Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
LCD bränner inte in, men om du inte har nån statisk bild länge på plasman så är det nog inga problem...

Plasmor kan man uppleva spår av högkontrastiga texter. Svart mot vitt skapar en skuggor som försvinner efter nån minut.

Till @Joakimbeijer

Många har kastat lcd i väggen och valt plasma för dess svärta.

Kan personer sluta upp med fanboyism?!

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Avstängd

Nej jag tror inte du kan bränna in med en lcd. Det har med teknologin att göra. Däremot kan du få döda pixlar men det är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_lcd_plasma.asp

Nja det där skulle jag inte gå på.. Låter som en fanboy som skrivit det

Jag har då hört en del som fått inbränningar på deras PV60 .. och det är ju en ny plasma.. Enligt det du länkar till så går det inte få inbränningar på nya plasma ?

Plus att det står att kan man inte få mörkt i rummet tvn är så ska man absolut inte ha LCD.. jag har inga somhelst problem när det är ljust i rummet med min lcd tv..

kör också enbart på 50% på bakgrundsbelysningen eftersom den är så stark.

Nej det där var inget att gå på

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Nja det där skulle jag inte gå på.. Låter som en fanboy som skrivit det

Jag har då hört en del som fått inbränningar på deras PV60 .. och det är ju en ny plasma.. Enligt det du länkar till så går det inte få inbränningar på nya plasma ?

Har inte hört någon på senare dar som fått permanenta inbränningar, händer ju att några får några temporära som försvinner efter någon dag eller ifall dom kör något reningsprogram.

Vill man ha full hd och har pengar ska man kolla in pioneers 1080p plasmor, hög upplösning och plasmans färger och svärta.. Vad mer kan man begära?
Eller så väntar man lite tills dom får ut nästa generations plasmor, som visst ska ge plasma tekniken ett ännu större övertag över lcd, i fråga om bild dvs.

Permalänk
Medlem

Har själv en Pioneer plasma och än så länge finns det inget som tar dom vad det gäller bildkvalité!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Har inte hört någon på senare dar som fått permanenta inbränningar, händer ju att några får några temporära som försvinner efter någon dag eller ifall dom kör något reningsprogram.

Vill man ha full hd och har pengar ska man kolla in pioneers 1080p plasmor, hög upplösning och plasmans färger och svärta.. Vad mer kan man begära?
Eller så väntar man lite tills dom får ut nästa generations plasmor, som visst ska ge plasma tekniken ett ännu större övertag över lcd, i fråga om bild dvs.

Ok

Jo.. Det är ju det att dom kostar en del.. har Pioneer nån native 1080p plasma? .. eller skalar den bilden bara? .. jag tog den dyraste jag såg.. http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/858587/d...

75 000:- 60tum .. o upplösning 1366x768 ..

Aha! hittade en

50 tum Pioneer .. http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/624417/d...

klarar 1080p 1920x1080. 89000:- som billigast

Då var min tv billig i jämförelse =P 8ms o 1080p native. Dock har ju plasma säkert bättre svärta.. men det är inget jag upplever störande. ser bra ut.. kan tänka mig att det var värre på äldre LCDs.. Min datorskärm b.la. har ju inte den bästa svärtan.

Men LCD har ju högre upplösning som sagts innan..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Plasmor kan man uppleva spår av högkontrastiga texter. Svart mot vitt skapar en skuggor som försvinner efter nån minut.

Till @Joakimbeijer

Många har kastat lcd i väggen och valt plasma för dess svärta.

Kan personer sluta upp med fanboyism?!

Vill du ha bra svärta köp en CRT. Bättre än Plasma och mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Ok

Jo.. Det är ju det att dom kostar en del.. har Pioneer nån native 1080p plasma? .. eller skalar den bilden bara? .. jag tog den dyraste jag såg.. http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/858587/d...

75 000:- 60tum .. o upplösning 1366x768 ..

Aha! hittade en

50 tum Pioneer .. http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/624417/d...

klarar 1080p 1920x1080. 89000:- som billigast

Då var min tv billig i jämförelse =P 8ms o 1080p native. Dock har ju plasma säkert bättre svärta.. men det är inget jag upplever störande. ser bra ut.. kan tänka mig att det var värre på äldre LCDs.. Min datorskärm b.la. har ju inte den bästa svärtan.

Men LCD har ju högre upplösning som sagts innan..

Det är inte bara svärtan, färgerna i en plasma är bättre och det finns inga eftersläppningar och lite annat smått och gott plus att det är lite lyxigare känsla med en plasma:p
Enda nackdelen är väll att man får betala rätt mycket om man bara måste ha full hd, vilket enligt mig är helt onödigt.
En kompis har 50 tums pioneer skärm med 1280x768 (visserligen va inte den billig heller men men) och den ger bättre bild än alla full hd skrämar jag sett. Dock har jag inte sett dom rikigt dyra apparaterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Det är inte bara svärtan, färgerna i en plasma är bättre och det finns inga eftersläppningar och lite annat smått och gott plus att det är lite lyxigare känsla med en plasma:p
Enda nackdelen är väll att man får betala rätt mycket om man bara måste ha full hd, vilket enligt mig är helt onödigt.
En kompis har 50 tums pioneer skärm med 1280x768 (visserligen va inte den billig heller men men) och den ger bättre bild än alla full hd skrämar jag sett. Dock har jag inte sett dom rikigt dyra apparaterna.

Lyxig känsla ? .. Får man det av värmen den strålar eller?

Man ser helt klart skillnad på 720p & 1080p gäller bara att ha en skärm som klarar det.

Sen har inte LCD något problem med färgåtergivningen nuförtiden som jag förstått det?

Nu har min skärm nåt nytt med färgåtergivningen.. tror jag.. står såhär "Kristallklar LCD-bildkvalitet med AQUOS full HD panel och nytt system för bakgrundsbelysning med fyra våglängder ger naturlig, ren röd färg och förstärker all färgåtergivning."

Edit: hittade lite info om det =O

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Lyxig känsla ? .. Får man det av värmen den strålar eller?

Man ser helt klart skillnad på 720p & 1080p gäller bara att ha en skärm som klarar det.

Sen har inte LCD något problem med färgåtergivningen nuförtiden som jag förstått det?

Nu har min skärm nåt nytt med färgåtergivningen.. tror jag.. står såhär "Kristallklar LCD-bildkvalitet med AQUOS full HD panel och nytt system för bakgrundsbelysning med fyra våglängder ger naturlig, ren röd färg och förstärker all färgåtergivning."

Edit: hittade lite info om det =O

http://img479.imageshack.us/img479/9853/bakgrundkw2.jpg

Jag sa inte att man inte ser skillnad på 720 p och 1080 p bara att det är lite onödigt, det är för många som offrar bilden bara för att få en full hd skärm..
Sen sa jag inte att LCD har problem med färger bara att plasma är bättre, nu kommer även pioneer med en ny teknik som ska ge ännu bättre svärta och färger.
http://www.nyteknik.se/art/48567

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vill du ha bra svärta köp en CRT. Bättre än Plasma och mycket billigare.

Jag är benägen att hålla med! Jag råkade gå förbi TV-apparaterna på Coop Forum och där hade de ställt ett par bildrörs-TV jämte platt-TV-apparaterna och jösses så mycket bättre bild bildrörsapparaterna hade. Bättre svärta och naturligare färger och gråskalor. Visserligen är det lägre upplösning men för vanlig lågupplöst TV så verkar CRT faktiskt mycket mera prisvärt, särskilt om man inte tänkt lägga tiotusentals kronor på en TV. Nu var det visserligen budgetmärken som "Lumatron" de hade men även någon JVC tror jag det var också. Möjligen var LCD-skärmarna dåligt kalibrerade men skillnaden kändes ändå uppenbar.

En annan fördel med bildrörs-TV är att skärmen i sin natur är interlaced och då slipper man alla problem med deinterlacing utan det blir mjuka och fina rörelser i panoreringar och liknande. Man slipper problem med omskalningar av bilden eftersom skärmen i sig är analog.

Permalänk
Medlem

jag har en sony med trinitron rör den fungerar bra, grejjen med crt's är vikten och storleken...men å andra sidan har man en redig tv bänk och inte planerar att lyfta runt tv'n en massa kan det ju vara nått?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Enda nackdelen är väll att man får betala rätt mycket om man bara måste ha full hd, vilket enligt mig är helt onödigt.

är det onödigt att köpa en HD tv? Förstår inte riktigt hur du resonerar. Iof beror ju detta på hur länga man tänkt använda den och till vad.

Har man planer på max 2år eller aldrig tänkt använda den som datorskärm och den är över 32" är det helt galet att köpa 720p.

För min del är det viktigare med en bra upplösning så man får detaljrikedom än att ha en bra svärta. 720p jämför med 1080p är för mig lika stor skillnad som på en vanlig CRT och en 720p.

Eftersom Quad HD skärmar är på gång så ska det bli intressant att se hur priserna på 1080p kommer att bli.

Permalänk
Medlem

Men vill man ha något större än 32 tum så finns inga CRT-TV att köpa verkar det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men vill man ha något större än 32 tum så finns inga CRT-TV att köpa verkar det...

Nja precis.. bakprojektion är väl det närmaste .. Tjocktv ..

Ska försöka skriva en recension lite senare på tvn när jag får lite tid över..

Mvh!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vill du ha bra svärta köp en CRT. Bättre än Plasma och mycket billigare.

Njaaa. Våran förra hade mer grått än svart.
Och menade för lcd och plasma.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men vill man ha något större än 32 tum så finns inga CRT-TV att köpa verkar det...

panasonic har haft 36" vet ej om dom säljs längre dock..

Permalänk
Medlem

Tips sökes.. Jag upplever lite eftersläpning i skärmen.. trots att den skall ha 8ms .. konstigt enligt mig? .. trots jag kör 1080p matat via HDMI från datorn.. Provat stänga av alla digitala förbättringar också..

Enligt försäljaren så tror han att det är fel på min tv eftersom dom sålt en drös och ingen har klagat..

Sen är jag tveksam om ett byte skulle hjälpa.. funderar däremot att byta mot en Panasonic PV60 42".. men då är jag lite nervös för inbränningar.. samt den låga upplösningen..

Kan nån ge råd? .. ev. byta ut den helt enkelt.. men den är ju lite stor att kånka omkring om det inte hjälper

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Tips sökes.. Jag upplever lite eftersläpning i skärmen.. trots att den skall ha 8ms .. konstigt enligt mig? .. trots jag kör 1080p matat via HDMI från datorn.. Provat stänga av alla digitala förbättringar också..

Enligt försäljaren så tror han att det är fel på min tv eftersom dom sålt en drös och ingen har klagat..

Sen är jag tveksam om ett byte skulle hjälpa.. funderar däremot att byta mot en Panasonic PV60 42".. men då är jag lite nervös för inbränningar.. samt den låga upplösningen..

Kan nån ge råd? .. ev. byta ut den helt enkelt.. men den är ju lite stor att kånka omkring om det inte hjälper

Alltså eftersläpningar är ju fortfarande ett av LCD skärmarnas problem. Enligt Hemmabio så är det i princip obefintligt på nyare apparater när man kör TV/DVD men att man i HD material fortfarande kan märka av "LCD-teknikens naturliga eftersläpningar". I december nummret nämner eftersläpar (om dock kontrollerade) även för sharps 46" skärm som ändå har 6ms responstid.

Kan du inte besöka butiken du köpte den (eller nån annan med samma modell) och be att få se på nåt HD-material för att se om du upplever samma sak på deras tv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Alltså eftersläpningar är ju fortfarande ett av LCD skärmarnas problem. Enligt Hemmabio så är det i princip obefintligt på nyare apparater när man kör TV/DVD men att man i HD material fortfarande kan märka av "LCD-teknikens naturliga eftersläpningar". I december nummret nämner eftersläpar (om dock kontrollerade) även för sharps 46" skärm som ändå har 6ms responstid.

Kan du inte besöka butiken du köpte den (eller nån annan med samma modell) och be att få se på nåt HD-material för att se om du upplever samma sak på deras tv?

Jo det är väl sant.. men jag upplever det vid vanlig tvsändning t.ex när det är dimmigt o dyl.. då syns en skugga efter det som rör sig.. rätt rejält.

Sen när det är mörka nyanser syns det.. oavsett om det är Digital TV, Komponent, eller HDMI @ 1080p

Upptäckte att denna 37" även hade bara 6ms inte 8!

Jo nackdelen är att dom inte har något hdmaterial att mata skärmarna med.. dom har bara nåt demo med fiskar och djur o.s.v som dom loopar..

Ska fråga dock imorgon och försöka lösa det på något sätt.

Vill ju gärna ha fullhd när jag köper.. sonys 40" kostar ju dock 10k mer.

Pv60n är ju lockande.. men känns lite för spännande för mig med inbränning ;/

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Har haft möjligheten att testa ett antal olika LCD-apparater på jobbet, men ingen har kommit upp i samma klass som min LG 42PC1R när det gäller att kolla på film och serier.

