Spelare blir mer sociala.

Permalänk
Medlem

Spelare blir mer sociala.

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,964552,0...

Fyfasen! Nu blir man både smartare och mer social av att spela spel, var precis inte så länge sen man var tvungen att söka vård när man spela för mycke, men men enligt mig blir man säkert mycke smartare. Vet att jag lärt mig mycket engelska och säkert har man blivit mer snabbtänkt, men är det socialt? att spela med andra? Finns dock många spel man blir stortsett kompisar med spelare tar då mmorpg som största tänkbarhet.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att man är social när man kan stå med en grupp människor och prata om vad fan som helst, men att göra det öga mot öga.
Att man lär sig saker när man spelar datorspel råder inga tvivel om, men socialt tycker inte jag att det är, hur mycket man än snackar i Ventrilo.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Ställ en oskuld på 18 bast som pratat i Ventrilo i alla sina dagar, mitt i krogen bland heta blondiner så ska vi se hur social han är. :=)

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att Aftonbladet alltid varit puckade, och så kommer det förmodligen alltid att vara.

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Är telefon asocialt? Om inte så är inte heller Vent asocialt.
Är brevväxling asocialt? Om inte så är inte heller en online-chat asocialt.

Personligen så tycker jag inte att det är asocialt att använda sig av internetbaserade kommunikationslösningar. Men sen så måste man ju fråga sig hur socialt det är att snacka om raids och loot i WoW över internet är socialt eller ej, men själva grundtanken är det inget fel på.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Sötast

Men.... Jag förstår inte vad "Dataspel" är för något =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behold_
Min åsikt är att Aftonbladet alltid varit puckade, och så kommer det förmodligen alltid att vara.

Tycker jag också, det borde finnas som alternativ i röstningen.

Angående om det är socialt eller inte så skall man se till varje individ och inte prata generellt, det är självklart även skillnader på olika spel.
Om jag ändå ska prata generellt,så tycker jag inte det är socialt att i princip enbart spela på sin fritid. Speciellt om det är spel där man nästan inte pratar med varandra, i.a.f. inte säger något vettigt mer än någon kommentar typ yeah och sånt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Visst utvecklas ens sociala förmåga om man spelar spel där man måste samarbeta mycket. Sen är det däremot inte säkert att personen kan använda denna förmåga om han/hon hamnar i en social situation som han/hon inte är van vid.

Permalänk
Medlem

För det första är set en riktigt dålig omröstning. Det jag saknar mest är ett enkelt nej. Varför just bara "Nej, göra saker i "verkligheten" är Socialt." och i det knyta samman två orelaterade saker. Att man inte är social över nätet betyder ju inte att man enbart kan vara social i verkligheten, så varför inte släppa fram ett simpelt "nej" utan att det ska höra samman med vad man tycker om att vara social i verkligheten?

För det andra.
Jag är helt övertygad om att man kan vara väldigt social över nätet. Text, röst och video-chattar, interaktion mellan individer via spel. Jag har många vänner jag aldrig träffat, och många jag är väldigt goda vänner med som jag nästan uteslutande umgås med via nätet, även om vi har träffats ett par gånger.

Men precis som i verkligheten så är detta inte hela bilden. Jag skulle inte kalla alla fördömda fjotisar som springer runt och skriker "OMG LOLZORZ FFS HEATON!!!one!!1!11one!" för sociala. Jag skulle hellre kalla dem efterblivna. Och jag skulle absolut inte säga att de utvecklar några sociala färdigheter av det, men det är ju jag det. Så kan man vara social över nätet? Absolut, om möjligheterna används på rätt sätt. Använder de flesta spelare dessa möjligheter på ett sätt som kan jämföras med att vara social i verkligheten? Tyvärr inte, utan mina erfarenheter säger mig att det för det mesta missbrukas till de seriösare användarnas stora förtret.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag och en polare (jag mött över internet förövrigt) brukar spela och prata samtidigt, och vi pratar ju såklart inte bara om spelet utan om allt möjligt, historia, politik och sånt skoj. Så dumare kan man knappast bli, och osocialt är det inte heller, eftersom vi pratar med varandra på så sätt som vem som helst pratar över telefon.

