Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Näe alltså det tror man ju när man är igång att montera den. Då undrar man ju lite hur i h...e dom har tänkt där borta på Schyte Men det är inga som helst problem faktiskt. Den sitter som gjutet i MBn, nästan iaf

Ok det låter ju lovande, men det borde ju siga gjutet...tills brädan går av...:) Men eftersom dom sålt så många fläktar så lär det ju funka...

dexxa: Ser att du har ett AB9 pro, har du fått speedfan att funka med det?

Visa signatur

Intel i5 750 - Schyte Mugen 2 rev B, Gigabyte P55A-UD3 - Corsair XMS 4x2 GB 1600Mhz - Fractal design Newton R2 650w - Silverstone fortress F02 - ASUS GeForce GTX 580 1536MB - Samsung 256GB 830-Series + 6 TB lagring - Dell U2311H

MacBook pro retina 13" - i7 - 16GB RAM - 512 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabbo
du kan ju inte vara speciellt haj på de du snackar om du tror på riktigt att din cpu ligger på 28 grader med 25 i luften.

Jag vet att den ligger på 28.... mätt med everest bl.a. core temp ligger på ~43...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindefors
Jag vet att den ligger på 28.... mätt med everest bl.a. core temp ligger på ~43...

och vad säger att everest visar rätt. finns ingen normal luftkylning som kan kyla till 3 grader över rumstemp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabbo
och vad säger att everest visar rätt. finns ingen normal luftkylning som kan kyla till 3 grader över rumstemp

Nej naturligtvis inte, men det är heller inget som säjer att den är helt fel eller hur? Dessutom är det skalet på processorn som har temp 28, core temp ligger på 43...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xp2002
dexxa: Ser att du har ett AB9 pro, har du fått speedfan att funka med det?

Nej det enda jag kan se är HD-tempen i speedfan. Använder Core Temp för temperaturen. Sen har jag faktiskt inga fläktar med sensorer på heller längre, så...

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindefors
Nej naturligtvis inte, men det är heller inget som säjer att den är helt fel eller hur? Dessutom är det skalet på processorn som har temp 28, core temp ligger på 43...

ja men då har du väll 43 i cpu temp, de är ju core temp som räknas. hur skulle de se ut om alla bara mäte lite här och där

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabbo
ja men då har du väll 43 i cpu temp, de är ju core temp som räknas. hur skulle de se ut om alla bara mäte lite här och där

Öh!? Det finns specat från Intel hur man ska placera sin tempgivare för att mäta CPU tempen och jag antar att Asus och övriga följer den specen. Och det är inte Core temp som räknas! Intel säjer att man inte ska gå över 61,5 grader för case tempen medan core tempen kan vara mycket högre.

Permalänk
Medlem

Men om casetemp ligger på 61.5 grader så ligger nog coretemp på säkert ~90c. Det är inte bra för CPUn, det var väl bara Prescott som kunde tåla såna temperaturer och fortfarande fungera.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Men om casetemp ligger på 61.5 grader så ligger nog coretemp på säkert ~90c. Det är inte bra för CPUn, det var väl bara Prescott som kunde tåla såna temperaturer och fortfarande fungera.

Vad jag förstår från Intels specar så kickar Thermal Monitorn in om core tempen blir för hög så det är ingen större fara förutom att allt går lite långsammare, viktigare är casetempen så att inte processorchassit brinner upp.

http://download.intel.com/design/processor/datashts/31327801....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Jag tycker 44 i idle låter sjukt högt med en sån kylare. Jag kör på den boxade i väntan på bättre och då får jag 42 i 3.3GHz.

Nä, Det passar på hur många RPM har kör fläkten på. Sj så kan ja köra passiv kylning med min Ninja S och då ligger jag på 30Idle-55load i en HTPC då (med dålig ventilation)

Permalänk
Medlem

alltså denna ninja fläkten, är den värd besväret att plocka in i datorn? för skulle behöva en ny cpufläkt... det finns inget bättre allternativ?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
alltså denna ninja fläkten, är den värd besväret att plocka in i datorn? för skulle behöva en ny cpufläkt... det finns inget bättre allternativ?

