3200+ 939 msi k8n neo2 startar ej, testat nästan allt?

Permalänk
Medlem

3200+ 939 msi k8n neo2 startar ej, testat nästan allt?

för ca 2-3 år sen byggde jag denna skönhet till en kompis:

AMD 3200+ "winchester" 939 socket! stock kylning!
twinmos 2x512mb minne!
1st sata disk 300gb och 40gb ide disk!
ATI radeon 9800 pro!
MSI k8n neo2!
1st dvd brännare!
hiper 480watt!

den har klockats lite grann kanske legat runt 2.4ghz men den blev lite varm i sommras så då drog han ned den till ca 2.2ghz där den legat sen dess.
så idag så startade han den som vanligt och surfade bara runt lite så låste sig explorer så tog han ctrl-alt-delete och avslutade explorer.exe och startade upp den igen och då total låste sig datorn så då startade han om datorn och då kommer den till post screen, eller man ser inget eftersom han har MSI loggan på och där låser den sig och det spelar ingen roll vad man gör så reagerar den inte, spelar ingen roll om man resetar bios heller ingen förändring kommer inte längre. bara till loggan.
så jag drog hem och hämtade ett fint gskill minne ur min burk samt ett ATI 9700pro och ett nätaggregat antec 480watt. rengjorde datorn lite från damm och dylikt och pillade fast minna grejer och startade upp och det blev ingen som helst förändring så testade vi lite olika minnes platser utan resultat.

all ondödig hårdvara var givetvis ur kopplad, såsom hårddiksar, optiska och dylikt.

han har en grej som heter D-bracket bak på datorn med 4st LED's när alla lyser grönt så är datorn okej men i detta fall så lyser 2st rött så vill kollade upp detta med manualen där det står så här:Bios sign ON this will start showing information about logo processor brand name ect.

och det är precis där den hänger sig vid MSI logan, vet inte om mobot är sönder men vi misstänker det, vi skall så småningom sätta i hans cpu i ett 939 mobo och se om den fungerar.

så vad säger ni experter om det hela, är hans dator bortom all räddning eller är det kanske cpu'n det är fel på eller något vi förbi sett som vi kan göra?

sen skulle det vara kul att få någon hypotes om vad som kan ha hänt oxå!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

låter fläktarna?

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Biosen kanske dog eller fukka sig testa reseta den.

Permalänk
Medlem

om ni läste tråden så är det redan gjort x antal ggr utan resultat, sen så låter fläktarna eftersom de funkar, sen undrar jag vad fläktar som låter kan ha med det hela att göra?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

uteslutnings metoden låter processor fläkten ska det ju inte vara fel på den tex

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

jo om den låter mycket kan den vara på väg till ett annat rike! men alla fläktar är nogrant kollade och alla fungerar som dom ska! så problemet ligger inte i fläktarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag hade ett liknande problem med mitt gamla MSI k8n neo2 för länge sedan. Jag hade gått igenom allt och alla prylar men hittade inget fel. Tillslut så beställde jag ett nytt BIOS chip med förprogramerat bios för just det moderkortet och slängde i det. Till min förvåning fungerade allt perfekt Kommer dock inte ihåg varifrån jag beställde det, men det var någon svensk internet butik och leveransen fungera bra å snabbt. Ska forska lite...

Ett annat förslag ni kan testa först är om det går att flasha om bioset med en ny version från MSI (kanske svårt dock om det låser sig)

Edit 2,

addressen till butiken är http://www.eksitdata.com
Dock får ni avgöra om det är värt att ordna ett nytt chip eller spara pengarna till nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0
Vill minnas att jag hade ett liknande problem med mitt gamla MSI k8n neo2 för länge sedan. Jag hade gått igenom allt och alla prylar men hittade inget fel. Tillslut så beställde jag ett nytt BIOS chip med förprogramerat bios för just det moderkortet och slängde i det. Till min förvåning fungerade allt perfekt Kommer dock inte ihåg varifrån jag beställde det, men det var någon svensk internet butik och leveransen fungera bra å snabbt. Ska forska lite...

Ett annat förslag ni kan testa först är om det går att flasha om bioset med en ny version från MSI (kanske svårt dock om det låser sig)

Edit 2,

addressen till butiken är http://www.eksitdata.com
Dock får ni avgöra om det är värt att ordna ett nytt chip eller spara pengarna till nytt moderkort.

jätte scyst, det skall vi kolla upp, konstigt att bioset bara kan bli "korupt" sådär utan direkt anledning?
för det mesta tyder på att det är det!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.