Hur har man tänkt när man byggt egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur har man tänkt när man byggt egentligen?

Fick hem en FS SCALEO X som hem-pc i torsdags.

Moderkortet är ett Asus M2R-FVM/S och grafikkortet är ett Radeon X1900XT 512MB. Processor är en AMD Athlon 64X2 5000+ AM2.

Bra grejor visst, men hur har man tänkt när man bygger så här?
Jag ville slänga in ett trådlöst nätverkskort på en utav pci platserna men ingen fanns ledig. Jo, jag ljuger egentligen, det finns en ledig men den går inte att använda då grafikkortet med tillhörande fläkt hänger över den ena pci platsen.

Så vem har tänkt till här egentligen? Känns ju som man använt fel grafikkort till moderkortet eller tvärtom om man nu så vill.

I beskrivningen för datorn så skrevs det om att det var en dator som räcker långt fram i tiden. Men att den inte gick att bygga ut ett dugg nämnde man inte.

Känner mig nästan lurad.

Permalänk
Avstängd

Självklart är du lurad. Scaleo har aldrig varit varken bra eller "prisvärd". De består av billiga restlager som säljs till fullpris. Enstaka komponenter kan råka vara aktuella, men de allra flesta är sådana som precis har eller precis ska sjunka ganska mycket i värde.
Nätdelarna har varit ett kapitel för sig historiskt sett. Klena och av dålig kvalitet.

Tittar man på de stora servicekedjorna som servar Fujitsu-Siemens så är över 70-80% scaleo och resten är deras riktiga maskiner. Undrar varför...

Permalänk
Medlem

Hittar ingen info om det moderkortet.
Är det mATX så kan det ju vara så att det försvinner en PCI-plats om man har dualslot kylning på grafikkortet men oftast är det minst en ledig PCI också.
Är det så att det redan sitter ett kort i en av PCI-platerna?

Permalänk
Medlem

==>dsk
Jepp det sitter ett Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty FPS i den ena pci platsen och den andra är som sagt dold av kylningen till grafikkortet. Så det finns två platser men den ena är oanvändbar.

Känns fattigt med två pci platser på en ny dator. Hade 4 på min gamla Dell t.ex.

Har också haft svårt att hitta info om moderkortet. Får bara en massa tyska länkar på google och på Asus hemsida finns inte kortet med heller.

Kanske nåt specialtillverkat för FS?

==>Dundermuppen
Den kommentaren var ju inte så kul att läsa. Men jag tycker nog att man stoppat i hyfsat bra grejor i datorn förutom moderkortet då. Är nog svårt att stoppa i det allra senaste när man ska hålla leveranstider till stora beställningar.

Dock hade man skickat på mig en skärm som var bättre än den utlovade.
Den som jag skulle ha fått egentligen hade 8 ms responstid men den jag fick hade 2 ms istället. Och det är väl lite plåster då får man tycka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Självklart är du lurad. Scaleo har aldrig varit varken bra eller "prisvärd". De består av billiga restlager som säljs till fullpris. Enstaka komponenter kan råka vara aktuella, men de allra flesta är sådana som precis har eller precis ska sjunka ganska mycket i värde.
Nätdelarna har varit ett kapitel för sig historiskt sett. Klena och av dålig kvalitet.

Tittar man på de stora servicekedjorna som servar Fujitsu-Siemens så är över 70-80% scaleo och resten är deras riktiga maskiner. Undrar varför...

Håller med. Kompletta datorer är oftast inte bra eller prisvärda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EXetoC
Håller med. Kompletta datorer är oftast inte bra eller prisvärda.

De kan vara det, men inte när punkt 1-37 på en prioritetslista är att "det ska vara billigt, inte nödvändigtvis passa bra ihop".

Permalänk
Medlem

Siemens suger, speciellt företags datorerna och Scaleo i synnerhet! Tror inte du kan få upprättelse för detta, du borde ha kollat upp innan att deras datorer suger!!!

En gång aldrig mer säger jag bara, en marginell reparation tog dem 2 månader att utföra och helt utan kompensation (de satte in en 2GHz Pentium istället för original 1.7GHz - men det berodde nog mer på att de inte hade gamla i lager). JAg var långt från ensam om att ha datorn på service utan kompensation!!!

Deras leverans tid drog dessutom ut på tiden varpå nästa CPU generation lanserades så jag kan bara spekulera i att Siemens väntade in det pris ras som förelåg! I princip var vår dator bara värda hälften av sitt värde när vi fick dem ett par månader senare vi signat upp för erbjudandet.

!!!!! Dåligt Siemens!!!!!!