Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5024WLMi, kass?

Hejsan!
Behöver hjälp här.
Jag funderar på att köpa en Acer Aspire 5024WLMi, beg.
Jag är ute efter en dator som klarar lite spelande, wow, cs, NHL 07.
är detta ett dåligt köp för 7000kr?

Jag har en max budget på 8000kr, kan jag få något bättre för det?
hoppas ni kan svara fort skall nämligen snart sätta in pengarna på säljarens konto.

/Mvh nixXz

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Den låter mycket och blir jätte varm utan undervoltning. x700 är ett medelmåttligt grafikkort som lär klara alla de nämnda spelen, dock i medel-hög inställningar

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

finns det någon slags kylare att köpa till om man vill? så den inte blir lika varm? och den skall inte vara svårt att sätta dit.

EDIT:
köpte nyss en 5024 väntar på den nu. Känns jävligt tungt när man sedan läser om det, den verkar rikigt kass. jag hade en MAX budget på 8000kr och då köpte jag 5024 för 7000kr beg.
Hittade ingen annan laptop med hyffsat grafikkort.
så nu känns det inte allt för bra.
Någon som har något possitivt att komma med?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixXz
finns det någon slags kylare att köpa till om man vill? så den inte blir lika varm? och den skall inte vara svårt att sätta dit.

EDIT:
köpte nyss en 5024 väntar på den nu. Känns jävligt tungt när man sedan läser om det, den verkar rikigt kass. jag hade en MAX budget på 8000kr och då köpte jag 5024 för 7000kr beg.
Hittade ingen annan laptop med hyffsat grafikkort.
så nu känns det inte allt för bra.
Någon som har något possitivt att komma med?

Alltså KASS är den defintivt inte.. tycker du ljudvolymen inte är ett beskymmer så är den inget dåligt alls, defintivt inte för priset!!!! Och ja det finns extra kylningar, men de ger inte alltid bra effekt... om du undervoltar, så blir den lika varm som alla andra bärbara... Detta görs med ett litet program!

Grattis till köpet ändå!! var glad

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om hur mycket dator låter. Undervoltar? vad menas med det, blir prestandan dåligare? vilket program kan man använda då?
tack för att du fick mig på lite betträ humör

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Undevoltar menas med att man gör så att proccesorn inte jobbar på så hårt, (tror jag) så att den inte behöver kylas ner så mkt, du får väl lite sämre prestanda men den blir ju svalare:P eller vad fan nån annan får förklara det här för dej för jag vet knappt ens vad jag pratar om:P
Kan säga iaf att X700 är ett finfint kort iaf för mej, spelar iaf både CS och GTA SA på de högsta inställningarna på det mesta, inte riktigt i GTA men i CS iaf:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Undervoltar? Vet inte ens om det ordet finns, iaf så menar han att man minskar volten till CPU:n, mindre volt = mindre värme. Men samtidigt så måste CPU:n ha ett visst volt-tal för att fungera öht. Tror inte det är så lyckat...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jo, men jag vet att det går att undervolta den, tror jag, nån gjorde det nämnligen i en likadan maskin som mig här på forumet, han fick en tystare fläkt och en svalare dator:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Att undervolta sin laptop är ju ren och skär vinst, INGEN prestandaförlust, tystare och svalare dator med längre batteritid. Resultatet kan dock variera från maskin till maskin och det tar sin lilla stund att göra korrekt. Tvärtom mot vad som nämns i denna tråden är det lyckat och undervoltning är ett ord, en sammansättning av under och voltning om det är oklart.

Här finns min guide till undervoltning, gjord på min M70 med Pentium M;

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Att undervolta sin laptop är ju ren och skär vinst, INGEN prestandaförlust, tystare och svalare dator med längre batteritid. Resultatet kan dock variera från maskin till maskin och det tar sin lilla stund att göra korrekt. Tvärtom mot vad som nämns i denna tråden är det lyckat och undervoltning är ett ord, en sammansättning av under och voltning om det är oklart.

Här finns min guide till undervoltning, gjord på min M70 med Pentium M;

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Haha, se på fan... man lär sig nått nytt varje dag...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Undervoltning ger alltså ingen prestanda förlust.. här finns en länk om hur du undervoltar 5020-serien http://www.acer5020.info.se/, har själv en 5024.. den funkar helt okej, då jag ville ha så mkt prestanda som möjligt för pengarna, betalde drygt 13k förra sommaren för den. Dock blir den som sagt varm, och byggkvaliten på acer har man ju märkt inte är någon höjdare.. är det den senare versionen du har köpt eller den tidigare? tror att den nyare bla. har BT och 256MB på graffen 128 dedikerat + 128 delat. Hur som helst tycker jag du fått tag i en helt okej dator till den summan.. skulle inte ha sålt min till det priset, vilken förlust.. då hade jag nog haft kvar härket :P.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Jag kan väl slänga in också ett litet ord.