Ursäkta om det blev lite luddigt, är lite trött idag. :>

EDIT: "Förutom att de har kul blir de kvickare,mera sociala och får en starkare självkänsla."

De stämmer inte in på mina WoW spelande kamrater så mycket... fast dom spelar ju jävligt mycket då...

EDIT2: För dom som är intresserade så har jag också träffat denna "polaren" jag pratade om först på riktigt nu också, internet är bra. <3

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Att träffa och snacka med någon över internet kan aldrig bli samma sak än när man umgås på t.ex på en fest eller på en fika eller liknande det är två helt olika saker.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tycker att vara social över nätet är mer för osociala personer, som inte vågar det i "verkligheten".

Edit, Lan och liknande det är därimot jävulsk socialt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Ställ en oskuld på 18 bast som pratat i Ventrilo i alla sina dagar, mitt i krogen bland heta blondiner så ska vi se hur social han är. :=)

Precis.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Nä inte fan blir man social av att spela. Inte att chatta på nätet heller. Att träffa folk öga mot öga går inte att jämföra med att snacka med folk över nätet. På nätet är det så mycket enklare att låtsas vara nån annan än man verkligen är. Mycket svårare i verkligheten...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Nä inte fan blir man social av att spela. Inte att chatta på nätet heller. Att träffa folk öga mot öga går inte att jämföra med att snacka med folk över nätet. På nätet är det så mycket enklare att låtsas vara nån annan än man verkligen är. Mycket svårare i verkligheten...

Men är det verkligen det?
Att lära känna någon bara på vad de säger, vilken information man delar mellan varandra och de saker som faktiskt säger någonting om personen istället för det ytliga påklistrade skal man först måsta ta sig igenom när man umgås i verkligheten. Är det inte så att alla även där har sina små saker man döljer, eller framhäver, saker som man gärna framställer ur ett visst ljus för att det ska verka på ett eller annat sätt?

Visst är det enklare att låtsas vara någon annan online. Men allt riktigt umgänge utgår ju från att man är ärlig, för är man inte det så är det ju samma sak i verkliga livet som på internet. Precis som att internet är fattigare på vissa sätt, så är det ju rikare på andra sätt. Det är lättare att våga vara den man är, utan att behöva bry sig om andra. Givetvis tar ju många även chansen att låtsas vara någon de inte är, men för de som använder sig av detta på ett mer konstruktivt sätt så är det ju en tillgång utan like.

En av mina absolut bästa vänner sedan många många år tillbaka var faktiskt först den människa jag tålde minst. Det var inte förren vi hamnade i leran på en skolgård medans vi försökte slå varandra medvetslösa som vi kom förbi all den ytliga skit vi drog runt på, och sedan den dagen är vi vänner. Internet kan ju erbjuda samma sak om än i annan form för de som kan utnyttja detta. Är det då verkligen så att man inte kan vara social via internet? Är det inte bara så att det på internet precis som i verkliga livet finns begränsningar, bara det att de är av olika natur?

Oft:
Måste älska filosofiska debatter så som denna
Det är så extremt underhållande (befriande?) att bara djupdyka ner i saker som kanske inte har nått svar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Ställ en oskuld på 18 bast som pratat i Ventrilo i alla sina dagar, mitt i krogen bland heta blondiner så ska vi se hur social han är. :=)

inte alla som vet vad dom ska ta sig till i det läget, även om de inte har pratat skit i vent antal år i rad

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
inte alla som vet vad dom ska ta sig till i det läget, även om de inte har pratat skit i vent antal år i rad

skit lätt, bara att systematiskt fråga varenda en: "ska vi gööö de?"

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Är telefon asocialt? Om inte så är inte heller Vent asocialt.
Är brevväxling asocialt? Om inte så är inte heller en online-chat asocialt.

Personligen så tycker jag inte att det är asocialt att använda sig av internetbaserade kommunikationslösningar. Men sen så måste man ju fråga sig hur socialt det är att snacka om raids och loot i WoW över internet är socialt eller ej, men själva grundtanken är det inget fel på.

