min skärm stänger av sig 3 sekunder efter start

Permalänk

min skärm stänger av sig 3 sekunder efter start

hejhej

det är så att min 17"fujitsu tft skärm stänger av sig 3 sekunder efter start
man hinner se osét,bakgrunden i ca 2sek sen blir den svart.
den va så på morgonen när ja skulle starta maskinen för ca 3 veckor sedan

men som tur har jag fått en ny skärm i julklapp men det skulle jue vara kul att få den och funka endå, för ja har ettt prochekt på gång som den ska eventuellt vara i.

vad kan det vara för fel? den har aldrig strulat innan.

mvh fidde_modboy

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är ingen expert på elektronik, men vet att på farsans jobb har de haft problem med några 17" tft av märket hansol. Dessa lagades av en tv-reparatör som identifierade felet som en trasig "kondensator" i skärmens nätaggregat. Det var alltså inget fel på själva panelen utan i nätaggregatet, och det blev precis som på din skärm att den startade upp och sen blev svart efter ett antal sekunder.

Sök lite på google på skärmens märke och se om du hittar någon info! Är du duktig på el så kan du säkert löda dit en ny "kondensator" själv om det nu är det som är felet. Kan kosta en del att lämna bort för att få det fixat.

Hoppas det ordnar sig!

Här finns lite info om några tft-skärmar:
http://web.telia.com/~u45521195/Tv/TFT.htm

EDIT: Jag antar att man inte skall pröva att löda i en nätdel om man inte är helt säker på vad man gör! Finns säkert risk att få stötar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falafel
Hej,

Jag är ingen expert på elektronik, men vet att på farsans jobb har de haft problem med några 17" tft av märket hansol. Dessa lagades av en tv-reparatör som identifierade felet som en trasig "kondensator" i skärmens nätaggregat. Det var alltså inget fel på själva panelen utan i nätaggregatet, och det blev precis som på din skärm att den startade upp och sen blev svart efter ett antal sekunder.

Sök lite på google på skärmens märke och se om du hittar någon info! Är du duktig på el så kan du säkert löda dit en ny "kondensator" själv om det nu är det som är felet. Kan kosta en del att lämna bort för att få det fixat.

Hoppas det ordnar sig!

tackar ska prova det

skärmen är en Acer FP751
men ja har jätte stora problem med att hitta en service manual
dom kostar bara en massa pengar
men det skulle vara kul å få igång den

mvh fidde_modboy

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

Hänger på här lite jag med, har en Acer AL1711 med samma problem. Fidde, har du lyckats lösa problemet med din skärm eller ? Har inte heller lyckats hitta nån servicemanual eller liknande...

Hur skulle man kunna hitta vilken kondensator som det är knas med ? Är inte så insatt i det elektriska på den nivån

Permalänk

hej ja skrotade min skärm å skaffade en ny.
nätagregatet var helt perfekt men elektronik kretskortet var helt kört runt 1-5ohm i resistans mellan jord ooch 12v
så kolla nätagregatet innan du börjar pilla med elektroniken som styr skärmen

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

ok, har öppnat min skärm nu, hittar två kondingar som ser ut som dom ska till att spricka snart. sitter 2+2, varav en av varje sort är alldeles bullig i toppen, dom andra som är likadana är släta. skulle det kunna vara nåt knas? kan man mäta sånt på nåt vis ?

bild >> http://www.rahm.se/ACER/ (stora bilder)

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av 2.3t
ok, har öppnat min skärm nu, hittar två kondingar som ser ut som dom ska till att spricka snart. sitter 2+2, varav en av varje sort är alldeles bullig i toppen, dom andra som är likadana är släta. skulle det kunna vara nåt knas? kan man mäta sånt på nåt vis ?

bild >> http://www.rahm.se/ACER/ (stora bilder)

[/QUOTE

hej igen

min morfar är elektriker ca 20 år inom misil/jas forskning

så ja åkte till honnom med skärmen och han undersökte den, bytte ut kondingarna som ja sa va trasiga(dom såg ut att sprängas) men han hittade inget fel varken på dom eller något annat, det är antagligen nått fel inågon grafik processor och det kan man inte åtgärda tyvärr
eller så trodde vi att det va fel i hållkretsen som håller igån nätagregatet men det är de inte

men elektrolyt-kondensatorer går inte att mäta på med vanliga instrument, för instrumenten laddar upp den och då ändras allt.
man behöver special instrumen som kostar en del.

så tyvärr ja kan inte hjälpa dej...

/fidde_modboy

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

ok tack för din info. man skulle ju iofs kunna testa å byta dom för att se om det kanske löser problemet iaf gör inget om det inte funkar, skärmen skulle skrotas på jobbet å nyfiken som man är så drog man med sig den hem för att se om man kunde göra nåt med den.

Permalänk

det skulle ju vara kul om du lyckades laga den
men pröva isåfall att byta kondingen som är "sprängfärdig"

/fidde_modboy

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

Skulle nog behöva lite hjälp att hitta vilken jag ska ha, har tittat på elfa och hittat flera olika med samma värden. Så här står det på mina:

HERMEI (tillverkare)
16v 470μF
16v 1000μF

Någon som kan guida mig till en som passar ?