Permalänk
Medlem

Input och select i html.

Jag har en liten sökfunktion, där kan man välja kategori och t.om. en tid osv. Problemet är att när man valt tillexempel kategori och tid och sökt så försvinner det från rutan där man skrev in det. Sökningen funkar utmärkt, men det skulle vara skönt om det stannade kvar i rutan där så dom som sökt såg vad det var dom sökt på.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Re: Input och select i html.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Jag har en liten sökfunktion, där kan man välja kategori och t.om. en tid osv. Problemet är att när man valt tillexempel kategori och tid och sökt så försvinner det från rutan där man skrev in det. Sökningen funkar utmärkt, men det skulle vara skönt om det stannade kvar i rutan där så dom som sökt såg vad det var dom sökt på.

Nu vet jag inte om du använder PHP eller något annat, men jag antar PHP.

Du får värdena i en $_POST variabel. Om du, när du skriver ut formuläret, kollar ifall denna $_POST är satt, så kan du sätta värdet i sökfältet med:

<input type="text" name="keyword" value="<?php $_POST['keyword'] ?>">

Nu kanske du har kodat på något helt annat sätt, men det är så jag brukar göra (jag brukar också anropa $_SERVER['PHP_SELF'] i form action.

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Det är ungefär sådär jag har provat göra, men av nån anledning går det inte.
Såhär ser det ut.

<input type="text" name="to" value="<?php if (isset($_GET["to"])) $_GET["to"]; else $nextmonth; ?>" size="25"/></td>

Men det där fungerar väl inte i en input option ruta? Nån som har nån idé om hur jag gör där?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Du saknar två echo:

<input type="text" name="to" value="<?php if (isset($_GET["to"])) echo $_GET["to"]; else echo $nextmonth; ?>" size="25"/></td>

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk

Jupp echo saknas, såg att jag gjort samma fel i min kod *skämmes*

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Pinsamt läääge...!

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

<input type="text" name="to" value="<?php echo (isset($_GET["to"])) ? $_GET["to"] : $nextmonth; ?>" size="25" />

Permalänk
Medlem

Till select:

<select id="select" name="select"> <?php foreach($values as $ar) { if(isset($_SESSION['vald']) && $ar == $_SESSION['vald']) { echo '<option value="' . $ar . '" selected>' . $ar . '</option>'; } else { echo '<option value="' . $ar . '">' . $ar . '</option>'; } } ?> </select>

$values är en array med de options du vill ha.
Glöm inte sätta $_SESSION['vald'] = $_POST['select'].

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Testpilot

Kör man XHTML så skriver man så här när ett val ska vara valt från början:

<option value="varde" selected="selected">val</option>

Tänkte om det är det du kodar

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jäklars! Tack för tipset hunden!
Har pysslat med webben hur länge som helst, men det där hade jag missat.

Nu är det jag som skäms...

Permalänk
Medlem

Fan va smidigt, vovven. Det där ska jag knacka in med detsamma!

Edit: Kul att den smäck som gjort sidan har kodat html! :'(

Visa signatur

Dur ru - dum.