Full HD på 37" Värt?

Permalänk
Medlem

Full HD på 37" Värt?

Hejsan! Funderar på att köpa en Full HD Tv, 37" är den och 16995:- kostar den.. Är det värt 5000 som det skiljer från en 37" som stöder 720 ?

Finns även en 40" för 15995:- med stöd för 720.

Vad jag ska använda tvn till är xbox360 till att börja med, men vill förstås att den ska vara framtidssäker.

Tacksam för svar

MVH!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en Full HD tv så borde den minst vara 40" annars är det inte så stor skillnad mellan 720p och 1080p. Det är iaf vad jag läst här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

1080p-TV är ju nice att ha som skärm också, sitta en bit bort osv. Westinghouse W3 vad jag vet är grymt fina 1080p-TV'er, men jag har inte hittat i Europa

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok tack för infon!

Har sett många som talar gott om Panasonic TH-42PV60E

Men försäljaren i affären sade att det finns en liten risk för inbränning på Plasma.. varav det inte fanns på LCD.. därför jag kollade på LCD.

Nån som vet?

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

LCD bränner inte in, men om du inte har nån statisk bild länge på plasman så är det nog inga problem...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
LCD bränner inte in, men om du inte har nån statisk bild länge på plasman så är det nog inga problem...

Ok nä men då kör jag på LCD.. orkar inte behöva sitta o oroa sig över inbränning

Frågan om det är värt det.. 40" 720p vs 40" 1080 .. här skiljer priset 10000:- kan inte tänka mig att det verkligen är värt det?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

Njäe det är det väl egentligen inte. Har du inte tillgång till 1080p material så spelar det absolut ingen roll. Har du det däremot så kan det vara värt att fundera på.

Permalänk
Medlem

Det här är 37" jag snackar om.. 16900 får jag betala, ny då förstås =).. tror ni det är värt det?

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/587754/p...

http://www.sharp.eu/cps/rde/xchg/SID-0A0A4384-648E58B1/sv-se/...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag själv ägen en 40" LCD sony tv.. tyvärr ingen full HD så det blir bara 720P.. hade jag vart du, hade jag slängt plasma skiten i väggen, åkt å köpt en RIKTIG lcd tv med full hd! Tro mig.. det är värt mer än 10.000:- extra..

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakimbeijer
Jag själv ägen en 40" LCD sony tv.. tyvärr ingen full HD så det blir bara 720P.. hade jag vart du, hade jag slängt plasma skiten i väggen, åkt å köpt en RIKTIG lcd tv med full hd! Tro mig.. det är värt mer än 10.000:- extra..

Ok.. här skiljer det ca 5000 för full hd mot en 37" utan... ska in till stan o tänka.. svårt som satan då jag inte sett en xbox360 inkopplad till HD tv. Så jag vet inte hur stor skillnaden blir.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag var igår och kollade på skillnaden mellan en 1080p LCD och en lite bättre Plasma skärm med samma källa. Mycket finare bild på plasman. Bättre färgåtergivning, hängde med mycket bättre och såg allmänt mycket bättre ut.

Dock visades materialet i 720p för att kunna jämföra dom olika apparaterna med samma källa. Men när vi drog igång 1080p blev det inte en allt för stor skillnad. Gillade fortfarande Plasman mer.

Där hade jag min anledning till att köpa plasma istället för LCD.

Så på tisdag får jag min kära plasma och kommer njuta av varje sekund!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vart en 37" Full hd.. grymt nöjd! Satan så läcker!

Tack för all hjälp iaf!

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Grattis, jag vill också ha min TV nu!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

den du länkade till masterace är inte full hd. att den kör i upplösning 1920x1080 är inte samma sak som 1080p, det står klart och tydligt "supports 1080i" på infosidan på sharp-tvn. perfekt som datorskärm men fortf inte fullhd...

själv skall jag köpa en LG 42" plasma, ELLER 42" pv60 men vetihundan om d e värt o lägga ut 1000 kr extra på en fulare design för o få lite mer svärta... tycker pv60n ser rälig ut, har förövrigt LGs LH-W760IA högtlare som passar sjukt bra in med lg tvn.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Och LG är lågprismärke som går sönder inom 8 månader, tja jag vet inte, 1k extra för kvalitet och bättre bild? Låter som ett dumt val..

Plasma över LCD anytime då LCD aldrig kommer bli kvitt svärteproblemet.