Ja alltså det är ju inget jätteprojekt att sätta in en Ninja. Du måste skruva bort moderkortet, sätta fast ett fäste på baksida, skruva på fästen på framsida och sedan knäppa dit den. Tar kanske 30-60 min allt som allt, lite beroende på hur snabb du är och hur "bra" dina delar sitter osv.

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindefors
Vad jag förstår från Intels specar så kickar Thermal Monitorn in om core tempen blir för hög så det är ingen större fara förutom att allt går lite långsammare, viktigare är casetempen så att inte processorchassit brinner upp.

http://download.intel.com/design/processor/datashts/31327801....

Oroa dig inte för att ditt chassi ska brinna upp. Kan lova dig att det problemet är betydligt ovanligare än att cpun blir överhettad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svenne78
Nu förstår jag inte hur du menar, ja har ju 1 som blåser in luft och 1 som blåser ut luft, för att få cirkulation.

Mvh
Svenne

Det är lättare att evakuera luft än att forcera. Fläktar som för in luft skapar bara turbulens.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Det är lättare att evakuera luft än att forcera. Fläktar som för in luft skapar bara turbulens.

Hur vet du hur mycket turbulens du har i din dator?

Jag har två fläktar som blåser in fram och en som suger ut bak. Utöver detta så suger ju nätagget ut bak. Givetvis blir det en viss turbulens i min låda, men skulle det vara till nackdel för kylningen?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

men förstår dock inte varför prisar alla Ninjan så högt för?
den får ju sämmre i test än den nyare Infinity och dom är nästan lika stora så varför köpa en ninja när infinity också är billigare allafall på komplett.

ok Ninjan är nog den kylaren som är bättre för att köra passiv men om man inte vill köra passiv så varför inte köpa en Infinity?

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Det är väl fortfarande Core Temp och TAT som räknas, inte everest.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
men förstår dock inte varför prisar alla Ninjan så högt för?
den får ju sämmre i test än den nyare Infinity och dom är nästan lika stora så varför köpa en ninja när infinity också är billigare allafall på komplett.

ok Ninjan är nog den kylaren som är bättre för att köra passiv men om man inte vill köra passiv så varför inte köpa en Infinity?

Infinity är så stor att den är opraktisk. Bl.a. därför den säljs billigare tror jag. Och Ninjan har ett mer inarbetat namn.

Permalänk
Medlem

vadå stor och opraktisk ninjan är väll Mega stor också? det är väll knappt nån storleks skillnad på dom 2. för det är ju en 120mm som flåsar

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Vände mina 4 fläktar i sidan på mitt stacker. Det sänkte tempen med 4 grader på grafikkortet och 3 grader på prollen. Trodde också att det var viktigt att man fick ut den varma luften men det är nog desto viktigare att få in kall luft, ganska logiskt. Så nu har jag 5 fläktar som tar in luft och 2 som tar ut luft, funkar perfa.

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa mig en sån. Man behöver inte ta ta bort moderkortet och sätta dit en platta va? För det orkar jag verkligen inte.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Det beror på hur ditt moderkort ser ut. Ibland går det att skruva dit ramen direkt och ibland måste du sätta dit en ram på baksidan av moderkortet med.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindefors
Öh!? Det finns specat från Intel hur man ska placera sin tempgivare för att mäta CPU tempen och jag antar att Asus och övriga följer den specen. Och det är inte Core temp som räknas! Intel säjer att man inte ska gå över 61,5 grader för case tempen medan core tempen kan vara mycket högre.

Det är som att säga att du inte väger mycket när du väger 250 kg om du ställer dig på vågen med hela din tyngd, medans om du väger din fot så väger du 20 kg, och sedan springa omkring och citera 20 kg samt klaga på dom som väger 80kg när dom står på vågen.
Det är din core temp som räknas inget annat, sedan är inte heller core temp nått att lita på då sensorn oftast är felkalibrerad och att jämföra sin temp med andras är nått som borde tas med en nypa salt.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Denna gamla tråden Jag kör fortfarande med 1 ut och 1 inblås.

Jag tycker prollen är helt ok sval, likaså GFX . Men om ja nånsin för för mig att klocka mer, och de inte går får ja testa o "pumpa" in luft i chassit.

Sen, ang de senaste inlägget, får nog ta o hålla med Tai Mai shu. Kan ju bara konstatera i min lilla värld att det är det enda gångbara mätsättet, då folk har vattenkylning etc, då går det inte att använda case temp som referens. Likväl har ju folk olika ciruklation i sina burkar, rumps tempar etc. Detta sagt, är det ju naturligtvis inte bra o ha hög case temp, då komponenter blir varmare.

Alla spekulationer är informativa i nått skede dock tycker jag, så länge de ligger nån praktisk erfarenhet bakom.

Mvh
Svenne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindefors
Det blir tillräckligt med cirkulation ändå... blås ut värmen!

Det beror precis på hur chassit ser ut. Det är jäkligt onödigt att blåsa ut luft ner i fronten och sen en ut precis under nätagget. Då motarbetar fläktarna varandra och denb där nere blåser förmodligen inte heller ut så myclet varmluft då varmluften stiger. så är det de ända ställena som han kan ha fläktar på så gör han helt rätt med en in och en ut.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Hur vet du hur mycket turbulens du har i din dator?

Jag har två fläktar som blåser in fram och en som suger ut bak. Utöver detta så suger ju nätagget ut bak. Givetvis blir det en viss turbulens i min låda, men skulle det vara till nackdel för kylningen?

Ja, du vispar ju bara runt luften.

Utgående-fläktar är det enda som behövs.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Det finns även en ganska praktisk förklaring till att använda en fläkt fram som blåser in luft (förutom att många chassin inte har två platser bak vilket automatiskt medför att man blåser in kall luft fram och för ut varm luft bak). Den förklaringen är att om du blåser ut luft, så ersätts den luften med annan iom att undertryck skapas. Om du medvetet bestämmer var luften ska komma in i chassit kan du sätta filter för, för att på så sätt stoppa damm som inte hör hemma inne i datorn. Om du inte själv bestämmer var luften skall tas in så kommer den krypa in varhelst det finns lite hålrum, vilket ofta medför att det blir mycket dammigare än vad det borde behöva bli i en dator.

Vad gällande vilket som ger bäst resultat kan jag inte svara på, då jag har ett chassi som bara har två fläktplatser (en fram och en bak), så det föll sig ganska naturligt att ta in kall luft och suga ut varm luft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FuzzyDuck
Det finns även en ganska praktisk förklaring till att använda en fläkt fram som blåser in luft (förutom att många chassin inte har två platser bak vilket automatiskt medför att man blåser in kall luft fram och för ut varm luft bak). Den förklaringen är att om du blåser ut luft, så ersätts den luften med annan iom att undertryck skapas. Om du medvetet bestämmer var luften ska komma in i chassit kan du sätta filter för, för att på så sätt stoppa damm som inte hör hemma inne i datorn. Om du inte själv bestämmer var luften skall tas in så kommer den krypa in varhelst det finns lite hålrum, vilket ofta medför att det blir mycket dammigare än vad det borde behöva bli i en dator.

Vad gällande vilket som ger bäst resultat kan jag inte svara på, då jag har ett chassi som bara har två fläktplatser (en fram och en bak), så det föll sig ganska naturligt att ta in kall luft och suga ut varm luft.

Exakt! Har kollat i många servrar och de blåser in mycket mer luft än vad som tycks sugas ut. Givetvis har de dammfilter på inblåset och de verkar inte alls ha dammproblem.

Har två inblås framtill i mitt Stacker som kyler diskarna. Sen är det nätagget och en fläkt baktill som sköter utblåset. I Stackern sitter det ju filter monterat framför fläktarna och det fungerar helt perfekt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Kör med en Scythe Infinity. " Moppe´cylle!"
Fungerar klockrent!
Får idle 35 grader på en x2 3800+ @ 2700mhz

Sittern 1x120 på den riktad upp i taket.
Stor :ja
Effektiv: SOM FAN!

Byter den inte mot allt guld i småland

// Milky

Visa signatur

Antec 900 Gaming Case| Cheiftech CTF-850-DF 850w | E6750 @3,2Ghz | Zalman 9500 | Asus Striker Extreme | 4GB OCZ SLI 6400 @1066Mhz | 8800GTS 640MB | 4x250Gb Sata2 | LG L245WP-BN 24" |