Asocialt är inte samma sak som osocialt...
Är man asocial så följer man inte samhällets regler och normer, typ kriminella...

Var bara tvungen rätta för stör mig allmänt på att folk säger fel på dessa två hela tiden...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Spela spel online tycker jag inte är så jäkla socialt, men att sitta några vänner och lana kan vara ett utmärkt sätt att umgås på ( Om man då inte bara sitter framför datorn ).

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Avstängd

Skrämande att se att såpass många tycker det är Socialt att lira online spel :/

Själv röstade jag "Nej, göra saker i "verkligheten" är Socialt."

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behold_
Min åsikt är att Aftonbladet alltid varit puckade, och så kommer det förmodligen alltid att vara.

Lungt surru.. ge han massa bira så ordnar det sig alltid på något sätt.

Beror väll på igentligen. Spelar man med kompisar man umgås med Irl så är det ju mer eller mindre som att chatta på msn eller prata telefon fast man tex sammarbetar och dödar bossar i tex wow ist för att sitta på ett cafe/krogen och dega.

Man gör som man vill.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Spel gör en "smartare", eller iaf något mer kunnig i olika ämnen. För mig så har jag lärt mig bra mycket Engelska och Matten blir lättare när jag sysslar med datorer. Självklart är det socialt att spela om man snackar med folk och sånt....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Skrämande att se att såpass många tycker det är Socialt att lira online spel :/

Själv röstade jag "Nej, göra saker i "verkligheten" är Socialt."

Kanske inte samma form av socialt som det är att ta en fika med någon, men på vissa sätt är det väl det? Talar vi om en någorlunda seriös människa så kan man kanske tänka sig att denne iallafall kan tillgodose sig mycket av vad interaktion med andra innebär, även om de rent fysiologiska bitarna givetvis saknas.

Och visst är det så att vi "talar" med kroppen så att säga när man möts i person, men det är ju inte allt heller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Ställ en oskuld på 18 bast som pratat i Ventrilo i alla sina dagar, mitt i krogen bland heta blondiner så ska vi se hur social han är. :=)

men hur funkar det med fula blondiner och brunetter då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men hur funkar det med fula blondiner och brunetter då?

Tja, snackar vi vardagsvarianten av onlinespelare kan jag tänka mig följande:
Peka -> skratta -> "omg ffs lol kekbur omg!one11!1!!" -> få stryk av brudarna i fråga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Inte fan tror jag spelandet gjort mig mer social. När jag var riktigt nere i wowträsket så kunde jag spela 12 timmar om dagen och. Det enda man snackar om på ts/vent är ju wowrelaterade saker. Det var inte direkt så vi satt och snacka om saker som hade riktig mening. Nej uscha inte fan har det gjort mig social... Snarare tvärt om.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tja, snackar vi vardagsvarianten av onlinespelare kan jag tänka mig följande:
Peka -> skratta -> "omg ffs lol kekbur omg!one11!1!!" -> få stryk av brudarna i fråga.

aha.. saker börjar klarna nu!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Beror på vilken nivå det är.
Om man sitter med ett mmo eller annat spel mer eller mindre all ledig tid man har kallar jag inte det socialt. Man kan enkelt tappa bort irl vänner, flickvän m.m.
Och irl kontakter är fan så mycket viktigare än pixel vänner

Om man håller det på en lagom nivå tycker jag det är bra dock, man utvecklar engelska språket,skrift bland annat.

Permalänk
Medlem

Utvecklar man sin skrift? Har jag inte märkt hos mina kompisar. =/

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Robbaz.
Som vanligt måste du räkna med att dessa sorters omröstningar som görs i en tråd i en spelavdelning på ett dator-relaterat forum har möjlighet att bli ordentligt snedvridna i jämförelse med vad en omröstning bland varierade målgrupper hade resulterat i.

Enligt mig är det inte speciellt socialt att vråla diverse "1337" ord i ventrilo etc när man spelar ett datorspel. Dock höjs den sociala faktorn vid diskussioner i exempelvis IRC mm.
Det enda jag räknar som socialt, är att umgås med människor ansikte mot ansikte.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!