Att undervolta är som de senaste har kanske nämnt. Man sänker spänningen till processorn (som EGENTLIGEN är satt för högt på den här modellen) vilket kan lätt bevisas genom att jämföra med andra bärbara av samma processor!

Sänker man spänningen då minskar man endast dess värmeutvecklig, dock som nämnts innan så finns det ju självklart en gräns för hur lågt du kan sätta denna. Men från att gå 83+ grader i 100% load ner till stadiga 72-74 grader celcius. Helt klart godkänt och är helt inom gränserna för vad AMD Turion TL (tror jag är rätt) ger, med tanke på dess strömförbrukning.

Helt klart ett bra köp, och undervoltning är ett klockrent sätt att komma sin dator närmare

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Har fått datorn nu och jag är helt nöjd en så länge. Men jag har inget ljud i den?
Vad skall jag göra?

vart kan jag hitta denna fil? wdm_a358.exe

Alla sidor jag har varit på så går det inte att tanka den.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Inget ljud!

Hejsan!
Jag har inget ljud i min laptop, har nyss köpt den beg. När jag använder hörlurar så fungerar ljudet utmärkt. Vad kan det vara för fel?
Har laddat hem dom senaste drivrutinerna från Acers hemsida.
Är högtalarna trasig?

Dator: Acer Aspire 5024WLMi.

Snälla hjälp mig.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Avstängd

låter ej bra , (du har väl kollat att det är i kryssat i ljud i windows och allt)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

ja ljudet är på överallt i Windows

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

Tror att du har gjort ett bra köp. kolla in den länkade sida ovan finns mkt bra saker att läsa där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixXz
Har fått datorn nu och jag är helt nöjd en så länge. Men jag har inget ljud i den?
Vad skall jag göra?

vart kan jag hitta denna fil? wdm_a358.exe

Alla sidor jag har varit på så går det inte att tanka den.

Hämta drivrutiner till ljudet från sidan jag länkade.. testa och se om det hjälper.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Länken fungerar inte där, jag får ljud i hörlurarna fast inte från högtalarna i datorn.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Att undervolta sin laptop är ju ren och skär vinst, INGEN prestandaförlust, tystare och svalare dator med längre batteritid. Resultatet kan dock variera från maskin till maskin och det tar sin lilla stund att göra korrekt. Tvärtom mot vad som nämns i denna tråden är det lyckat och undervoltning är ett ord, en sammansättning av under och voltning om det är oklart.

Här finns min guide till undervoltning, gjord på min M70 med Pentium M;

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Här har vi mannen jag menar:D Synd bara att jag är rätt korkad när det gäller datorer:( Men jag ska nog testa en gång iaf och se vad som händer:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Tror ni att högtalarna är trasig i datorn? finns det något sätt jag kan kolla detta på? vad skall jag göra?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

Ljudkortet kan ju inte vara sönder eftersom att i headsetet kommer det , då måste det vara högtalarna... ring tillt baka till honom du köpte den av och fråga .. !

Permalänk
Medlem

Han jag köpte den av hävdar att högtalarna fungerade innan han formaterade datorn.
Och jag har fått intrycket av att han är ärlig.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Avstängd

du har kanske blivit lurad, eller så pajja nått efter du fick den (låter ej så troligt)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

ja, troligen måste jag ha blivit lurad.
ingen som vet hur jag kan se om dom är trasiga eller inte?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

Syrran skaffade en 5024 som jag undervoltade med RM-clock (som jag tror att det heter) åt henne. Men den måste vara ett måndagsexemplar för den hänger sig ibland trots att man bara undervoltar lite. Funkar bra medan jag stresstestar men sedan går det någon dag och då hänger den sig så man måste dra ur batteriet. Hon ska försöka byta den. DVD-läsaren är konstig den också, den är jättelångsam. Den läser i 0.70x hastighet bl a. Hoppas att ditt exemplar funkar bra

Permalänk

hmm... låter lurigt ...ja tror att han ljuger .. vrf skulle högtalarna sluta fungera efter en omformation ? ne det låter lurt ..har du inga andra högtalare att tästa med ? isåfall gör det !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobias_hedlund
Funkar bra medan jag stresstestar men sedan går det någon dag och då hänger den sig så man måste dra ur batteriet.

Håll in start knappen så stängs den av också... mycket lättare än att slita ur batteriet...

Permalänk
Medlem

Men det fungerar med hörlurar, det är don inbyggda i laptopen som inte fungerar

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

min dvd-läsare kan inte läsa sånda där blilliga dvd skivor

Visa signatur

nixXz The One And Only