Produkttest: OCZ DDR2 PC2-8800 Gold Edition XTC

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: OCZ DDR2 PC2-8800 Gold Edition XTC

Det kan vara svårt att välja mellan de olika ddr2-modellerna på marknaden och det är en stor skillnad om man använder AM2- eller Core 2-processorer. Denna gång skall vi både se närmare på OCZ PC2-8800 Gold Edition XTX 2048 MB och undersöka om höga frekvenser eller bra minnesinställningar är viktigast för Core 2-system (sockel 775).

Läs produkttestet: OCZ DDR2 PC2-8800 Gold Edition XTC

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra men dyrt... för dyrt

Permalänk
Medlem

4600kr för 2GB i 2x1GB stickor är skratträttande oavsett hur bra de än är då det blir så liten prestandavinst med bättre minnen. Bra recension annars men skulle vilja att ni undersökte lite varför minnen är så dyra just nu. Inte bara snabba överklockningsminnen utan också standardminnen. Var ju rätt mycket billigare innan och det sades att när man helt skulle gå över till tillverkning av ddr2 så skulle det bli ännu billigare. Har kartellen måhända växt upp igen och nu är den starkare än den tidigare?

Permalänk

Helt okej test ska jag säga till att börja med. Sedan har jag en liten fråga. Det står att långsamma minnen kan begränsa överklockningen av processorn men detta stämmer inte på mitt moderkort om jag fattat det rätt för det finns två helt separata inställningar för minneshastighet och cpuhastighet som kan ställas in Mhz för Mhz. Detta låter ju lite konstigt för jag har alltså en Minneshastighet, en cpu-hastighet och en multiplier. Moderkortet jag har är Gigabyte P965-S3.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Mm 4.6k för minnen, man kanske borde tänka om och köpa en snabbare processor istället. Det gäller att väga, men har svårt att motivera en extra kostnad på ~2000 jfr med 'vanliga' minnen.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

har man pengar och villa ha den absolut snabbaste persondatorn så får det väl vara värt pengarna antar jag. Dock inge4t som jag skulle köpa då det kommer nya bättre grejjer helatiden.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

köper man hellre 2st 2gigs moduler för billigare pris

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Visst är det väl hög bushastighet mellan nb och cpu som core2 gillar då det är den som begränsar bandbredden till minnena
Hög minneshastighet har väldigt liten/ingen inverkan enligt andra tester....

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Helt okej test ska jag säga till att börja med. Sedan har jag en liten fråga. Det står att långsamma minnen kan begränsa överklockningen av processorn men detta stämmer inte på mitt moderkort om jag fattat det rätt för det finns två helt separata inställningar för minneshastighet och cpuhastighet som kan ställas in Mhz för Mhz. Detta låter ju lite konstigt för jag har alltså en Minneshastighet, en cpu-hastighet och en multiplier. Moderkortet jag har är Gigabyte P965-S3.

Tyvärr är det inte så utan om du höjer busshastigheten till processorn (överklockar processorns klockfrekvens) höjs automatiskt minnesfrekvensen.

Tex. om du överklockar till 400 MHz busshastighet och använder inställningen 533 (1:1) så får du (400 x 2) 800 MHz i minnesfrekvens.
Använder du inställningen 1066 (1:2) får du 400 x 2 x 2 = 1600 MHz i minnesfrekvens.

Har man minnen som bara klarar 667 MHz eller liknande blir de lätt en flaskhals.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Visst är det väl hög bushastighet mellan nb och cpu som core2 gillar då det är den som begränsar bandbredden till minnena
Hög minneshastighet har väldigt liten/ingen inverkan enligt andra tester....

Åtminstone en länk vore bra så skall jag svara.....Vet inte riktigt vad du utläser för något i detta test. Tänker du på prestandatesterna så är de till för att avgöra vad som är bäst och jag tyckte iaf man fick ett svar, höga busshastigheter får man på köpet med höga minnesfrekvenser (överklockning). Höga busshastigheter med låga minnesfrekvenser blir svårt.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Tyvärr är det inte så utan om du höjer busshastigheten till processorn (överklockar processorns klockfrekvens) höjs automatiskt minnesfrekvensen.

Tex. om du överklockar till 400 MHz busshastighet och använder inställningen 533 (1:1) så får du (400 x 2) 800 MHz i minnesfrekvens.
Använder du inställningen 1066 (1:2) får du 400 x 2 x 2 = 1600 MHz i minnesfrekvens.

Jag förstår inte riktigt. Hur kan 533 vara 1:1 till 400? Och vilken hastighet kämpar mina minnen i nu om jag satt bussen på 400 och minneshastigheten till 800?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag förstår inte riktigt. Hur kan 533 vara 1:1 till 400? Och vilken hastighet kämpar mina minnen i nu om jag satt bussen på 400 och minneshastigheten till 800?

Alltså 533 MHz är 1:1 ifall bussen är på standardfrekvens (266 MHz).
Dvs. 2 x 266 MHz. Höjer du busshastigheten höjs minnesfrekvensen men inställningen brukar bara heta 533.

800 Mhz på minnena är 2:3 vilket gör att man multiplicerar med 1,5.
Så 400 x 1,5 x 2 = 1200 MHz i minnesfrekvens.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Tänk också på att 965 chipset inte har dividers "nedåt" som tex 975 chipset har. Det lägsta är 1:1. 300 fsb ger DDR600, 400 ger DDR800 osv. Det finns bara dividers uppåt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz