Permalänk
Medlem

µTorrent dödar min upload.

När jag tankar flera torrenter samtidigt så försvinner min upload på 2.5 Mbit och går tillbaka till 1.0 Mbit.

För att sedan få tillbaka mina 2.5 lär ja köra in F/W på nytt.
En aning irriterande.
Har aldrig haft problem förr och det är samma inställningar på allting som alltid.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Det brukar ju vara så att om man maxar upload så sjunker download.

Vad sjutton menar du med F/W? Är det en router som strular eller vadå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Det brukar ju vara så att om man maxar upload så sjunker download.

Vad sjutton menar du med F/W? Är det en router som strular eller vadå?

Att uploaden sjunken tillfälligt när man tankar mkt vet ja, men aldrig vart med om virse versa?
Grejen är den att mina 2.5 Mbit försvinner helt.. även om jag inte tankar nått så kan ja iaf bara maxa knappa 90 KB/s uppåt.
För att åter kunna nyttja 2.5 Mbit så lär jag installera om F/W.

F/W - Förkortning på Firmware.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router då?

Det låter nästan som att den drar ner din upload för att kunna hålla din download som antagligen ligger på över 20Mbit.
Verkar lite överdrivet att strypa uploaden så pass mycket dock. Ett par k/s brukar räcka åt ACK-paketen som är det man brukar prioritera vid trafficshaping.

Permalänk
Medlem

Har ingen router alls.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Har ingen router alls.

Lite chatvarning här men vad är det för firmware du måste installera på nytt då?

Skriv gärna lite mer utförligt vad du har för utrustning... det blir lättare att hjälpa till då.

-edit- Onödigt att skapa ett till svar tänkte jag.
Vad säger supporten då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Lite chatvarning här men vad är det för firmware du måste installera på nytt då?

Det till mitt ZyXEL 660H TriplePlay modem.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Har du provat andra torrentklienter? Gissar att du kommer få samma fel, men testa ändå.

Annars ring till Telia (om de är dom du har) och fråga.

Låter som ett mycket skumt problem.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk

Menar du att din nerladdning jammar din uppladdning?
Det brukar den göra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Har du provat andra torrentklienter? Gissar att du kommer få samma fel, men testa ändå.

Annars ring till Telia (om de är dom du har) och fråga.

Låter som ett mycket skumt problem.

Byta klient kommer aldrig på fråga!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Menar du att din nerladdning jammar din uppladdning?
Det brukar den göra...

Med jamma menar man improviserad musik.
Men antar att du menade om nedladdningen förstör uppladningen?

Nej, jag vet inte om jag uttrykt mig luddigt. Men tar om det en gång till..

Jag har Telia 24/2.5.
När jag tankar flera torrenter samtidigt försvinner mina 2.5 Mbit och kommer inte tillbaka, jag får bara 1.0 Mbit uppåt.
Det gäller även när jag tankat klart och bara låter andra tanka av mig.
Att jag inte kan nyttja mina 2.5 Mbit när jag belastar min lina neråt är jag väl medveten om.
Men för att få tillbaka mina 2.5 Mbit sen lär ja köra in samma firmware igen för att mina 2.5 Mbit ska komma tillbaka.
Förstår du nu?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Re: µTorrent dödar min upload.

Citat:

[i]
För att sedan få tillbaka mina 2.5 lär ja köra in F/W på nytt.
En aning irriterande.
Har aldrig haft problem förr och det är samma inställningar på allting som alltid. [/B]

Förstår inte riktigt vad du menar? Har du samma inställningar, men ny firmware? Får du tillbaka UL efter ominstallerad firmware?

Edit: Det låter ju sanslöst att antalet pågående torrents skulle ändra i din firmware? Så kan det ju ändå inte vara?

Permalänk
Medlem

Re: Re: µTorrent dödar min upload.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drummel
Förstår inte riktigt vad du menar? Har du samma inställningar, men ny firmware? Får du tillbaka UL efter ominstallerad firmware?

Edit: Det låter ju sanslöst att antalet pågående torrents skulle ändra i din firmware? Så kan det ju ändå inte vara?

Samma inställningar på µTorrent, som alltid.
Japp, jag får tillbaka mina 2.5 Mbit upp efter att jag installerat samma F/W på nytt, om jag inte gör det så kan ja bara använda 1.0 Mbit upp.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Vad får du för resultat på TP Test utan att du lägger tillbaka firmwaren?
Vad syncar routern i om du inte lägger tillbaka firmware?

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Vad får du för resultat på TP Test utan att du lägger tillbaka firmwaren?
Vad syncar routern i om du inte lägger tillbaka firmware?

Mellan 700-800 kbit/s ligger jag på då.

Har ingen router?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Modemet då.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Modemet då.

Inget geni gällande området, så du får gärna förklara lite mer ingående vad du menar med syncar?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Du är väldigt otydlig i din beskrivning.
Av ren nyfikenhet, vad betyder : "...sen lär ja.." ? Har du eller har du inte flashat om firmware?

Har jag förstått dig rätt att det är NEDladdning som är boven i dramat?
Detta måste vara ett problem i ditt modem alternativt Telia. En gissning är att något löser ut i modemets mjukvara vid din höga belastning. Torrenter har väl en förmåga att öppna upp massa anslutningar? (testa netstat så får du se...)

