Världens långsammaste PC?

Permalänk

Datorer när de är som bäst

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen

Jag får inte koden att fungera, den formateras om något när du postar den här. Kan du inte lägga upp den som .bas?

Ajaj, vi har ett reproducerbarhetsproblem!

Det är sådana dära förbannade smileys som ställer till det. Jag har tyvärr ingenstans att lägga upp filer, förutom bilder.

Men "arbeta bort" de jäkla gubbarna och se till att QB.BI finns på rätt plats, så bör det fungera för QB 4.5 eller QB 7. Observera att det inte är troligt att det fungerar med QBasic - det måste vara riktig QuickBasic för att interrupterna ska fungera.

ultima: Är det bilder som inte fungerar? Jag kan se alla bilderna fortfarande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ajaj, vi har ett reproducerbarhetsproblem!

Det är sådana dära förbannade smileys som ställer till det. Jag har tyvärr ingenstans att lägga upp filer, förutom bilder.

Men "arbeta bort" de jäkla gubbarna och se till att QB.BI finns på rätt plats, så bör det fungera för QB 4.5 eller QB 7. Observera att det inte är troligt att det fungerar med QBasic - det måste vara riktig QuickBasic för att interrupterna ska fungera.

ultima: Är det bilder som inte fungerar? Jag kan se alla bilderna fortfarande.

En bild i första inlägget, längst ner.

Permalänk
Medlem

Vilken odyssé genom gamla tider den här tråden bjuder på! Jag är verkligen imponerad av ditt kunnande MBY, och önskar samtidigt att jag varit född då denna maskin tillverkades

Själv har jag ju mina första datoruppleveser först på Pentium MMX @ 90 Mhz tid, men tänker man på att min Symbian-drivna Nokia 6630 2.5 ggr snabbare med sina 220 MHz processor så ser man att utvecklingen går framåt, minst sagt, om någon tvivlat på det

Om du orkar hade det varit grymt häftigt om du kunde skriva ett inlägg här med den maskinen, oavsett klockfrekvens!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
ultima: Är det bilder som inte fungerar? Jag kan se alla bilderna fortfarande.

Skulle vara nån bild på kristallbytet, men inget sådant syns..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD

En bild i första inlägget, längst ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima

Skulle vara nån bild på kristallbytet, men inget sådant syns..

Japp, ni har rätt. Jag vet inte varför den är borta på bildservern, men jag kan försäkra er om att bilden i fråga är tämligen ointressant.

Edit: Fixat, bilden är tillbaka.

Edit2: När jag monterade ihop datorn igen, så satta jag in två kristaller, som man kan växla mellan med en strömbrytare (som redan fanns - omkopplare för vilken enhet (A/B) som diskettstationen ska ha). Nu kan jag köra datorn i original (4,77 MHz) eller överklockad (6,67 MHz).

Få se om jag orkar göra en tråd om min överklockade Tandy 200 (4,9 -> 8,4 MHz)...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

jaha, vad tråkigt då

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Helt sjukt vad du kan MBY, förstår ungefär 2% av det du skriver om.
Vad arbetar du med nu?
Hur är det med mobiltelfoner, jag har en Samsung SGH-X480.

Vad kan det tänkas vara för processor i den? Hastighet?

Permalänk
Medlem

Min nokia 3660 har en 104 mhzare

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ajaj, vi har ett reproducerbarhetsproblem!

Det är sådana dära förbannade smileys som ställer till det. Jag har tyvärr ingenstans att lägga upp filer, förutom bilder.

Men "arbeta bort" de jäkla gubbarna och se till att QB.BI finns på rätt plats, så bör det fungera för QB 4.5 eller QB 7. Observera att det inte är troligt att det fungerar med QBasic - det måste vara riktig QuickBasic för att interrupterna ska fungera.

ultima: Är det bilder som inte fungerar? Jag kan se alla bilderna fortfarande.

Om du har kvar basfilen, finns det någon chans att du skulle kunna lägga upp det på förslagsvis www.megaupload.com eller www.rapidshare.de?
Hade gärna testat ditt program! (Jag har QuickBASIC Extended 7.1).
PMa gärna.

Har du inte kvar baskoden så tror jag att du kan välja "Ändra" på ditt inlägg där du skrev in baskoden, sedan kopierar du baskoden (som nu står utan smileys), sedan skriver du ett nytt inlägg, och under "val" kryssar du i "Inga smilies i detta inlägg, tack.".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulan
Min nokia 3660 har en 104 mhzare

Och min 6630 220 MHz

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Och min 6630 220 MHz

Och qtek 9000 har 520 MHz

Permalänk

Du jobbar på en skorot! Leta bland kretskorten och klipp ut dom. De finns fan i allt!
Annars kan du beställa på elfa. www.elfa.se

Leta upp långsammare minnen också! Jag antar väl att det måste vara sram eller liknande och de borde finnas långsammare sånna om du kan hitta.
Om du kan programmera så gör ett eget benchmark.

Bästa läsningen på länge, synd att jag är stressad och inter hinner läsa alla sidorna. (Nån kan redan ha skrivit det jag har sagt)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ajaj, vi har ett reproducerbarhetsproblem!

Det är sådana dära förbannade smileys som ställer till det. Jag har tyvärr ingenstans att lägga upp filer, förutom bilder.

Men "arbeta bort" de jäkla gubbarna och se till att QB.BI finns på rätt plats, så bör det fungera för QB 4.5 eller QB 7. Observera att det inte är troligt att det fungerar med QBasic - det måste vara riktig QuickBasic för att interrupterna ska fungera.

ultima: Är det bilder som inte fungerar? Jag kan se alla bilderna fortfarande.

Nämen. Har du inte funnit sidan www.pastebin.com ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

det känns som min 3-4 år gamla är långsammast i världen

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Bra jobbat MBY!

Påminner mig lite om min första överklockning. Farsan och jag skulle försöka skrämma upp min 386DX25 en aning vilket skulle göra med ett kristallbyte. Dessvärre vändes den nya kristallen fel vilket gjorde att den gick sönder mer eller mindre direkt. Den nya klockfrekvensen blev hisnande 16mhz och det fick jag leva med ett tag tills farsan fick tag i en ny kristall på 53mhz vilket gav en klockfrekvens på 26.5mhz. Nån vidare prestandavinst blev det knappast, men den blev ju lite snabbare i alla fall.

Hur fan kan den bli snabbare utan att få någon prestandavinst?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteK_87
Hur fan kan den bli snabbare utan att få någon prestandavinst?

Enkelt: Snabbhet är en enkel skalär. Antingen är A snabbare än B, eller också inte. Prestanda är betydligt mer komplext. Med en 53 MHz-kristall fick vår forumredaktör en dator @ 25,5 MHz, vilket är snabbare än 25 MHz. Någon prestandavinst att tala om är det ju däremot inte. Snarare är det en "symbolisk" överklockning.

Jag brukar också överklocka mina datorer "symboliskt". Öka bussen med 1 MHz eller så. Varför? Tja, det känns bra. Oscillatorerna som genererar klocksignalerna är inte perfekta, och det kan tänkas att en busshastighet på t.ex. 266 MHz egentligen är 265,995 MHz. Med en symbolisk överklockning på 1 % försäkrar man sig över att datorn åtminstone inte är långsammare än vad som uppges. 1 % är mer än de kanske 50 ppm som är en typisk variation för en kristall.

Några prestandavinster kan man dock inte räkna med. 1 % är på tok för lite för att användaren ska uppfatta något.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

höjden av idioti, "överklocka symboliskt"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Enkelt: Snabbhet är en enkel skalär. Antingen är A snabbare än B, eller också inte. Prestanda är betydligt mer komplext. Med en 53 MHz-kristall fick vår forumredaktör en dator @ 25,5 MHz, vilket är snabbare än 25 MHz. Någon prestandavinst att tala om är det ju däremot inte. Snarare är det en "symbolisk" överklockning.

Jag brukar också överklocka mina datorer "symboliskt". Öka bussen med 1 MHz eller så. Varför? Tja, det känns bra. Oscillatorerna som genererar klocksignalerna är inte perfekta, och det kan tänkas att en busshastighet på t.ex. 266 MHz egentligen är 265,995 MHz. Med en symbolisk överklockning på 1 % försäkrar man sig över att datorn åtminstone inte är långsammare än vad som uppges. 1 % är mer än de kanske 50 ppm som är en typisk variation för en kristall.

Några prestandavinster kan man dock inte räkna med. 1 % är på tok för lite för att användaren ska uppfatta något.

Ärligt talat, hur mår du grabben? Du överklockar din cpu för att försäkra dig om att den inte är långsammare än vad den ska vara.. Har du problem med tvångstankar också? Hur gör du när du köpt en 300gb hdd? du måste ju få panik.. eller?

Permalänk
Avstängd

Re: höjden av idioti, "överklocka symboliskt"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteK_87
Ärligt talat, hur mår du grabben? Du överklockar din cpu för att försäkra dig om att den inte är långsammare än vad den ska vara.. Har du problem med tvångstankar också? Hur gör du när du köpt en 300gb hdd? du måste ju få panik.. eller?

Jotack, jag mår fint.

Och nej, ingen OCD eller Tourettes.

Allvarligt nu. Precis som det tydligt framgår av mitt senaste inlägg spelar 1 % ingen praktisk roll. Än mindre spelar ju 50 ppm någon roll, eller hur?

Jag sa att jag "överklockar" symboliskt. Tvångshandlingar är något betydligt allvarligare. Det är när man börjar langa freon för att försörja sin flytande-kväve-kylning.

Skillnaden mellan 300 GB och 300 GiB är dock allt annat än symbolisk. Dock kan vi alla räkna ut skillnaden både före och efter köp.

Men du kanske bör se över din trichotillomani och börja följa devisen tänk-tryck-tala?

Räcker det med två smileys denna gång, för att du ska förstå den lätsamma tonen?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Re: Re: höjden av idioti, "överklocka symboliskt"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jotack, jag mår fint.

Och nej, ingen OCD eller Tourettes.

Allvarligt nu. Precis som det tydligt framgår av mitt senaste inlägg spelar 1 % ingen praktisk roll. Än mindre spelar ju 50 ppm någon roll, eller hur?

Jag sa att jag "överklockar" symboliskt. Tvångshandlingar är något betydligt allvarligare. Det är när man börjar langa freon för att försörja sin flytande-kväve-kylning.

Skillnaden mellan 300 GB och 300 GiB är dock allt annat än symbolisk. Dock kan vi alla räkna ut skillnaden både före och efter köp.

Men du kanske bör se över din trichotillomani och börja följa devisen tänk-tryck-tala?

Räcker det med två smileys denna gång, för att du ska förstå den lätsamma tonen?

Öhm, vad är skillnad mellan GB och GiB?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: höjden av idioti, "överklocka symboliskt"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteK_87
Öhm, vad är skillnad mellan GB och GiB?

GB, gigabyte = 1 000 megabyte = 1 000 000 kilobyte = 1 000 000 000 byte.
GiB, gibibyte = 1 024 mebibyte = 1 048 576 kibibyte = 1 073 741 824 byte.

Eftersom du implicit tog upp saken med "förlorat utrymme" på hårddiskar borde du väl känna till detta?

Klassiskt sett har 1 kB alltid varit 1 024 byte när det handlar om primärminne, adressering och filstorlek. Medan för hårddiskar har använt sig av de riktiga prefixen. Således rymmer en 300 GB-disk ungefär 300 000 000 000 byte och inte 322 122 547 200 byte.

För några år sedan kom något ljushuvud på att enheterna kilo, mega och giga prompt måste följa de SI-prefix som gäller för mått i allmänhet. Dock, eftersom 1 k = 1 024 är bra mycket vettigare för datorer än k = 1 000 så lät man döpa om rasket. Nu får man inte längre säga en kilobyte och mena 1 024 byte längre, utan bör kalla det för "kibibyte".

Personligen tycker jag det är trams. I min värld kommer alltid 1 k vara 1 024 när det gäller datorer och elektronik. Undantaget är just sekundärminnessystem, dvs främst hårddiskar.

Detta är alltså orsaken till att en 300 GB-disk bara lagrar knappt 280 GiB.

Edit: Prefixnamnen, gibi, mebi, osv är förkortningar för "P Binary", där P är "Prefix". En "MEBI"-något är således en "MEga BInary"-något.

Detta "något" är ju vanligen byte eller bits, men man kan naturligtvis tänka sig andra enheter. 1 mebibaud eller - rent hypotetiskt - 1 kibimeter, är godtagbara exempel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: höjden av idioti, "överklocka symboliskt"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
GB, gigabyte = 1 000 megabyte = 1 000 000 kilobyte = 1 000 000 000 byte.
GiB, gibibyte = 1 024 mebibyte = 1 048 576 kibibyte = 1 073 741 824 byte.

Eftersom du implicit tog upp saken med "förlorat utrymme" på hårddiskar borde du väl känna till detta?

Klassiskt sett har 1 kB alltid varit 1 024 byte när det handlar om primärminne, adressering och filstorlek. Medan för hårddiskar har använt sig av de riktiga prefixen. Således rymmer en 300 GB-disk ungefär 300 000 000 000 byte och inte 322 122 547 200 byte.

För några år sedan kom något ljushuvud på att enheterna kilo, mega och giga prompt måste följa de SI-prefix som gäller för mått i allmänhet. Dock, eftersom 1 k = 1 024 är bra mycket vettigare för datorer än k = 1 000 så lät man döpa om rasket. Nu får man inte längre säga en kilobyte och mena 1 024 byte längre, utan bör kalla det för "kibibyte".

Personligen tycker jag det är trams. I min värld kommer alltid 1 k vara 1 024 när det gäller datorer och elektronik. Undantaget är just sekundärminnessystem, dvs främst hårddiskar.

Detta är alltså orsaken till att en 300 GB-disk bara lagrar knappt 280 GiB.

Dumt då att det står i Windows i GB fast de egentligen bör stå GiB.. :S

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: höjden av idioti, "överklocka symboliskt&amp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteK_87
Dumt då att det står i Windows i GB fast de egentligen bör stå GiB.. :S

Visst är det! Men det är inte så konstigt, egentligen. Filer ska ju presenteras i binary digit-format medan diskstorlek ska vara i det vanliga enhetsprefixet.

Denna "reform" genomfördes för att det ska vara mer konsistent med SI-prefixen, men jag tycker att det bara blir mer förvirrande. Som sagt. Jag tycker inte att det är svårt att 1 k = 1 024 på datorer medan 1 k = 1 000 i alla andra fall.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: höjden av idioti, "överklocka symbol

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Visst är det! Men det är inte så konstigt, egentligen. Filer ska ju presenteras i binary digit-format medan diskstorlek ska vara i det vanliga enhetsprefixet.

Denna "reform" genomfördes för att det ska vara mer konsistent med SI-prefixen, men jag tycker att det bara blir mer förvirrande. Som sagt. Jag tycker inte att det är svårt att 1 k = 1 024 på datorer medan 1 k = 1 000 i alla andra fall.

Med tanke på att alla inte är lika begåvade som du (och jag menar det, du är fasen en halvgud här) är det bra att vara konsekvent för att undvika bekymmer. Även om du har full koll så kan du inte vara säker på att personen som säger något till dig har sådan koll och du kan alltså inte vara säker på uppgiften.

vidare måste jag också säga att även jag tycker det är förvirrande när det är olika för primärminnen och sekundärminnen.

Tycker också det är bra att man är modig nog att göra den reform nu, innan det blir än värre. Tänk bara på vårt hatade QWERTY-tangentbord.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Re: Världens långsammaste PC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
På mitt sommarjobbs skrot hittade jag en raritet. En Toshiba T1000 som anses vara den första riktigt bärbara IBM-kompatibla PC. Den kom 1987 och hade PCs "originalprocessor" 8088 (egentligen en licenstillverkad kopia, 80C88 från NEC) och betingar en hastighet på 4,772 MHz.

Den har alltså samma klockfrekvens som IBM PC från 1981 och tillhör därför den långsammaste PC-dator som någonsin tillverkats, med ett undantag: Den första sovjetiska PC-kompatibla datorn som kom 1986 hade en "piratad" 8088 med klockfrekvensen 3,5 MHz.

Nåväl, jag bestämde mig _givetvis_ för att se över klockningsmöjligheterna.

Här är en bild på underverket:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/T1000.JPG

Fakta:
CPU: 80C88 @ 4,772 MHz (original)
RAM: 640 kB
Floppy: 3,5" 720 kB
Hårddisk: ingen, däremot finns ytterligare batteribackupat 640 kB RAM som används som "hårddisk".
OS: MS-DOS 2.11 i ROM
Grafik: CGA, 320*200, 640*200 samt textläge 80*25 tecken.

På en riktig PC kan man minsann inte ändra multiplar eller "FSB" i BIOS, utan man måste plocka fram lödkolven och byta klockkristall.

Normalt för en 8088 är att en kristal på 14,316 MHz används, och processorns klocksignal genereras genom att dela frekvensen med 3. Lustigt nog används samma kristall på många moderna moderkort (åtminstone fram till Pentium II och 440BX-moderkort), men då används PLL-kretsar (phase locked loop) för att skapa högre frekvenser till systemet (33, 66, 100 MHz, etc).

Så, jag lödde loss kristallen och ersatte den med en kontakt, så jag lätt kan pröva mig fram med olika kristaller. 20 MHz (dvs 6,67 MHz CPU) fungerar fint. Antagligen fungerar 24 MHz också bra (8 MHz), men har ingen sådan liggandes. Däremot har jag komradiokristaller oom 31, 36 och 37 MHz. Tyvärr går då processorn på "undertoner", så att datorn visseligen fungerar, men går i det närmaste normal takt.

Men än mer roligt är förstås mina 2 MHz-kristaller. Även dessa fungerar fint, och processorn går då i 666 kHz (0,67 MHz). Kan detta månne vara den långsammaste takt som någon PC gått i?

Jag prövade även med en 32,768 kHz klockkristall, men då går datorn i stället på övertoner, återigen med "nästan" normal hastighet. Synd, eftersom kockningen annars vore 10,9 kHz!

Jag ska nu rota fram kristaller på runt 1 MHz, och eventuellt bygga en egen frekvensgenerator för ännu lägre mål.

En bild på kristallbytet. Originalkristallen ligger brevid (på IC-kretsen).
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/Kristall.JPG

Edit: Så, har jag månne, om inte världens, men sweclockers långsammaste PC?

jag kom och tänka på en grej...finns det inga rekord i över hur många % man överklockar en processor ? Då måste du ligga väldigt bra till ?

Permalänk
Medlem

MBY, din kunskap är klart fascinerande, vilket tvingar mig att ställa en fråga.
Vad i hela världen arbetar du med, alternativt studerar?

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damonk
MBY, din kunskap är klart fascinerande, vilket tvingar mig att ställa en fråga.
Vad i hela världen arbetar du med, alternativt studerar?

Står ju i profilen, han är programmerare.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: höjden av idioti, "överklocka symbol

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Visst är det! Men det är inte så konstigt, egentligen. Filer ska ju presenteras i binary digit-format medan diskstorlek ska vara i det vanliga enhetsprefixet.

Denna "reform" genomfördes för att det ska vara mer konsistent med SI-prefixen, men jag tycker att det bara blir mer förvirrande. Som sagt. Jag tycker inte att det är svårt att 1 k = 1 024 på datorer medan 1 k = 1 000 i alla andra fall.

Eller så gjorde disktillverkarna den reformen för att deras diskar skulle se större ut i reklambladen än var de faktiskt var, relativt till primärminnet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: höjden av idioti, "överklock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Eller så gjorde disktillverkarna den reformen för att deras diskar skulle se större ut i reklambladen än var de faktiskt var, relativt till primärminnet

Nej. Någon "reform" på detr planet har aldrig gjorts eftersom disktillverkarna _alltid_ har använt "korrekta" SI-prefix. Från början angav man diskstorlek i rena tiopoteser.

Detta har att göra med hur mediet adresseras. Diskar är inte beroende av en adressbuss om N bitar och det är således ingen poäng att presentera minnesmängden i 2^N bitar som binary digit. (1 k = 2^10 = 1 024)

Storleken hos RAM och andra medier med adressbuss presenteras vettigare som multipler av två (eller 1 024). Därför är det också vettigt att presentera saker som finns på sådant medier med binary digit-prefix.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."