Hög cpuanvändning på en process med xp

Permalänk

Hög cpuanvändning på en process med xp

Hej!

Chansar på att detta är rätt forum, men är inte säker att det handlar om XP alls.

Har nyligen installerat xp på burken, och har fram till nyss kört med win2k, så jag är inte så haj på olika inställnignar/tweaks i xp. Hursomhelst så är jag otroligt dålig på att prova nya program/spel/whatever, så spelar fortfarande Quake2 om jag får lite tid över (win2k, quake2..jaja, jag vet ).

Jag körde win2k i ett par veckor på den här datorn (samma hårdvara alltså), och spelet flöt som det skulle. Nu när jag installerat WinXP så tar processen för spelet (nocheat.exe) 50% cpu-användning konstant.

Någon som har nån aning om vad det kan bero på?

Edit: Förväntar mig inte att någon ska känna till spelet, och så vitt jag har lyckats prova mig fram beror det inte på någon inställning i själva spelet (har provat olika config-filer med olika inställningar). Tilläggas bör även att den "stora massan" använder windows xp och spelar utan några som helst problem.

CPUn är en E6600 (två kärnor alltså) om det kan spela någon roll.

Permalänk
Medlem

Re: Hög cpuanvändning på en process med xp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FuzzyDuck
Hej!

Chansar på att detta är rätt forum, men är inte säker att det handlar om XP alls.

Har nyligen installerat xp på burken, och har fram till nyss kört med win2k, så jag är inte så haj på olika inställnignar/tweaks i xp. Hursomhelst så är jag otroligt dålig på att prova nya program/spel/whatever, så spelar fortfarande Quake2 om jag får lite tid över (win2k, quake2..jaja, jag vet ).

Jag körde win2k i ett par veckor på den här datorn (samma hårdvara alltså), och spelet flöt som det skulle. Nu när jag installerat WinXP så tar processen för spelet (nocheat.exe) 50% cpu-användning konstant.

Någon som har nån aning om vad det kan bero på?

Edit: Förväntar mig inte att någon ska känna till spelet, och så vitt jag har lyckats prova mig fram beror det inte på någon inställning i själva spelet (har provat olika config-filer med olika inställningar). Tilläggas bör även att den "stora massan" använder windows xp och spelar utan några som helst problem.

CPUn är en E6600 (två kärnor alltså) om det kan spela någon roll.

testa att köra med bara en kärna

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Hur gör man det då?

Permalänk
Medlem

Det betyder väl bara att det bara är en kärna som jobbar med spelet. Du märker antagligen ingen prestandaskillnad mot 2k?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Njae, jag upplever små hack i spelet konstant nu, så någon form av prestandaförsämring har det förmodligen blivit.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vet vad Nocheat är för slags anti-fusk-program men har du den senaste versionen utav denna programvaran (tycks vara v2.33 enligt hemsidan för detta)? Det låter ju inte bättre än att det är denna programvaran som hamnar i nån slags infinite-loop och därmed tar upp 100% belastning på en utav kärnorna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se