DVD-filmerna skalas upp med en Samsung HD-950 via HDMI(kan även köra via Xboxen och komponent). Otroligt nöjd, att den inte har något frontglas (minskar risken för inbränning med 80%) skadar inte heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

42PC1R såg jag ju också på affären.. men då dom inte hade något vidare test så såg faktiskt sharpen bättre ut.. frågan är om det är fel på min skärm eller om det är samma på alla.

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad butiken körde med för inställningar, men "out of the box" är bilden mer eller mindre usel på de allra flesta apparater.

Huvudsaken är att du är nöjd!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Nu vet jag inte vad butiken körde med för inställningar, men "out of the box" är bilden mer eller mindre usel på de allra flesta apparater.

Huvudsaken är att du är nöjd!

Det är nog sant

Iaf så tyckte försäljaren att vi ska testa byta sharpen först.. så vi kör på det.. ska byta på fredag

Och är det samma på den.. så tja.. då vet jag inte..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

min polare har en 32tums diboss tv(lcd) eller vad dom heter. och nu till det skumma. han kör datorn till tv'n oxå och hans lcd "screen tearar" varför gör den det, är inte det en problem exklusivt för crt? har testat 60hz och 75hz även testat att ha vsync on och off utan resultat :/

vad beror det på?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte.. for in med tvn idag redan.. iaf så dom såg såklart inget.. men svårt att se i butik.. med allt ljus.. men iaf så står den kvar där.. dom ska höra med supporten för sharp vad dom säger..

Såg på PV60n där också.. men tyväär jag gillar inte den ;/ riktigt störande.. dom visade HD utsändning från Canal Digital.. Ishockey.. bra bild.. men när det var mycket vitt var det som att det vita flimrade.. allså typ ger känslan att skärmen kör under 50Hz som på gamla bildrörsapparater.. riktigt störande för ögonen.. USCH.

Plasma är inget alternativ med andra ord ;/

Aja bara att avvakta

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

om man ska ha lcd mellan 37-42", vad ska man köra på då för någon? 720p räcker gott o väl!

LCD för att jag ska koppla in datorn till den tänkte jag.

12-15 000 klassen?

DVD via HDMI, Xbox360 via komponent, Wii via komponent, datorn via VGA

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
min polare har en 32tums diboss tv(lcd) eller vad dom heter. och nu till det skumma. han kör datorn till tv'n oxå och hans lcd "screen tearar" varför gör den det, är inte det en problem exklusivt för crt? har testat 60hz och 75hz även testat att ha vsync on och off utan resultat :/

vad beror det på?

den kanske tearar för att datorskärmen körs i annan HZ än TVn, o den är primary, försök göra TVn primary bara för att testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
är det onödigt att köpa en HD tv? Förstår inte riktigt hur du resonerar. Iof beror ju detta på hur länga man tänkt använda den och till vad.

Har man planer på max 2år eller aldrig tänkt använda den som datorskärm och den är över 32" är det helt galet att köpa 720p.

För min del är det viktigare med en bra upplösning så man får detaljrikedom än att ha en bra svärta. 720p jämför med 1080p är för mig lika stor skillnad som på en vanlig CRT och en 720p.

Eftersom Quad HD skärmar är på gång så ska det bli intressant att se hur priserna på 1080p kommer att bli.

Hmm vart skriver jag att HD tv är onödigt? Jag skrev att FULLHD är onödigt, då menar jag att det är rent idiotiskt att ta upplösning före bild.
Sen kan du inte gämföra 720p och 1080p utan att nämna storlek på skärmen, dom flesta (ungefär alla med normal syn) ser ingen skillnad mellan 720p och 1080p på en 32 och 37 tumare däremot över det spelar det roll. Då blir pixlarna så stora att man faktiskt ser skillnaden då kan man börja kolla in Full HD apparaterna.
Varför skulle en 720p skärm bara klara sig i 2 år? TV sändningarna kommer att köras i 720p och det 720p funkar fint som datorskärm också

Sen det finns väll bara 1 Quad HD skärm än så länge och den är bara en prototyp, så du får nog vänta bra länge innan 1080 skärmarna pris påverkas utav dom.
Sen kommer nog inte quadHD vara något större "hit" precis, vart skulle marknaden finnas? Enda gången du får användningen för upplösningen är om du har en dator.