Nyinköpt MacBook, fråga om distansavtalslagen

Permalänk
Medlem

Nyinköpt MacBook, fråga om distansavtalslagen

Hallå där.

Köpte i förra veckan en MacBook från Applestore genom Mecenat, och får den levererad imorgon. "Korkat" kanske vissa tycker eftersom en uppgradering verkar ligga runt hörnet, men jag orkade helt enkelt inte vänta längre, så jag betackar mig för dryga kommentarer :). Kommer uppgraderingen efter min 2 returrättsveckor så spelar det ingen roll, då får jag stå mitt kast, men kommer inte deppa för det ;).

Hursomhelst: Om det nu skulle vara så att MacBooken uppgraderas inom de närmaste två veckorna, hur ska man då gå till väga? Ska jag ta kontakt med Apple, TNT? Måste jag ge nån speciell anledning till varför jag vill skicka tillbaka den? Kommer man få stå för fraktkostnaderna till företaget själv, och isåfall hur mycket tror ni ungefär det skulle gå på? Så som jag har förstått det så får man ha använt produkten innan man returnerar den, så länge den är i (i stort sett) samma skick som vid leveransen när man väl skickar tillbaka den? Och vad vore en rimlig uppskattning på hur lång tid det tar innan man får tillbaka pengarna på kontot?

Vore mycket tacksam för svar.

Mvh

Erik

Permalänk

innan man får tillbaka pengarna på kontot tar ca. 5 arbetsdagar upp till 2 veckor. Det fick jag erfara när jag avbeställde min Macbook och köpte en stationär istället. Väntade i nästan 2 månader på den och orkade inte vänta längre.

Fast det kanske är olika. Dem skickar nog pengarna tillbaka till dig först efter det att dem fått tillbaka Macbooken.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en macbook för ett tag sen. Skulle vilja veta vad det är för upgradering folk snackar om ? vad är det som ska bli bättre ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koppp
Jag köpte en macbook för ett tag sen. Skulle vilja veta vad det är för upgradering folk snackar om ? vad är det som ska bli bättre ?

Jag väntar på Core 2 duo i MacBooken iaf ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag väntar på Core 2 duo i MacBooken iaf ..

Kommer den till Macbook:en? Jag har ingen aning men det skulle kännas lite korkat nu när dom äntligen har lite skillnad mellan vanilla vs pro.

Permalänk
Medlem

Är inne på samma linje som du. Känns onödigt att beställa en macbook om de ska uppgradera processorn till en Core 2 Duo. men samtidigt vet man ju inte om de gör det för att särskilja mera på standard - pro modellerna.

För som det var innan när det i princip bara var grafikkortet som skiljde dem åt så tyckte jag priset för PRO var ett hån.

Men jag tänker vänta snällt tills nästa år då de släpper leoparden och förhoppningsvis även Core 2 Duo till Macbook.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ryktas om att C2D macbooks släpps nästa vecka.
http://www.tuaw.com/2006/11/07/online-retailer-leaks-macbook-...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

För att svara på första frågan så har Apple en egen returpolicy som låter dig lämna tillbaka en produkt du köpt genom Apple Store inom två veckor.

Apple Stores villkor.

Permalänk
Medlem

Ångerperioden är ju till för att ångra ett köp utan att öppnat eller använt produkten eller det är iallafall vad jag trodde...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Ångerperioden är ju till för att ångra ett köp utan att öppnat eller använt produkten eller det är iallafall vad jag trodde...

Jepps-keps, tror det lyder ungefär:
"Du får inte använda produkten men likväl försiktigt undersöka den."

Det är väl iaf en policy de flesta verkar gå efter, ÅF vill ju inte få tillbaks en märkbart begagnad produkt och alla som handlar en ny produkt och betalar för det skulle väl bli ganska pissed om man upptäcker att alla påsar med sladdar är uppbrutna, fingeravtryck på skärmen, någon skum hentai-bild som bakgrund när man startar datorn etc.

Så ta det försiktigt om du vill lämna tillbaks den!

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk

Som sagt, Apple har en returrätt som är mer generös än den lagen kräver. Läs deras policy som jag länkade till ovan.

Permalänk
Medlem

Det har var det värsta jag varit med om tror jag, haha.

Uppgraderingen till Core 2 Duo kom till MacBooken så pass tidigt ändå, en halvtimme efter att de hade lanserat det på sin hemsida ringer TNT på dörren med min "vanliga" Core Duo-MacBook, haha. Seriöst. Ringde Apple, fick ett return-nummer som jag skrev på boxen, TNT ska ta kontakt inom 48 timmar och hämta upp den, sen ersätts den av en Core 2 Duo. Smidigt faktiskt, och fan vad glad jag är att det kom. Kan dock inte förneka att det kliar i fingrarna, men nån vecka eller 2 till spelar ingen roll ;).

Tack för all hjälp!

Permalänk

Kom ihåg att man inte skyddas av svenska lagar när man köper något fråm apple store. Det bästa är att köpa en apple produk från en svensk återförsäljare.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

men de brukar ju ändå följa 14 dagars returrätt, alltså distansavtalslagen. så i detta fall är det ju inget problem. det ända de "smiter" undan, eller rättare sagt, som är luddigt i deras texter, är om garantin. för apple säger ett år, svensk lag två år.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
men de brukar ju ändå följa 14 dagars returrätt, alltså distansavtalslagen. så i detta fall är det ju inget problem. det ända de "smiter" undan, eller rättare sagt, som är luddigt i deras texter, är om garantin. för apple säger ett år, svensk lag två år.

Fel. Det finns ingen lag som säger att säljaren eller tillverkaren måste ge garanti men de flesta företagen gör det, och i detta fallet get apple ett års garanti. Det man missar när man köper en produkt från apple är reklamationsrätten som är på 3 år.
Apple tar väl hand om en under garantitiden men garantitiden har runnit ur så är apple inte skyldiga att hjälpa kunder som har problem med deras varor. Därför är det värt att betala en extra slant genom att köpa apple produkter i vanliga butiker eftersom butikerna är skyldiga att följa svensk konsumentsköpslag. Detta specielt om man köper en dyr pryl.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

från konsumentverkets hemsida:

"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. "

kanske inte räknas som garanti,men är ju i realitet detsamma. då om den går sönder på ett sätt som skulle täckas av garanti, så är det ju pga. just sånna skador. tappar du den t.ex. så gälelr inte garanti, släpper en lödning på moderkortet så gäller garanti.

varför apple slipepr undan detta är ju pga. att de enligt de själva säljer allt ifrån nordirland, alla transaktioner o liknande går igenom det kontoret o därmed så gäller inte svensk lag på dem.
om detta sen testats i typ domstol vet jag inte.

men huvudsaken är att 14 dagars regeln brukar följas, vilket var frågan i detta fall.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Kom ihåg att man inte skyddas av svenska lagar när man köper något fråm apple store. Det bästa är att köpa en apple produk från en svensk återförsäljare.

Källa? Apple Store Sverige drivs av Svenska Apple vad jag vet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Källa? Apple Store Sverige drivs av Svenska Apple vad jag vet.

Kolla in kontaktadresserna:

http://www.apple.com/se/contact/

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Kolla in kontaktadresserna:

http://www.apple.com/se/contact/

Ja? Apple Store Sverige har 020-120 99 71? Och att de listat internationella nummer har väl ingenting med vilka lagar som gäller att göra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ja? Apple Store Sverige har 020-120 99 71? Och att de listat internationella nummer har väl ingenting med vilka lagar som gäller att göra?

020-nummret är bara till för att vi i sverige ska kunna göra beställningar visa telefon eller kontakta kundservice. Applestore har inget kontor i Sverige och heller inget lager i Sverige. Hade Apple Store Sverige varit svenskt så hade man kunnat välja postförskott när man beställer varor men det kan man inte. Dessutom står det inte någonstans på hemsidan att Apple följer svenska reklamations lagar. Apple Store Sverige är helt enkelt inte ett svenskt företag.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk

Apple släppte macbooks med Core 2 Duo igår.

http://www.apple.com/macbook/macbook.html

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
020-nummret är bara till för att vi i sverige ska kunna göra beställningar visa telefon eller kontakta kundservice. Applestore har inget kontor i Sverige och heller inget lager i Sverige. Hade Apple Store Sverige varit svenskt så hade man kunnat välja postförskott när man beställer varor men det kan man inte. Dessutom står det inte någonstans på hemsidan att Apple följer svenska reklamations lagar. Apple Store Sverige är helt enkelt inte ett svenskt företag.

16. Gällande lag och genomförbarhet

16.1 Avtalet lyder under svensk lag.

16.2 Tvistemål skall avgöras av svensk domstol.

http://store.apple.com/Catalog/se/Images/salespolicies_consum...

Det är så roligt med människor som säger att saker och ting är på ett sätt utan att ha kollat ordentligt. Förstår inte vad postförskott har med saken att göra överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
från konsumentverkets hemsida:

"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. "

kanske inte räknas som garanti,men är ju i realitet detsamma. då om den går sönder på ett sätt som skulle täckas av garanti, så är det ju pga. just sånna skador. tappar du den t.ex. så gälelr inte garanti, släpper en lödning på moderkortet så gäller garanti.

varför apple slipepr undan detta är ju pga. att de enligt de själva säljer allt ifrån nordirland, alla transaktioner o liknande går igenom det kontoret o därmed så gäller inte svensk lag på dem.
om detta sen testats i typ domstol vet jag inte.

men huvudsaken är att 14 dagars regeln brukar följas, vilket var frågan i detta fall.

Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak. De första 6 månaderna är det ungefär samma sak, men efter denna tiden är det upp till köparen att bevisa att felet på varan är ursprungligt.

Vidare gäller KKL vid köp från svenska AppleStore och man har således reklamationsrätt. Se Hakkenarsks inlägg för citat om varför.

Vad som gäller under en garanti är förresten upp till den som ger garantin. Vill de så kan de ha en garanti som skulle ersätta exempelvis att man tappar den.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs