Kräva ersättning när tele/internet är nere?

Permalänk
Medlem

Kräva ersättning när tele/internet är nere?

Har en kompis vars nät samt IP-telefon la av plötsligt förra veckan, hon ringde genast företaget som har handom både IP-telefonin samt internetuppkopplingen men det dröjde nästan en vecka innan en tekniker åkte ut och avhjälpte problemet.

Skulle vilja veta ifall man har någon laglig rätt till ersättning eller om detta helt är upp till företaget att besluta om? Betalar man en månadsavgift för både telefon och internet så ska det ju fungera...

Nån som har koll på vad som gäller så man vet innan man börjar ligga på företaget om ersättning/avdrag på räkning.
Bör väl nämna att företaget i sig inte verkar bry sig alls om kunderna, så att hoppas på att de är snälla är inte att räkna med.. (Företaget heter NetAtOnce och vad jag förstått så har fler varit ganska kritiska till hur företaget behandlar sina kunder)

/ Fredrik

Permalänk
Inaktiv

Det hela faller ju under KTL. Kika på avtalet och se om det är reglerat hur ersättning under avbrott sköts. En vecka låter i överkant. Jag skulle nog minst begära avdrag på åtminstone en vecka, efter det så är det dags att leta efter en ny leverantör.

Permalänk
Medlem

hon ska ju iaf få en veckas avdrag på fakturan.

Och som sagt. leta ny leverantör.

Permalänk
Medlem

Jo det kan ju verka självklart att man _borde_ få avdrag, vad jag/vi undrar är ifall det finns någon lag eller liknande som säger samma sak ifall företaget skulle vägra.

Och ang. byte av företag så är det svårt då de driver nätet på campusområdet där hon bor, enda alternativet skulle vara att byta mot ADSL vilket skulle bli många ggr dyrare samt långsammare.

Permalänk
Inaktiv

Det hela faller under Konsumenttjänstlagen. Jag borde nog har skrivit vad KTL innebär. Notera att du kan vända dig till en konsumentvägledare i din kommun.

Jag förstår ju att det är riktigt trist att endast ha EN leverantör av nätet.

Permalänk
Medlem

Tack, ska informera henne om detta.

Ja det är lite trist när man inte har ett val, speciellt när företaget som sköter driften är allt utom hjälpsamma mot sina kunder.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade ett internetavbrott i 2 veckor förrförra sommaren pga en överhettad server. Telia bjöd på en månadsavgift som kompensation.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tror det finns en specialklausul som täcker avbrott vid naturkatastrof s.k force majeure.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

1 vecka är ungefär normal handläggningstid på en felanmälan. Alltså 5 arbetsdagar. Sen beror det ju mycket på vad felet, och hur mycket ansvariga har att göra. Tycker det är lite att ta i att byta operatör för att det inte skulle fungera på en vecka. Nu har mitt internet aldrig varit nere mer än 2tim, så jag är väl inte rätt man att svara på det. Men med jobbet man har tycker man folk överreagerar ganska ofta.

Permalänk

Det är lite konstigt när de som förlorar elen får flera tusen efter bara två dagars avbrott, men när man förlorar internet i en vecka eller två så får man en hundralapp.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är lite konstigt när de som förlorar elen får flera tusen efter bara två dagars avbrott, men när man förlorar internet i en vecka eller två så får man en hundralapp.

Det kanske är litet skillnad i allvaret i det olika situationerna.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det kanske är litet skillnad i allvaret i det olika situationerna.

Ja, helt klart. Såvida man inte är daytrader eller dylikt. Oftast har familjer t. ex mycket kyl- och frys-varor som går åt skogen vid längre elavbrott.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg exakt hur det var. Men jag hade fel på Internet i lite över en vecka. Hela tiden sa de att felet fanns hos mig, jag bytte allt som gick att byta. Tillslut skulle de skicka hem en tekniker till mig, men dagen innan han skulle komma så hittade de felet, i stationen. (som de tidigare sagt fungerade helt felfritt) Så fick jag 3 månader i kompensation ca 900 kr... Var helt ok tyckte jag.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Avstängd

Det är helt upptill företaget om dom vill ersätta något alls, själv satt jag i liknande sits men företaget var trevliga nog att öka hastigheten utan kostnad (kostar 200kr för att uppgradera) och fick 3 fakturor som motsvara gamla hastigheten.

Sen bjuder dom på december fakturan verkar det som.. men dyrt ändå 360kr för 2.5/0.8Mbit... ingen telefon skit krävs

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

När jag hade problem med ADSL hos BBB under en längre tid (var väldigt instabilt och tappade ofta synk) tog jag kontakt med kundtjänsten och det var inga problem att få kompensation för de månader jag hade problem. Dock blev det ganska många samtal till kundtjänst under den tiden och historiken finns ju kvar så det var inget att ifrågasätta. Men det beror nog mycket på vilken person du får prata med hos kundtjänst också, bara att ringa till dem och gillar du inte svaret så försök igen lite senare så kanske du hamnar hos någon trevligare.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det kanske är litet skillnad i allvaret i det olika situationerna.

Ja, att bli av med internet är mycket värre.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Försök surfa utan ström =P

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Går bra ringa utan ström, så varför skulle det inte gå att surfa? Sen är det ju bara mysigt med strömavbrott.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Det förutsätter att du har batteribackup till modemet.
Samt att telestationen inte har strömavbrott.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Beror på typ av uppkoppling om man behöver ström eller inte.

Permalänk

Om det är strömavbrott så blir det väl problem att surfa eftersom datorn inte har ström. Visst man kan en laptop eller UPS (modell större) och på det viset kunna surfa.

Batteribackup i telestation är väl runt 12-24 timmar ?? och då är det bara telefoni som prioriteras, kan ha fel där iofs.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Avstängd

Surfa vid strömavbrott = Laptop & mobil med t ex. Telia surfpott(a)

Sist jag hade avbrott körde jag med PDA och mobil, lite segt men det gick

Men man får ju ladda laptopen på något sett med, jag har en "powercell" på 12V 7A och biladapter som gav 7h (+2h med batteriet i laptopen)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.