Permalänk
Avstängd

lg är inget lågprismärke, de gör vissa riktigt fina saker.

men visst, kanske skall ta en pv60 istället då.. men hatar designen på pv60 =(

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
den du länkade till masterace är inte full hd. att den kör i upplösning 1920x1080 är inte samma sak som 1080p, det står klart och tydligt "supports 1080i" på infosidan på sharp-tvn. perfekt som datorskärm men fortf inte fullhd...

själv skall jag köpa en LG 42" plasma, ELLER 42" pv60 men vetihundan om d e värt o lägga ut 1000 kr extra på en fulare design för o få lite mer svärta... tycker pv60n ser rälig ut, har förövrigt LGs LH-W760IA högtlare som passar sjukt bra in med lg tvn.

Fel.. Den stöder 1080p via HDMI .. ^^

Edit: står ju ingenting om att den "support 1080i" på deras hemsida??:S

Kategori AQUOS med Full HD-upplösning
Skärmstorlek 37" (94 cm)
HD-ready •
Skärmresponstid (ms) 6
Ljusstyrka (cd/m²) / Panelkontrast 450 / 1.200:1
Upplösning, antal punkter (pixlar) 1.920 x 1080 x 3

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Nu har du ju redan gjort ditt val men måste allafall säga att jag tycker det är galet att välja skärm efter upplösning. Nu vet jag inte hur det är i fallet med den tvn du har valt men när det gäller en så "liten" tv som 37" så hade jag utan tvekan lagt de där extra slantarna på en 720p om det gav mig en tv med bättre bildkvalite (svärt, färgåtergivning mm) hellre än på en bara för att den har full HD. Men det är min åsikt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nu har du ju redan gjort ditt val men måste allafall säga att jag tycker det är galet att välja skärm efter upplösning. Nu vet jag inte hur det är i fallet med den tvn du har valt men när det gäller en så "liten" tv som 37" så hade jag utan tvekan lagt de där extra slantarna på en 720p om det gav mig en tv med bättre bildkvalite (svärt, färgåtergivning mm) hellre än på en bara för att den har full HD. Men det är min åsikt

Nja inte enbart det.. men den har ju fått väldigt bra kritik, bra svärta, färgåtergivning o.s.v .. sen att det är en av dom billigaste Full HD som går få tag på gör ju inte saken sämre.

Kollade även på PV60 i butik.. men upptäckte att bilden flimrade när t.ex hela bilden var vit.. GRYMT störande :S

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Nja inte enbart det.. men den har ju fått väldigt bra kritik, bra svärta, färgåtergivning o.s.v .. sen att det är en av dom billigaste Full HD som går få tag på gör ju inte saken sämre.

Nä, som sagt inte speciellt insatt i just den modellen. Min åsikt var mer av det generella slaget, många verkar lägga på tok för mycket vikt vid just uplösningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Kollade även på PV60 i butik.. men upptäckte att bilden flimrade när t.ex hela bilden var vit.. GRYMT störande :S

Förmodligen nåt med källan eller det specifika exemplaret. Har haft en PV60 sedan den släpptes i våras och aldrig upplevt det, eller läst om det för den delen. Mer prisvärt tv än den idag blir nog svårt att hitta, under 15k och har fått toppenbetyg överallt så vitt jag vet. Men visst, risken för inbränning finns ju där, inget som jag upplevt på min dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nä, som sagt inte speciellt insatt i just den modellen. Min åsikt var mer av det generella slaget, många verkar lägga på tok för mycket vikt vid just uplösningen.

Förmodligen nåt med källan eller det specifika exemplaret. Har haft en PV60 sedan den släpptes i våras och aldrig upplevt det, eller läst om det för den delen. Mer prisvärt tv än den idag blir nog svårt att hitta, under 15k och har fått toppenbetyg överallt så vitt jag vet. Men visst, risken för inbränning finns ju där, inget som jag upplevt på min dock.

Hehe nej det är nog sant.. är som megapixel-hysterin kanske

Kan hända.. det sa föräljaren med.. men jag valde LCD just för inbränningsrisken.. spelar ju lite x360 o där finns ju HUD .. vill inte ta risken

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Detaljrikedomen lär vara rätt imponerande med en 1080p

Jag testade nyligen lite 720p material på en Panasonic TH-42PV45E (42" 1024x768 plasma) och redan där är det enormt imponerade.
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/h...

Så pixelmappa via VGA, alt DVI om det går, och kör lite HD material.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Detaljrikedomen lär vara rätt imponerande med en 1080p

Jag testade nyligen lite 720p material på en Panasonic TH-42PV45E (42" 1024x768 plasma) och redan där är det enormt imponerade.
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/h...

Så pixelmappa via VGA, alt DVI om det går, och kör lite HD material.

via DVI går.. har inte hunnit än.. har ingen kabel.. o inget har ju öppet nu i nyår så.. men tack för länken!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

MasteraCE, du får gärna berätta hur bilden blir när du använder din Xbox 360 : )

Ser det lite uppskalat ut eller är bilden krispig och fin?

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer_AB
MasteraCE, du får gärna berätta hur bilden blir när du använder din Xbox 360 : )

Ser det lite uppskalat ut eller är bilden krispig och fin?

Jag tycker det ser väldigt skarpt ut! .. tyväär stöder den inte 1080p via Komponent utan endast via HDMI .. och eftersom xboxen inte har hdmi så är 1080i max.. dock finns det ju inga spel till xbox än som brukar 1080p.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
den du länkade till masterace är inte full hd. att den kör i upplösning 1920x1080 är inte samma sak som 1080p, det står klart och tydligt "supports 1080i" på infosidan på sharp-tvn. perfekt som datorskärm men fortf inte fullhd...

själv skall jag köpa en LG 42" plasma, ELLER 42" pv60 men vetihundan om d e värt o lägga ut 1000 kr extra på en fulare design för o få lite mer svärta... tycker pv60n ser rälig ut, har förövrigt LGs LH-W760IA högtlare som passar sjukt bra in med lg tvn.

Jag har precis beställt en LG 42" PC1R. Den ser riiiiktigt bra ut när man kör ut 720p material på den!

Har dock inte fått hem TV:n än utan får det på tisdag. Kommer då sitta och kolla trailers från apple.com i 1080p hela dagarna

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag var igår och kollade på skillnaden mellan en 1080p LCD och en lite bättre Plasma skärm med samma källa. Mycket finare bild på plasman. Bättre färgåtergivning, hängde med mycket bättre och såg allmänt mycket bättre ut.

Dock visades materialet i 720p för att kunna jämföra dom olika apparaterna med samma källa. Men när vi drog igång 1080p blev det inte en allt för stor skillnad. Gillade fortfarande Plasman mer.

Där hade jag min anledning till att köpa plasma istället för LCD.

Så på tisdag får jag min kära plasma och kommer njuta av varje sekund!

Hahah!! måste bara säga det, att om du ska kolla på en LCD tv, måste du kolla på märket SONY! Dom är ledande på lcd tv just nu, och slår ALLA plasma tv.. desutom borde du kanske oroa dig lite för inbränning!! plasman kan ju få inbränningar medans LCD tven inte kan få det.. Sen är livslängden kortare på en plasma än en lcd! Och till sist! En plasma tv drar uppemot 3 gånger mer ström än en LCD tv!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakimbeijer
Hahah!! måste bara säga det, att om du ska kolla på en LCD tv, måste du kolla på märket SONY! Dom är ledande på lcd tv just nu, och slår ALLA plasma tv.. desutom borde du kanske oroa dig lite för inbränning!! plasman kan ju få inbränningar medans LCD tven inte kan få det.. Sen är livslängden kortare på en plasma än en lcd! Och till sist! En plasma tv drar uppemot 3 gånger mer ström än en LCD tv!

Den LCD:n jag kollade på var utav märket Sony. rättare sagt en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=121287

Visst inte världens dyraste LCD, men den låg i ungefär den prisklassen jag var ute efter. Nu köpte jag en betydligt billigare plasma men tyckte att den hade bra mycket finare kvalitet på bilden ändå. Nästan 5k billigare TV och den "slog" ändå den här Sonyn.

Men visst är jag lite orolig över inbränningar men kommer att vara väldigt nogrann när jag kollar på TV eller ifall jag kopplar in datorn.

Att den drar mer ström är väll något jag får ta. Men det är inte helt säkert att den drar mer ström. Om man kollar på MAX ström den KAN dra så är det mycket högre. Men ifall man kollar på en mörk film så drar den betydligt mindre ström än en LCD.

Peace Out!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det kommer vara för upplösningar på HD-DVD. Men på HDTV i Sverige blir det 720p/1080i iaf.

Permalänk
Medlem

Att en lcd drar mer ström än en plasma är en sanning med modifikation, en lcd har bakrundsbelysning på konstant, en plasma drar bara dådet krävs.

En plasma kan dra mer ström, en lcd kan också dra mer ström, det är helt beroende på vilket material som spelas upp..

Dösnack att en plasma drar tre ggr så mycket ström som en lcd...

Faktum är att dagens platt tv inte drar mer än nämnvärt mer ström än en gammal crt tv om man räknar i perspektiv till storleken..

Visa signatur

Hej jag heter Martin, vad heter du?