Permalänk
Medlem

Fish - the friendly interactive shell. Har en massa trevliga funktioner. En liten sammanfattning finns här: http://lwn.net/Articles/136232/

Finns bl a i Ubuntus och Debians repos. Testa gärna.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Kör bash som standard, har faktiskt aldrig reflekterat över skillnaderna mellan olika skal. Efter att ha läst här och i denna tråden blir jag sugen på att testa zsh.

Skriver zsh aldrig ut den aktuella katalogen? Hur gör man för att snabbt få reda på var man befinner sig någonstans? ls visar ju bara vilka filer som ligger i katalogen, inte var man är.

Tack på förhand.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Skriver zsh aldrig ut den aktuella katalogen? Hur gör man för att snabbt få reda på var man befinner sig någonstans? ls visar ju bara vilka filer som ligger i katalogen, inte var man är.

Tack på förhand.

Om du har %~ i din $PS1 så ser du vilken mapp du står i, annars så fungerar ju kommandot pwd alltid.

Permalänk
Hedersmedlem

Annan trevlig detalj med zsh:

[xevz@xevz:0] mplayer [~] video file bin/ files/ projects/ tmp/ URL cdda:// cddb:// dvd:// file: ftp:// gopher:// http:// tv:// vcd://

Efter lite man-page-läsande och tweakande.

Dessutom nice att kunna ha en prompt som är högerjusterad också.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

zsh i Slackware, efter att m0REc konverterade mig.
I OS X har jag dock inte orkat byta, då jag tyvärr inte använder terminalen särskilt ofta där. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Inte som default i alla fall?

I vissa distributioner finns det som default. Här finns annars instruktioner för att fixa det:

http://www.caliban.org/bash/index.shtml#completion

Permalänk
Medlem

Fish såg riktigt najs ut. Ska jag utforska

Permalänk

vad är ett skal? 8-)

om det är layout använder jag original.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Lite lustigt, efter att jag läste denna tråd drömde jag att jag körde zsh
Mitt undermedvetna kanske har tröttnat på bash xD

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Verkar som att jag, flogiston och mOREc är ganska inspirerade av en viss Magnus.
Slackware, WMii, zsh, Svorak, Magnus Layout, Vim och Kinesis. Kul att andra med tar efter. Riktigt skön kombination.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Verkar som att jag, flogiston och mOREc är ganska inspirerade av en viss Magnus.
Slackware, WMii, zsh, Svorak, Magnus Layout, Vim och Kinesis. Kul att andra med tar efter. Riktigt skön kombination.

Jag då? Enda jag inte har är Kinesis...

Permalänk
Medlem

blir nog bash.

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Verkar som att jag, flogiston och mOREc är ganska inspirerade av en viss Magnus.
Slackware, WMii, zsh, Svorak, Magnus Layout, Vim och Kinesis. Kul att andra med tar efter. Riktigt skön kombination.

Nja, WMII var det Magnus som fick mig att prova, Kinesis likaså (vem blir inte intresserad av att prova ett sådant?), och hans Svorak-layout fann jag ganska vettig, en annan kompis fick mig att prova Svorak (men ja, han pushade på lite). I övrigt så är det mina val.

EDIT:
dagle (nedanför): Framförallt skriva bekvämare, hastighet betyder inte lika mycket för mig (men visst är det ett plus).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Är man vimzealot så är det helt naturligt:
vim: bästa editorn
wmii: vims motsvarighet till wm
zsh: vi binds och bra tab-complition
svorak: Alla sätt att skriva snabbare....
Mongo tangentbord: Samma som ovan.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Kör zsh på Debian och OS X, efter Movement fått över mig ifrån att varit en bash:are.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Fish - the friendly interactive shell. Har en massa trevliga funktioner. En liten sammanfattning finns här: http://lwn.net/Articles/136232/

Finns bl a i Ubuntus och Debians repos. Testa gärna.

Var lägger du alias för fish? Trevligt shell annars :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Var lägger du alias för fish? Trevligt shell annars :).

Fish använder inte alias utan kallar allt sådant för "functions". Var man lägger dem någonstans har jag inte kommit på än. Jag är rätt kass på det här med terminaler över huvud taget och tycker mest om tab-kompletteringen.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Inaktiv

bash - Jag har inte utforskat de andra skalen.

Permalänk
Medlem

Bäst vet jag inte. Men kör tcsh i alla fall!

Permalänk

Tack vare denna tråd kör jag numera zsh.
Använder Gentoo.