15-åring tvångsvårdas för datorspelsmissbruk

Permalänk
Medlem

15-åring tvångsvårdas för datorspelsmissbruk

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,942543,00....

Datorspelandet tog över 15-åringens liv.
Han sov inte och gick inte till skolan.
Nu har pojken omhändertagits enligt lagen om vård av unga.
– Föräldrar måste lära sig att sätta gränser, säger Mikael Ericsson på företaget NoGame som hjälper människor med spelberoende.
---------

Lite skrämande trode inte att någon domstol/länsrätt har rätt till att tvångsbehandla dator-spelsmissbruk! 0.o Men har man verkligen rätt till att tvångsbehandla sådant? frihets berövande/kränkande? Enligt vilken lag är det rätt!

Permalänk
Medlem

Re: 15-åring tvångsvårdas för datorspelsmissbruk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Lite skrämande trode inte att någon domstol/länsrätt har rätt till att tvångsbehandla dator-spelsmissbruk! 0.o Men har man verkligen rätt till att tvångsbehandla sådant? frihets berövande?

Föräldrarna har väl gett sitt medgivande, för de är ju trots allt ansvariga tills han fyller 18.

Vad ska man säga, klarar man inte ta hand om sig själv så kan väl vård vara nödvändigt.

Permalänk
Medlem

frihets berövande ? killen är 15 år och skiter i allt förutom sitt spelande, lyssande framtid han kommer ha om han fortsätter att spela. Tycker det är rätt utav staten att ta över och se till att han blir av med sitt missbruk och gör nått utav sitt liv istället.

Permalänk
Medlem

Är man 15 år har man väl fortfarande skolplikt? Och ska då enligt lag gå i skolan. Inte konstigt att rätten ingriper.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Nej men det är ju precis det han blir tvingad till nåt han antagligen inte vill, skulle tro att han personligen knäcks mer av nån tvångsbehandling. Dessutom skulle föräldrarna tagit mycke mer ansvar och "tagit hand om datorn".

Permalänk
Medlem

Han spela WoW antar jag... Well maybe he didnt have a very good life in the real world so he had to find a new one. A life full of magic and wounder. Where one could interact with a great number of people in the same position as him.

Either feel like shit in a world full of shit, or swing a broadsword at the legions of doom with your best friends that never have to know about your shortcommings in the real world.

Think about that before u sentence someone to pergatory.

Vad vet jag?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Herregud. Lev i verkligheten! (3 svar)
Ett inlägg i diskussionen ”Så länge får barnen sitta framför datorn i vår familj”

Men herregud. Alla barn kan inte vara fotbollsbarn, frimärkssamlare eller orienterare. Intresse som intresse.

Ett barn som ränner på fotbollsträningar var och varannan dag och spelar fotboll med sina kompisar runt det lokala fotbollsmålet, vad är det för skillnad? Är det också bortkastad tid, förlorad tid, och allt vad ni nu säger?

Jag ser ingen som helst skillnad. Det är bara media som trycker fram bilden av att det datorspelande barn är ett "felaktigt barn", och föräldrarna i sin tur är rädda för att de har ansvaret. Suck!

Media - t.ex Aftonbladet - pushar och skriver om datorer, datorns möjligheter, saker man ska köpa och så vidare - precis som man gör med t.ex rekommenderade fotbollsskor - men när man använder en dator för mycket är det något fel, och inte sunt, som t.ex fotbollspelande anses.

Herregud. Lev i verkligheten!
Av lxmbrg_punkt_com (idag kl 21:38)

-----
Taget från Aftonbladet med

Tvångsbehandla fotbollsmissbruk med!

bobbyem: Mjo han måste spelat wow ^^

Permalänk
Medlem

Beroende är väl också ett slags tvång?

Sitta där och vara ägare till 16 lvl60/70 gubbar i wow (förmodligen det spelet, eftersom det spelet har trashat mer folks liv än något annat jag varit med om någonsin) tror jag inte han har så mkt glädje av alls, utan han sitter bara där och kör och kör och kör och kör och kör och kör och kör...

Nu börjar jag väl bli gammal (26), men jag tycker datorspelande skall i viss mån regleras, i all fall tills ungen flyttar hemifrån.

Permalänk
Medlem

Roligt med påhittade missbruk. Snart finns det inget kvar som man inte kan "vara beroende av".

Killen har alltså antagligen inte skött skolan, skolkat osv och varit i konflikt med sina föräldrar angående det. Klart att han stänger in sig på sitt rum och spelar spel hellre än att lyssna på välmenande tjat.

Är det någon som tror att han hade blivit kallad "kompismissbrukare" om han istället för att sköta skolan hade hängt nere på stan med kompisar? Eller "bokmissbrukare" om han stängt in sig på sitt rum och läst böcker istället för att spela spel?

Permalänk
Medlem

Kanske om han hade blivit aggressiv om han blev avbruten i läsningen?

"Satans jävla KÄRRING SER DU INTE ATT JAG LÄSER?!!?ones!!"

eller om han är med kompisar och de vill att han ska käka middag?

"UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT!!!!!" *kasta något efter föräldern* "JAG ÄR JU MED EN POLARE FATTARU VÄL?"

Permalänk
Medlem

Skulle nog snarare gissa att datorspelandet är ett symptom på problemet, inte problemet självt. Han kanske rent av undviker plugget.
men det är ju lättare stirra sig blind på spelandet än varför han spelar.

Permalänk
Medlem

Om det behövs så får myndigheter tvångsomhänderta ungdomar enlgt LVU (lagen om vård av unga tror jag) så det är inte så konstigt att det hänfr. Samma lag som träder i kraft vid vilket missbruk som helst.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så sover man om man spelar fotboll, man går till skolan.. Man äter vid fasta tidpunkter, och man tvättar sig och är renlig..

Datoranvändande må vara ett intresse.. Men när användandet gör så att man hellre sitter vid datorn än går till skolan/sover/äter/tvättar sig så bör staten gå in och ta hand om problemet om föräldrarna inte är bra nog att fixa det själva. Det ska inte vara så att man som 15-åring sitter på sitt rum utan att ha ätit på flera dagar, sovit os v..

Den som säger att det är ett intresse kan ju se över sin egna situation som förmodligen ser likadan ut.. stinker som ett troll, och undernärd som en sticka..

Det är ett missbruk och hade staten valt att se åt sidan tills 15åringen dog pga det (Vilket har hänt!!) så hade man gnällt att ingen gjorde något! Heja Sverige som tar ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk

måste faktiskt hålla med större delen av folket på tråden.
det känns faktiskt som om media blåser upp datormissbruket hur mycket som helst. hur ofta läser man om barn som har börjat läsa för mycket böcker liksom?

att folk sitter mer och mer vid datorerna är inget nytt, men det bör även enligt mig finnas gränser för hur mycket man sitter vid datorn och spelar. att man kan bli beroende är ju ett faktum, men det är inte direkt så att man sitter och sen är man fast. sätter föräldrarna upp regler för ungen, eller plockar datorn så kan han ju inget göra.

att han blir aggressiv är väl inget nytt det heller? känner en massa människor (brorsan inräknat) som blir agressiva när nån säger åt dom att stänga ner.
tror även att konflikt med föräldrarna kan ha lagt en grund i den här historien.

det är samma sak som att man kan läsa i tidningar om män som misshandlar sina fruar. de framställs som rent av onda människor, men tänk på bakgrunden för fan. enligt mina erfarenheter så är större delen av sveriges befolkning normala, och likaså männen.
om deras fruar håller på och tjatar som jag har erfarenhet hemifrån, så är det inte så j*vla konstigt att dom vill hämnas.
lite överdriven parallell kanske, men det är så jag tycker.
(det finns ingen anledning till att diskutera vidare på min parallell, eftersom den inte har med tråden att göra egentligen, så håller ni inte med, så ignorera skiten.)

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk

alltså spel sabbar jävla mycket, var själv på gränsen att bli iväg skickad
när farsgubben tex snodde strömkablarna till datorn blev jag galen, har alldrig varit med om en värre abstinens, spelmisbruk finns absolut, jag kom ur det som tur var när jag fick jobb, var ju så illa tvungen

men datorn har endå sabbat ganska mycket för mig....

Visa signatur

"There's no such thing as gravity, the earth sucks!.
"we all know George Bush is an imbecill. He loves dick but he hates homosexuals.

Permalänk
Medlem

grejen är att man måste ha andra intressen oxå. man kan INTE bara sitta vid datorn, om man gör andra saker regelbundet oxå ( alltså inte går på bio en gång i halvåret) så är inte datorsittandet i sig ett problem. men när man börjar skippa skolan och jobb för att sitta vid datorn så bör man söka hjälp. men jag kan hålla med om att media verkligen blåser upp det hela. om man vänder på det så kan man ju bli träningsmissbrukare eller arbetsmissbrukare oxå. men detta ses inte alls som ett problem

Permalänk
Medlem

Ja men han föräldrar kanske inte skulle gjort honom till en mediaklown som man kan kasta paj på. Kul att alla vet vilken "looser" han är. Dom borde fan tvångsbehandlas också.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Får faktist hålla med Lajning. Media blåser upp det, det är helt klart. Men man får inte ignorera att det verkligen kan bli ett problem om det går för långt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

men så SATANS klart att ungen har problem!! och ni som säger "hade han spelat fotboll hade dom inte klagat" .. yeah right.. Om han spelade fotboll dygnet runt och inte åt eller gick till skolan, tror jag banne mig ändå att föräldrarna hade gjort något.

Han kanske odlar en hjärna nu och kan prioritera lite bättre

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Bleak jag menar att om allt var frid och fröjd så hade han inte behövt fly in en dator. Hade dom varit bra föräldrar hade dom hjälpt honom innan det blev extremt.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Klart att detta är ett problem, men det media gör fel är att blåsa upp det till så enorma proportioner så föräldrar antagligen blir rädda eftersom dom oftast inte vet bättre, och beslutar att barnet inte skall få spela alls. Media är dubbelmoral så det skriker om det.

När jag var 15 år, för 11 år sedan hände det att min mor kom och sa till mig att stänga ned, gå och lägga mig. Sådant. Och man vet ju nu varför hon gjorde det, och tackar henne för det.

Har själv vart inne i wow fällan, helt otroligt att jag behöll min sambo jag bodde med, för henne var det okej att jag spelade hur mycket som helst, om jag iallfall gav henne lite uppmärksamhet då och då. Och det gjorde jag ju. Men hade det vart någon annan så hade jag nog inte haft sambo idag.

(Jag var arbetslös under den tiden jag spelade som mest)

Vet inte riktigt var jag vill komma med detta inlägget, men det är viktigt att se båda sidorna av problemet.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

En intressant aspekt är också att rent kvällstidningsmässigt är det tacksamt att prata om "spelmissbruk" i Sverige eftersom man kan blanda ihop "Gambling addiction" och "Game addiction", som är två totalt skilda saker där det ena varit känt i tusentals år och det andra är skapat av moralpaniska föräldraorganisationer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Game_addiction
http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_gambling

Permalänk
Medlem

Tycker synd om dem som är beroende av TV-spel, finns en del. Det är lika synd om dem som är beroende av allting annat.

Men en som är beroende av snus lider inte lika mycket av en som är helt beroende av tex WoW, CS eller vad det nu kan vara för spel. Även om personerna som är det säger: "Det är mitt liv, jag tycker det är kul". Så tror jag inte att dem hade velat ha det så om dem kunde se sig själva från ett annat perspektiv

Det är just det som är problemet med all slags beroende, bara för en själv tycker det är okey är det inte okey, det finns många som tycker det är okey att gå ut på klubba 2 gånger i veckan och dra en gram kokain genom näsan varje gång, men det är enligt mig synd om sånna.

Det finns faktiskt en hel del kul ute i världen än att sitta 24/7 framför en dator, tex att träffa en mysig tjej och kunna se henne naken på riktigt istället för genom skärmen

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbyem
Bleak jag menar att om allt var frid och fröjd så hade han inte behövt fly in en dator. Hade dom varit bra föräldrar hade dom hjälpt honom innan det blev extremt.

hmm men kanske är svårt att skaffa hjälp just innan det är extremt? Föräldrarna kanske trodde att det var normalt att spendera så mycket tid vid datorn? menar "alla" kids hänger väl vid datorn mycket? Sen kanske dom inte ville inse att deras unge just har problem dvs att dom har misslyckats som föräldrar.

ajja spånar bara lite

Visa signatur

sad panda

Permalänk

Tycker detta är lamt som fan.

Det hela är ju bara en fråga om prioriteringar och vad man finner meningsfullt. Att spela ett spel och uppnå mål, skaffa sig vänner där och leva ut större delen av sitt liv via spelet tycker inte jag ska ses på annat sätt än om personen hade blivigt extremt intresserad avatt hjälpa fattiga och lägga all sin fritid på det. Inte hade man klassat personen som beroende då inte.

Huruvida ett en spelvärld kan vara mer meningsfull än det riktiga livet kan många ha svårt att förstå, men har någon ett taskigt riktigt liv tycker jag det är elakt att tvinga bort personen från dens bra men icke-riktiga liv.

Kommer å tänka på när jag raidade som mest i WoW. Då blev det kanske 5 gånger i veckan. Varje raidpass var 6 timmar. Mina föräldrar kunde verkligen inte förstå hur jag kunde värdera dessa raider så högt. Men vid datorn fanns ju både mina irl-polare plus ett gäng jag lärt mig känna via spelet. Inte ville jag lägga 6h att titta på TV med mina föräldrar (bor långt ifrån alla mina vänner så har i princip bara de 2 valen) ...det gav ju mig ännu mindre.

Permalänk
Medlem

Alltså, nu känner jag mig lite elak...
Men gud vad jag garvar åt detta. Inte nödvändigtvis åt honom, för det lär ju inte vara kul att vara beroende av någonting, oavsett vad det är. Men åt media, vårt samhälle och annat. Vilket liv det lär bli i slutet, allvarliga undersökningar hit och expertutlåtanden dit, antagligen från folk som aldrig ens spelat ett tv-spel. Och vår kära skvallerpress lär bada i det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Tycker det är helt rätt att han ska få hjälp... känner bara att föräldrarna borde gjort någe tidigare?

Spelmissbruk etc. It's all about the parents imho.
Det är päron som oroar sig men inget gör, det är päron som tror att allt är lugnt... iaf inbillar sig det.

Hoppas grabben "kryar på sig"

Sedan är det lite fult med vad "experten" rekommenderar med barn och datorspel. Respektlöst och stänga av datorn medans barnet spelar etc.
Att sitta framför TVn hela dagen är det inte många som reagerar värst mot, men när det är något främmande, vilket datorer faktiskt är för många föräldrar, då blir det jätteläskigt.

Nu gällar det bara att komma ihåg hur man ska uppfostra barn tills man själv skaffar några

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
grejen är att man måste ha andra intressen oxå. man kan INTE bara sitta vid datorn, om man gör andra saker regelbundet oxå ( alltså inte går på bio en gång i halvåret) så är inte datorsittandet i sig ett problem. men när man börjar skippa skolan och jobb för att sitta vid datorn så bör man söka hjälp.

Mycket bra sagt!
lagom är bäst säger dom och så e det.
har man andra intressen så blir dator lirandet roligare och mer som en hobby,inte ett tvång.
det är ju meningen att det ska vara kul att nörda.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Men ändå tvångsbehandla, varför inte bara se till att han går till skolan?

Permalänk
Medlem

Jag får också en hel del skit för att jag sitter så mycket vid datorn av mina föräldrar. men som jag ser det så kan jag antingen sitta och glo på tv och bara tvångsmatas nonsens, eller så kan jag sitta vid datorn, snacka med polarna på msn, lyssna på musik och läsa något jag tycker är intressant. Som jag ser det så ger det mig mer, tv är envägs-kommunikation, vid datorn har jag möjlighet att integrera med saker som jag tycker är intressanta. Personer runt om mig (IRL) alltså förstår inte detta och tycker att mitt betende är asocialt, därav allt gnäll jag får skulle jag tro. Spelar iofs inte så mkt längre, men jag ser inga större skillnader mellan att lira ett mp-spel med polarna på vent än och kolla en film med lite folk (om man inte kollar film med en tjej, tjejer>pron).