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Inget geni gällande området, så du får gärna förklara lite mer ingående vad du menar med syncar?

Det bör finnas en egenskapsida som visar vid vilken hastighet som den är ansluten. Bör heta "status" eller något liknande. Bör vara vid samma ställe som du fixar firmware.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Med jamma menar man improviserad musik.

Nu i modern tid så har vi svenskar börjat använda lite svengelska ibland
Syftade självklart på det engelska ordet jam (fylla, blockera (verb, transitivt) @ lexin).

Hur fungerar det när du tankar från ftp då? För som Kaptenstjärt säger, så har torrents en tendens att använda en hel del portar

Permalänk
Medlem

Hjälper det enbart att ladda in nytt firmware eller går det lika bra att bara starta om modemet?

Det låter lite som att någon grejja tycker att överföringen funkar dåligt och börjar gå ned i hastighet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

Modemet har en inbyggd bandbreddsbegränsare, den kanske aktiveras om man byter firmware? logga in i modemet och kolla den.

Visa signatur

Orlan 60Kw

Permalänk
Avstängd

kan vara modemet som inte pallar och ställer om sig sjölv frpn annex-m till det gammla annex med max 1 upp.... testa o se om telia kan skicka dig ett nytt och kanske till och med det silvriga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Du är väldigt otydlig i din beskrivning.
Av ren nyfikenhet, vad betyder : "...sen lär ja.." ? Har du eller har du inte flashat om firmware?

Har jag förstått dig rätt att det är NEDladdning som är boven i dramat?
Detta måste vara ett problem i ditt modem alternativt Telia. En gissning är att något löser ut i modemets mjukvara vid din höga belastning. Torrenter har väl en förmåga att öppna upp massa anslutningar? (testa netstat så får du se...)

Precis det jag sa, att jag lär köra in samma f/w igen?

Mja, det är ju µTorrent som spökar, den förstör nånting!
Tankar jag via DC så fungerar det ypperligt, även efter med.
Prövade Netstat men det var ju inte vidare givande må ja säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclas_l2
Modemet har en inbyggd bandbreddsbegränsare, den kanske aktiveras om man byter firmware? logga in i modemet och kolla den.

Jag har inte bytt f/w så..
Hur loggar man in på modemet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Hjälper det enbart att ladda in nytt firmware eller går det lika bra att bara starta om modemet?

Det låter lite som att någon grejja tycker att överföringen funkar dåligt och börjar gå ned i hastighet...

Lär köra in samma f/w som innan.
Att starta om modemet gör ingen skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Det bör finnas en egenskapsida som visar vid vilken hastighet som den är ansluten. Bör heta "status" eller något liknande. Bör vara vid samma ställe som du fixar firmware.

Vart kan man tänkas finna denna egenskaps-sida?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
kan vara modemet som inte pallar och ställer om sig sjölv frpn annex-m till det gammla annex med max 1 upp.... testa o se om telia kan skicka dig ett nytt och kanske till och med det silvriga...

Äntligen ngn som verkar fatta!
Har oxå funderat på samma sak, men det har ju fungerat så bra hittils med mina 2.5 Mbit upp?
Får väl snacka med dom, men om man skulle få nytt, lär man skicka in sitt nuvarande innan man får det nya?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!

Jag har inte bytt f/w så..
Hur loggar man in på modemet?

Lär köra in samma f/w som innan.
Att starta om modemet gör ingen skillnad.

ööö? du har inte bytt firmware men du ska instalera den du hade innan?

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
ööö? du har inte bytt firmware men du ska instalera den du hade innan?

Byta - Man byter till någonting annat.

Jag kör in samma f/w för att få det att fungera.
Alltså har jag inte bytt nånting.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Byta - Man byter till någonting annat.

Jag kör in samma f/w för att få det att fungera.
Alltså har jag inte bytt nånting.

ok, så det fungerar bara du instalerar firmwaren igen? Då känns problemet löst? eller är det så att efter att du kört utorrent (och stängt av det) så funkar inte dc/ftp förens du instalerat om firmwaren?

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
ok, så det fungerar bara du instalerar firmwaren igen? Då känns problemet löst? eller är det så att efter att du kört utorrent (och stängt av det) så funkar inte dc/ftp förens du instalerat om firmwaren?

Japp det fungerar efter ja kör in f/w på nytt, tills nästa gång jag tankar flera torrenter, då är mina 2.5 Mbit upp borta.. helt alltså..
Får inte mer än 700-800 kbit/s i TP Testet.
Men kör jag in samma f/w på nytt så får ja tillbaka mina 2.5 Mbit uppåt.
Downloaden är oförändrad, både före och efter, bara min upload som försvinner.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Japp det fungerar efter ja kör in f/w på nytt, tills nästa gång jag tankar flera torrenter, då är mina 2.5 Mbit upp borta.. helt alltså..
Får inte mer än 700-800 kbit/s i TP Testet.
Men kör jag in samma f/w på nytt så får ja tillbaka mina 2.5 Mbit uppåt.
Downloaden är oförändrad, både före och efter, bara min upload som försvinner.

Det känns som om detta är ett fall för din support
Men teorin någon hade om att modemet blir tokigt när för många anslutningar dras igång i utorrent känns väldigt trolig. prova dra ner antalet maxanslutningar och titta om det hjälper kanske?

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu