Sun Ultra 10 - kan någon berätta vad jag har

Permalänk

Sun Ultra 10 - kan någon berätta vad jag har

Hej!

Jag har en Sun Ultra 10 som jag inte vet något om, men är väldigt nyfiken på.

Jag har listat ut följande:
Det sitter 2 stycken "höga" RAM-moduler på 256Mb/styck
Det sitter något två PCI-kort med två SCIS-kontakter på varje kort.
Det sitter även någon slagas bred port märkt med X25
Det står: "UltraSparc Driven" på framsidan.

Är det någon SUN-expert som kan berätta lite mer.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Hehe.
Var har du fått den ifrån? Annars är du väll inne på rätt spår.

Lite bilder hade inte skadat

Permalänk

Jag fick den av en kompis som jobbade på ett lager på ett stort svenskt företag. Den skulle kastas när dom skar ner.
Det här var ett par år sedan.
Ska fixa bilder senare i kväll.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Det är väl en vanlig U10 med två SCSI-kort och ett X.25-nätverkskort som inte går att använda till speciellt mycket numer när allt kör TCP/IP och över Internet.

Datorn är fullt användbar, dock har den lite skavanker i designen som drar ner prestandan. Dels är IDE-kontrollern långt ifrån aphäftig (går precis att få igång en enkel DMA-variant, dock inte UDMA) dels är PCI-bussen "trasig", har för mig att det fattades lite buffertar på PCI-bussen.

Dataapparaten har möjlighet till två grafikkort, ett inbyggt ATI Mach64 och ett något häftigare Creator-kort i UPA-kortplatsen. UPA-kortplatsen har en prestanda jämförbrar med AGP 2X. Korten torde komma i en häftighetsklass om, tja... TNT2 till GeForce 256 kanske.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Har också en ultra 10 men ingen skärm eller dylikt till står bara och väntar på att bli server.

aake jag har för mig att du skrivit någon gång att det går och spela Quake på de. Har du gjort det själv? Skulle va as coolt och lana med sparcar

Permalänk

Jag har ett svagt minne av att det krävs ett speciellt tangentbord, stämmer det?

Vad kan jag köra för operativsystem på den?
Finns det något med grafiskt gränssnitt?

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Du behöver ett SUN-tangentbord (med SUNs egna kontakt då den inte har USB) inkopplat för att maskinen ska spotta ut grafik av sig själv. I annat fall får du koppla en nollmodemkabel mellan den och en annan dators serieport. Tangentborden är inte helt ovanliga så du kan säkert tigga till dig ett från den lokala högskolans eller universitetets datorförening. (De är dessutom lätta att göra rent. (Tangentborden.))

Exempelvis kan du köra Solaris på den, SUNs egna OS. Sen passar många Linuxar och BSDer, dock är det lite si och så med SPARC-stödet, speciellt bland de "användarvänliga" varianterna.

Själv kör jag Gentoo Linux på min, mest för att jag kan.

Angående Quake-stödet så varierar det nog med vilket grafikkort man har. Det jag fått berättat är att korten klarar en mycket tidig variant av OpenGL, fast jag kan ha fel också.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.