man gör, det finns inga spel just nu med stöd för DX10.. Crysis och Alan wake kommer ju, men vad mer? Det lär nog ta ett litet tag iallafall innan man använder DX10 verkligen.
Jag själv kommer nog iallafll köpa ett DX10 kort md enda anledningen att det mest troligt kommer köra DX9 spel bättre än vad DX9 kort gör idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K_Brs

Låt oss rika spendera! Forza Moderaterna !

Men snälla... Jag brukar inte hacka på folk men skärp dig. Vill inte starta någon politisk diskussion här men hur fan hör det hemma här? tss...

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K_Brs
harmonizer: Du är väl en sån som väntar och väntar. Ser man tydligt om man kollar din sign. Bara för att inte du har pengarna så ska du inte vara avundsjuk.
Inte för att jag har speciellt bra system, då jag inte spelar mycket. Handlar om prioriteringar.

Låt oss rika spendera! Forza Moderaterna !

Vad har mitt system med hur jag fungerar, vad vet du överhuvudtaget om det?
Jag behöver inte mer än det jag har just nu, fyller mina behov så varför skulle jag byta ut det då?, när det inte längre duger för mig då kommer jag uppgradera, sen har du väl inget hum om min månadslön men jag kan tippa på att det är högre än din. Handlar inte om hur mycket jag kan handla utan vad jag prioriterar.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Vad har mitt system med hur jag fungerar, vad vet du överhuvudtaget om det?
Jag behöver inte mer än det jag har just nu, fyller mina behov så varför skulle jag byta ut det då?, när det inte längre duger för mig då kommer jag uppgradera, sen har du väl inget hum om min månadslön men jag kan tippa på att det är högre än din. Handlar inte om hur mycket jag kan handla utan vad jag prioriterar.

Jag kan inte mer än hålla med. Bara dumt att köpa nytt nytt nytt hela tiden och bara sitta å typ gosa med sina nya saker och kanske köra någon 3dmark-runda då och då. Hellre att man använder datorn till något "vettigt" och inte bara handlar sig fattig till ingen nytta.

Men det är klart, det finns entusiaster och sen finns det ENTUSIASTER som nöjer sig med endast det värsta.

Angående att köpa nytt hela tiden. Vissa är grönjävliga på att sälja och få bra betalt för sina "gamla" grafikkort tex. och lägger bara någon hundring eller runt en tusenlapp på ett nytt.

Men jag håller med dig. Själv köpte jag ett nytt X1800gto för 1500kr i somras som rullar på finfint samtidigt som jag sålde iväg mitt 9800Pro för 700kr, ingen anledning att köpa nytt igen på ett bra tag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Vad har mitt system med hur jag fungerar, vad vet du överhuvudtaget om det?
Jag behöver inte mer än det jag har just nu, fyller mina behov så varför skulle jag byta ut det då?, när det inte längre duger för mig då kommer jag uppgradera, sen har du väl inget hum om min månadslön men jag kan tippa på att det är högre än din. Handlar inte om hur mycket jag kan handla utan vad jag prioriterar.

För det första så förstår jag inte varför du ifrågasätter personer som köper nytt grafikkort nu. Det är väl upp till dom och inget du ska lägga dig i!? Eller så är det för att du vill ha belägg för att du ska få tummen ur röver och köpa dig det där grafikkortet du kollat på så länge. Men som sagt, jag vet inte..

För det andra så vet jag inte vad du tjänar i månaden. Är inte intresserad av det heller. Dock verkar du väldigt intresserad av andras ekonomi. Kanske vill du ha ekonomirådgivning? Jag vet inte..
Jag är mycket nöjd med min måndaslönlön. Det är det viktigaste för mig. Inte vad andra tjänar.

Precis som JAG skrev innan så handlar det om prioriteringar.

Till sist: Vad jag menade med mitt inlägg, är att man inte ska vänta. Vill man ha ett nytt grafikkort så ska man köpa det! Inte vänta för att det kommer nya saker om 5 månader. Då kan man vänta hur länge som helst. Inom elektronik kommer det alltid komma nya saker.

Over and out.

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk
Medlem

om man har pengar ska man spendera dom men håller facktist med man kan byta dator var 3 eller 4 år men inte efter 2-3 månader som många gör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K_Brs
För det första så förstår jag inte varför du ifrågasätter personer som köper nytt grafikkort nu. Det är väl upp till dom och inget du ska lägga dig i!? Eller så är det för att du vill ha belägg för att du ska få tummen ur röver och köpa dig det där grafikkortet du kollat på så länge. Men som sagt, jag vet inte..

För det andra så vet jag inte vad du tjänar i månaden. Är inte intresserad av det heller. Dock verkar du väldigt intresserad av andras ekonomi. Kanske vill du ha ekonomirådgivning? Jag vet inte..
Jag är mycket nöjd med min måndaslönlön. Det är det viktigaste för mig. Inte vad andra tjänar.

Precis som JAG skrev innan så handlar det om prioriteringar.

Till sist: Vad jag menade med mitt inlägg, är att man inte ska vänta. Vill man ha ett nytt grafikkort så ska man köpa det! Inte vänta för att det kommer nya saker om 5 månader. Då kan man vänta hur länge som helst. Inom elektronik kommer det alltid komma nya saker.

Over and out.

Märks på ditt resonemang hur omogen du är, var som sagt du som var inne på ekonomi och hävdade att jag inte hade pengar till att byta ut mitt system, sen ifrågasätter jag ingenting, du borde lära dig läsa lite bättre och tolka saker och ting, det var en undran om varför, sen hör jag på din attityd att du ska torka dig lite mer bakom öronen innan du slänger ur dig vissa ord och kolla vad du själv nyss skrev
innan du börjar bli otrevlig här på forumet!.

Till sist då, liknelse till det du sist skrev: backa tiden nåt år, köpte en widescreen 32tums crt tv för 15000 fast jag vet att priset skulle gå ner om ett halvår på en platt tv för samma pris. skillnad på vänta några år för att byta nåt eller månader men hur länge som helst är i tid för dig dvs några månader är inte det för mig.

"Over and out "

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K_Brs
harmonizer: Du är väl en sån som väntar och väntar. Ser man tydligt om man kollar din sign. Bara för att inte du har pengarna så ska du inte vara avundsjuk.
Inte för att jag har speciellt bra system, då jag inte spelar mycket. Handlar om prioriteringar.

Låt oss rika spendera! Forza Moderaterna !

Killen har bättre system än dig, så nästa gång tycker jag du ska koppla hjärnan innan fingrana vidrör tagentbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K_Brs
För det första så förstår jag inte varför du ifrågasätter personer som köper nytt grafikkort nu. Det är väl upp till dom och inget du ska lägga dig i!? Eller så är det för att du vill ha belägg för att du ska få tummen ur röver och köpa dig det där grafikkortet du kollat på så länge. Men som sagt, jag vet inte..

För det andra så vet jag inte vad du tjänar i månaden. Är inte intresserad av det heller. Dock verkar du väldigt intresserad av andras ekonomi. Kanske vill du ha ekonomirådgivning? Jag vet inte..
Jag är mycket nöjd med min måndaslönlön. Det är det viktigaste för mig. Inte vad andra tjänar.

Precis som JAG skrev innan så handlar det om prioriteringar.

Till sist: Vad jag menade med mitt inlägg, är att man inte ska vänta. Vill man ha ett nytt grafikkort så ska man köpa det! Inte vänta för att det kommer nya saker om 5 månader. Då kan man vänta hur länge som helst. Inom elektronik kommer det alltid komma nya saker.

Over and out.

Tagga ner nu!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Varför köpa DX10 kort när man kan vänta några år och få ett jättemodern DX11 kort. Varför köpa nytt alls, det är ju jättedyrt, bättre att spara pengarna tills man fyller 50 och köpa en monsterdator då...... Du har inte tänkt på att vissa kanske behöver uppgradera, och inte bryr sig om det är DX9 eller 10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Varför köpa DX10 kort när man kan vänta några år och få ett jättemodern DX11 kort. Varför köpa nytt alls, det är ju jättedyrt, bättre att spara pengarna tills man fyller 50 och köpa en monsterdator då...... Du har inte tänkt på att vissa kanske behöver uppgradera, och inte bryr sig om det är DX9 eller 10.

Bra idé! Det ska jag göra
Ytterligheter, eller vad heter det!?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

ingen som säger att man ska vänta i evigheter, menar bara att det känns som det är "runt hörnet nu" nästa generation...

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Gick lite för hårt på kanske. Var inte meningen så. Lätt att bli missuppfattad på internet. Jag ville bara få igång en diskussion. Dock skenade den iväg lite. Menade verkligen inte att vara otrevlig.

harmonizer: Hoppas du har fått svar på din fråga iaf. Tycker du fått en del bra svar på de som koncentreade sig på din fråga.

zEm: Har du läst tråden? Det handlar inte om vem som har bäst system. Både jag och harmonizer är överens om att det handlar om prioriteringar. Och datorer är inget jag och harmonizer priroriterar. Och när började vi med personangrepp?

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K_Brs
Gick lite för hårt på kanske. Var inte meningen så. Lätt att bli missuppfattad på internet. Jag ville bara få igång en diskussion. Dock skenade den iväg lite. Menade verkligen inte att vara otrevlig.

harmonizer: Hoppas du har fått svar på din fråga iaf. Tycker du fått en del bra svar på de som koncentreade sig på din fråga.

zEm: Har du läst tråden? Det handlar inte om vem som har bäst system. Både jag och harmonizer är överens om att det handlar om prioriteringar. Och datorer är inget jag och harmonizer priroriterar. Och när började vi med personangrepp?

Lugnt killen.skakar hand:P

Jag väntar för jag vill att mitt system ska hålla så länge som möjligt för min del,sålänge spelen inte laggar och iomed DX10 är runt hörnet så väntar jag, hade det inte varit på G så hade jag säkert slagit till på nåt annat kort, men som sagt älskar att hålla på med datorer men vill samtidigt inte byta för ofta heller, så sålänge det inte laggar i spel eller annat så uppgraderar jag inte mig, finns ju ingen anledning då tycker jag, men ska jag hänga med i kommande spel framöver så kommer jag byta till mig ett dx10kort så småningom, därav känslan
av att lägga ut summan ionödan på ett kort redan nu.

min tankegång det.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K_Brs
harmonizer: Du är väl en sån som väntar och väntar. Ser man tydligt om man kollar din sign. Bara för att inte du har pengarna så ska du inte vara avundsjuk.
Inte för att jag har speciellt bra system, då jag inte spelar mycket. Handlar om prioriteringar.

Låt oss rika spendera! Forza Moderaterna !

Nog det dummaste inlägg på länge. Skärp dig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
ingen som säger att man ska vänta i evigheter, menar bara att det känns som det är "runt hörnet nu" nästa generation...

och vid DX10 releasen så börjar dom snacka om nästa sak som lanseras några månader senare... det tar aldrig slut!
det spelar ingen roll om vad man köper för dator, för efter en månad så inser man hur grundlurad man är. tekniken går för snabbt fram, skäms på dem

Permalänk
Medlem

hehe grabbar grabbar. en bra metod att hålla sig uppgraderad men ändå inte spendera så värst mkt pengar på grafikkort är att köpa de näst bästa på marknaden sedan sälja vidare och köpa nytt. kostar en spottstyver om man säljer de gamla korten vid rätt tidpunkt.

Permalänk
Medlem

För att kunna spela bra spel?

Permalänk
Avstängd

Ja tydligen så är man tvungen att byta kort hela tiden=) jag har gjort det och visst känns det i plöskan!!

7800gt 7800gtx 7900gt 7900gtx ati x1900xtx på kort tid vad har det hjälpt mej? inget typ bara kul att byta men typ samma prestanda i alla kort!
och nu kommer dx10 kortena jag håller på bli galen!!!!!

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag alltid typ 2-3 generationer för att det verkligen ska bli en aha känsla i skillnad på prestandan

Att först köpa ett 7800GTX sen ett 7900GTX för sen ett 7950GX2 ger ju så små förändringar att man knappt märker dessa.

Sen att köpa ett highend kort nu är dumheter när 8800 korten är så nära, däremot mellan nivå kort som 7900GTO, x1900XT kommer troligtvis inte sjunka speciellt mycket i pris iallafall vilket gör att man inte gör någon dålig affär att köpa ett nu.

Allting är avvägningar, vill man ha nytt hela tiden så struntar jag i det men själv tycker jag det är ett totalt slöseri med pengar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Re: Varför köpa ett nytt grafikkort nu överhuvudtaget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Som topicen lyder så undrar jag varför så många köper nya dyra grafikkort just nu? Bränna pengar är väl kul iofs men känns som det är till ingen nytta när DX10 korten kommer i vinter/vår. De flesta här verkar vilja ha de senaste korten när man kollar forumet för spel och sitter ändå på rätt så hyfsade kort som allvarligt talat duger de få månaderna som är kvar innan DX10 korten kommer.

Ni med obegränsade mängder pengar kanske inte bryr sig, men lägga 2500-4500 spänn på ett grafikkort för att sen antagligen byta upp sig om bara ett par månader känns rätt onödigt, men det är som sagt min åsikt. Sitter själv på ett 6800LE som hänger med än, visst skulle jag vilja byta, men inte fasiken lägger jag ut den summan pengar 2 gånger.

finns det över huvud taget några spel idag som är värda att spelas? enbart fps som gjorts hundra gånger förut? oblivion är det enda undantaget jag kommer på.. men det är så fruktansvärt segt att försöka sätta sig in i det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Själv väntar jag alltid typ 2-3 generationer för att det verkligen ska bli en aha känsla i skillnad på prestandan

Byter upp mig från gf3 ti200 och 17" crt till 7900gtx och 24" wide tft strax. Ska bli kul.

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Sen att köpa ett highend kort nu är dumheter när 8800 korten är så nära, däremot mellan nivå kort som 7900GTO, x1900XT kommer troligtvis inte sjunka speciellt mycket i pris iallafall vilket gör att man inte gör någon dålig affär att köpa ett nu.

Sant, man kan oftast köpa ett kort i mellansegmentet och sen sälja det vidare för en 500-1000kr mindre efter ½-1 år, om man får iväg det för femhundra mindre än man köpte det så blir det typ en öl i månaden på krogen.

Om man säljer det för 1000kr mindre efter ett år så blir det 84kr i månaden, man kan nästan se det som att man hyr kortet ett år....;o)

Har dock på känn att mellan februari-september någon gång lär det bli ett rejält dyrt dx10 kort dock...antingen direkt efter att ATI:s kort kommit eller efter sommaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K_Brs
För det första så förstår jag inte varför du ifrågasätter personer som köper nytt grafikkort nu. Det är väl upp till dom och inget du ska lägga dig i!? Eller så är det för att du vill ha belägg för att du ska få tummen ur röver och köpa dig det där grafikkortet du kollat på så länge. Men som sagt, jag vet inte..

För det andra så vet jag inte vad du tjänar i månaden. Är inte intresserad av det heller. Dock verkar du väldigt intresserad av andras ekonomi. Kanske vill du ha ekonomirådgivning? Jag vet inte..
Jag är mycket nöjd med min måndaslönlön. Det är det viktigaste för mig. Inte vad andra tjänar.

Precis som JAG skrev innan så handlar det om prioriteringar.

Till sist: Vad jag menade med mitt inlägg, är att man inte ska vänta. Vill man ha ett nytt grafikkort så ska man köpa det! Inte vänta för att det kommer nya saker om 5 månader. Då kan man vänta hur länge som helst. Inom elektronik kommer det alltid komma nya saker.

Over and out.

Det är tack vare såna som dig vi vanliga "fattiga","icke moderaterna" kan ha råd och köpa bra grejer för billig peng :). Tack ska du ha,fortsätt konsumera de dyraste grejer och sälj de efter 3 månader,

till mig helst.

Ontopic:

Håller med Tjalve till 100%.Om man ska vänta på Vista och den första osäkra och ostabila versionen och dessa dx10 kort får man vänta länge.Men som man brukar säga den som väntar länge väntar på nåt gott.Eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hult
Byter upp mig från gf3 ti200 och 17" crt till 7900gtx och 24" wide tft strax. Ska bli kul.

Fyfan alltså, det kommer ju bli en närmast religiös upplevelse!

Men du spara 1500 och köp 7900gto istället. Även om du inte vill klocka så blir ju skillnaden minimal.

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Medlem

Köp ett X1950XTX det räcker lång väg, va nöjd med den.......

Permalänk
Avstängd

Köpte ett GeForce 7800 GS nyligen, mycket för att jag ville ha lite mer kraft i datorn. Detta kort är troligen det snabbaste som finns på AGP. Jag är i alla fall mycket nöjd med det kortet. Fick 4388 poäng i 3DMark06 jämfört med 1885 poäng på mitt X800XL som sitter i min andra burk numera. Jag har ingen lust att byta till Vista på ett bra tag så länge spelen inte kräver DX10

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64