Permalänk
Medlem

Nätverksproblem med P5B Deluxe

Har ställt frågan flera gånger, men får inget svar. Har sökt som en idiot överallt, så skriv för fan inte "just fucking google it" nu.

När jag startar upp datorn så funkar allt finfint; jag kan köra BitComet, firefox, VLC osv. samtdigt. Efter ett tag kommer VLC att börja hacka, sen börjar musen att lagga och resten av systemet följer med. Stänger jag av BitComet hjälper det oftast, men även om detta gjorts så gäller samma sak för firefox (räcker med att jag öppnar en ny sida, så hackar hela systemet tills sidan laddats). För att utesluta att det var nåt minnesrelaterat så provade jag ett vanligt testprogram som provar att sända/ta emot data på nätet m.fl. olika tester, och som jag misstänkte bröt nätet ihop.

Vad jag inte förstår är varför. Jag har ändratt alla möjliga inställningar och gjort flera tester. Jag vågar inte drömma om hur seg min dator skulle bli i ett multiplayerspel . På något sätt påverkar iallafall nätverkstrafiken eller något åt det hållet under vissa perioder med mycket överföringar min processor (se sign)

Det märkliga är att ingen annan verkar ha råkat ut för detta, och antingen har jag gjort fel eller så är min dator kass. Har aldrig tidigare haft detta problem med mina tidigare datorer, som för övrigt inte ens var hälften så snabba.

Jag måste verkligen hitta en lösning på detta, för det driver mig till vansinne...

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

hmmm... låter som du har prioriterings problem..

EXACT hur är din dator configurerad?

ex moderkort minne grafikkort extra tillbehör .ex tvkort...

då menar jag hur sitter det i datorn ex pci slot 1,2 eller 3 etc...

vad är det för märken på prylarna du har..... vilken bios använder du, vilka drivrutiner använder du etc... skriv ner exact eller pma mig så ska jag försöka hjälpa dig så gott jag kan..

//pjotr

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad som sker nu ^^
Edit: Funkar fortfarande inte

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Avstängd

kanske inte ett jättebra sätt.. men testa att ansluta nätverkskabeln till det andra utaget på baksidan av datorn.. (p5b deluxe har 2 nätverksportar) det kanske löser problemet och de flesta har ändå inte använding för mer än 1

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Har försökt det med, men det gör ingen skillnad tyvärr.

En observation jag gjorde, som nästan solklart visar att det är nåt med nätverkskortet, är att när det laggar som mest så räcker det med att dra ur nätverkskabeln och allt lagg försvinner. När jag sedan kollade i Aktivitetshanteraren under flicken prestanda, så är processorn mellan 80% belastning och full belastning. När kabeln då dras ut rasar kurvan direkt ner till ca 5% belastning. Det värsta är att det är likadant på BÅDA kärnorna.

Att nätverket på något sätt påverkar processorn gör, som jag säkert redan sagt, att multiplayerspel online eller lokalt känns väldigt avlägsna. Det är också därför jag så desperat vill hitta en lösning.

Jag uppdaterade nyss de relevanta drivrutinerna, samt flyttade ljudkortet till PCI-platsen rakt under grafikkortet på pjotr2k's inrådan, men det löste tyvärr inte problemet. Jag funderade att ta ett gammalt PCI-nätverkskort och testa det, men det är ju helt värdelöst om jag ska behöva använda ett vanligt nätverkskort när jag redan har två integrerade.

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk

Uppdatera alla drivrutiner.

Vad är datorn kopplad till förresten? Switchar av sämre modell kan få vissa nätverkskort att bete dig konstigt.

Permalänk
Medlem

Alla drivrutiner är uppdaterade, så där ska det inte vara något som spökar.

Jag använder en Netgear-switch, RP614v3 eller som det står på sidan
"4 Port Cable or DSL Router with 10/100 Mbps Switch".

Ska det verkligen påverka min processor på det viset? Ska jag vara långsökt skulle det kanske kunna vara 1) att paketen är för stora 2)för många samtidiga anslutningar 3) Att det eftersom det är ett gigabit ethernet skulle skicka för många paket in i det trånga 100 mbit/s-nätet och att det antingen studsar tillbaka eller stör anslutningen (nu är det iofs Auto-Sense på, så den väljer 100 mbit/s, men ändå).

Känns helt hopplöst

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

Jag skulle avaktivera den inbyggda nätverks kort och prova med en på en pci plats ändå om jag vore dig. Det kan mycket väl var anåt fel på den inbyggda.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

...

uppdatera bios och drivers

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag har BIOS version 0804, så det är redan uppdaterat. Vad gäller alla andra drivrutiner så är de också up to date.

Satte in ett gammalt nätverkskort, men samma problem uppstår iallafall. Finns det verkligen ingen annan som upplevt det här problemet??

Edit:
Känns lite som att detta är ett så gott som olösligt problem nu (enda alternativet är väl nytt moderkort :S )

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk

Testat att blåsa diskarna? kanske långsökt med en ful mask eller något? Någon kan ju använda din dator som zombie för att DDOS'a ngt. Kan du kolla ngn logg i routern över nätverkstrafiken och se hur det ser ut när dator beter sig konstigt, se vad det går för trafik? Lär vara helt ute & cykla, men kanske? Värt att kolla.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Tja, det skadar ju inte iallafall ^^

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

Senaste bios är då inte 0804 kan jag ju berätta.
Vad kör du för OS och för drivrutiner?
Testa att köra med drivers från WinUpdate ist för CD etc.
Kolla nätverkschipsets tillverkarens hemsida efter en allround drivrutin om det finns.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Konstigt problem faktiskt har själv en E6600 men P5B Deluxe/wifi och 7950GT och ett zyxel 660H modem och 2 kompisar har samma och hos oss funkar det utmärkt, har du testat att köra utan switchen?

Och på asus hemsida så är 0804 senaste officiella biosen och den funkar bra hos mig.

Permalänk
Vila i frid

Det är BitComet och BitTornado som buggar och suger all CPU, speciellt på filer med många seed/leech. Prova Azareus istället, funkar mycket stabilare.

Permalänk
Medlem

Just att det skulle vara BitComet är jag osäker på - liknande problem uppstod aldrig på min gamla dator, så jag ser inte varför det ska kunna uppstå på denna. Min gamla var för övrigt enkelkärnig, hälften så mycket RAM-minne, som dessutom var DDR1 i 533Mhz, med en vanlig SATA-disk. Allt med min nya dator är i princip fördubblat.
Drivrutiner kan det ju alltid vara, men alla är uppdaterade, så det är ju lite märkligt att det inte gör så stor skillnad.
Förresten, är du säker på att Azureus är ett så himla mycket bättre alternativ? När jag använde det kraschade det hela tiden. Har för mig att det är gjort med Java också? Ännu (mycket) segare än BitComet med andra ord ^^

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk

Kollat vilken process det är som tar mycket CPU-kraft när saker skickas över nätet? Kanske din brandvägg (eller motsvarande) som inte riktigt pallar... det har i alla fall jag sett förut (om man haft tex en bittorrentklient igång ett tag)

Permalänk
Medlem

Systemprocessen går upp till 80-98%. Bitcomet och firefox växlar en del, och går ibland upp en hel del också, men jag har för mig att Systemprocessen kör över dem sen.
Jag hade Kaspersjy Antivirus och Kaspersky Anti-hacker längre, men jag pallar inte med antivirus-program eller brandväggar egentligen. Att köra en onlineskanning och Ad-aware lite då och då räcker för mig.

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
Jag skulle avaktivera den inbyggda nätverks kort och prova med en på en pci plats ändå om jag vore dig. Det kan mycket väl var anåt fel på den inbyggda.

Håller fullständigt med. Jag antog att de flesta körde med "riktiga" nätverkskort. Om man lägger ned så mycket pengar på ett nytt system så varför snåla med nätverkskortet? Ett 3Com har jag haft sen 99 i 4 system och aldrig haft nåt problem med. (Som dessutom alltid presterat bättre/snabbare än inbyggda Realtek/Marvell).

Om du verkligen är en sån som vill "använda det inbyggda" så får du väl be om ett nytt moderkort och skicka in det där på service.

Ps. Appropå "använda det inbyggda", om man är en sån person kan man lika gärna skaffa moderkort med inbyggd VGA också, så slipper man det där med "kort" helt o hållet? Ds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rodik

Om du verkligen är en sån som vill "använda det inbyggda" så får du väl be om ett nytt moderkort och skicka in det där på service.

Ps. Appropå "använda det inbyggda", om man är en sån person kan man lika gärna skaffa moderkort med inbyggd VGA också, så slipper man det där med "kort" helt o hållet? Ds.

Du kanske inte har läst ordentligt, men jag skrev att jag har testat ett vanligt nätverkskort.
Jag har betalat ett för ett kort med många funktioner som tilltalade mig, och att det fanns två inbyggda nätverkskort +WiFi gjorde det inte mindre tilltalande, så jag köpte det. Ursäkta mig om jag vill använda mitt moderkort till annat än värmeelement, för att jag tycker det är rätt jävla pissigt när något man nyss köpt krånglar.

"om man är en sån person kan man lika gärna skaffa moderkort med innbyggd VGA också".. vad fan ska det betyda? Har inte ett smack med vad jag sagt att göra.

Nu har det iallafall löst sig, och det var en sådan liten skitsak som brandvägg/antivirus. Jag har stängt av programmen varje gång jag testat nätverket, eller använt BitComet. Det jag inte tänkte på var att antivirus (och brandväggen) aldrig är riktigt avstängt.
Ännu håller teknikernas ordspråk: "det är alltid användarens fel".

Yaaay!
Någon sitter just nu och använder sitt integrerade nätverkskort...

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music