Permalänk
Medlem

Asrock 4CoreDual-VSTA

Go'kväll Swecare!

Tänkte bara ägna en ny tråd åt Asrock's senaste tillökning i "dual-serien", nämligen 4CoreDual-VSTA.

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4CoreDual-VSTA&s=...

Jajamensan nu finns det äntligen ett kort för de personer som köper en Kentsfield men inte vill köpa nya minnen eller grafikkort.

Hittade även en recension på OCW:

http://www.ocworkbench.com/2006/asrock/4coredual-vsta/g1.htm

Har någon testat detta kort med c2d eller finns det någon galning som lagt vantarna på en Kentsfield och testat detta kort?

Hur som helst, man kan knappast klaga på Asrock's kreativitet när det gäller billiga moderkort.....

Ha det!

Permalänk
Medlem

och jag som tycker jag e galen som kör en C2D med ddr minnen (på ett "vanligt" dual-vsta)
det skulle aldrig falla mig in att köpa ett moderkort som bara stödjer x4 pci-e och har ett begränsat utbud när det kommer till kompatibilitet...

men dom är ju duktiga på att få till sådant synd bara på pci-e porten

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför pci-e porten är begränsad till x4. Det gör ju ingen skillnad i lägre upplösningar men det blir en flaskhals med high-end graffen och höga upplösningar.

Permalänk
Medlem

det blir faktiskt en förvånandsvärt liten skillnad, jag sitter nu på ett x1950xt på min x4 pci-e port och det funkar prima... får dock bara 5500p (oclockat) i 3Dmark06, så visst bromsar det lite, men det går ju att leva med tills vidare
skulle det sitta en x16 port så skulle dock kortet stå sig lite bättre

Permalänk
Medlem

Det är ju ett grymt moderkort för en kodare, eller för allmän produktivitet, när man inte behöver sätta 3Dmark-rekord samtidigt. Det bästa är att prestandatappet med DDR-minne är minimalt.

3D-prestandan i en 4x port är annars tillräcklig för typ 99% av alla användare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Precis, det är det som är det bästa med dual serien. Med tanke på de tester som anandtech gjort handlar det bara om ett par % prestandaförlust mellan "låg- latency" DDR-minnen och DDR2-minnen med väsentligt högre frekvenser.

Antingen detta kort eller 775dual med en E6300 eller 4300 med 2Gb Cl 2-2.5 DDR borde vara extremt mycket "bang for the buck".

EDIT: En liten länk: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2813&p=6

Permalänk

Vore intressant o höra från någon som skaffat det här kortet om det klockar bra med en E4300 eller e6300.

Samt om det är mycke problem med IDE kontrollern med mera..

Permalänk
Medlem

Asrock går från klarhet till klarhet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..

Jag kommer nog köpa inom nån vecka köpa:

ASrock 4Coredual-vsta

OCZ PC6400 cas 4 eller Corsair eller Kingston HyperX (Hur bra är HyperX jämfört med OCZ och Corsair?)

Corsair PSU 520W (Ersätta mitt Seasonic 300W. För det orkar väl inte med en överklockning-modell-större?)

Thermalright SI-128 med en Adda 120mm fläkt (1000rpm/ca 40cfm)

I övrig behåller jag mitt system (HDD, AGP-grafikkort mm.) Om nåt år så köper jag nog nytt grafikkort.

Sen står jag och väljer mellan E4300/E6400 och eventuellt E6600..

Jag undrar om jag kommer upp i 3Ghz (9x333) med E4300 med det moderkortet.. jag är lite tveksam.. det är nog lättare att komma upp 2,66Ghz (8x333) med en E6400..

Vad tror ni? Vilken ska jag ta?

Permalänk
Medlem

Köpte idag ett 4Core Dual Vsta + en E6300. Det skulle blivit en E4300 men de skulle inte få in den förrän imorgon så orka vänta. Kör med mina gamla DDR minnen.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ja då får man gratulera då.. intressant hur mycket du kan klocka.. om du nu ska göra det.. Själv har jag nästan bestämt mig för en E6400 iaf..

Permalänk
Medlem

FSB taket brukar ligga på strax under 300 (iaf på 775dual-vsta)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
Ja då får man gratulera då.. intressant hur mycket du kan klocka.. om du nu ska göra det.. Själv har jag nästan bestämt mig för en E6400 iaf..

Skall klocka. Bara att jag är rätt så ny i ämnet så får läsa på lite nu.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
FSB taket brukar ligga på strax under 300 (iaf på 775dual-vsta)

Jo jag vet.. tänkte köpa det i somras, men så köpte jag nya däck till bilen så jag hade inte råd att bygga nytt.. Men 4coredual-vsta (töntigt namn ) ska ju klara högre fsb-frekvens om inte jag har fattat fel..

Vilket fall som helst är jag inne på att köpa en E6600 och en sticka 1GB a-data PC6400 så kan jag köpa en till sen när jag vet om jag har råd eller ej.. f*n vad jag velar, men när man har väl köpt grejerna är det ju försent..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Skall klocka. Bara att jag är rätt så ny i ämnet så får läsa på lite nu.

Berätta gärna hur det går!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
Berätta gärna hur det går!

Börja just, men kan inte mycket men har höjt fsb:n till 280 nu. så den går i 1960MHz nu.
Har ställt in att PCIE skall vara async med FSB:n osv.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Köpte idag ett 4Core Dual Vsta + en E6300. Det skulle blivit en E4300 men de skulle inte få in den förrän imorgon så orka vänta. Kör med mina gamla DDR minnen.

Vart köpte du ditt moderkort? Pratade precis med DB.com och de sa att det var nästan omöjligt att få tag i..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
Vart köpte du ditt moderkort? Pratade precis med DB.com och de sa att det var nästan omöjligt att få tag i..

Ehrm. Jag bor i Finland och såg att en butik hade fått in 5st så jag sprang och köpte. http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tuotetiedot.php?koodi=... nu har dom bara 2st kvar.

Kan meddela att den är stabil i 298 som FSB, inte testat högre. Men mer ikväll om jag hinner. Tror nog detta mobo klarar 300 iaf.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
Vart köpte du ditt moderkort? Pratade precis med DB.com och de sa att det var nästan omöjligt att få tag i..

Jag beställde igår från
http://www.shg.biz/
åsså lite minnen o prolle för att ersätta sunket jag har nu som envisas med att småstrula.
Verkar finnas några fler på lager.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Jag beställde igår från
http://www.shg.biz/
åsså lite minnen o prolle för att ersätta sunket jag har nu som envisas med att småstrula.
Verkar finnas några fler på lager.

/M

Ja det har du rätt i.. dock börjar jag fundera på att bygga nytt från grunden och sälja delarna som blir över.. det blir hemskt dyrt

*bort*

*Inlägg redigerat av Coltrasten*

Marknadsföring sker här.

EDIT:
Ok, sorry.. ska inte hända igen

Permalänk
Medlem

Blev jädrans sugen efter att fått veta att det fanns en mobo som asrocks dual vsta som stödjer ddr och agp tillsammans med c2d. Trodde jag var mest tvungen att vänta för att byta ut alla komponenter, vilket säkert skulle kostat tre ggr mer.. Har iaf lagt in en beställning nu på en sån 4core dual vsta tillsammans med intels e4300. Efter lite läsning verka det vara det bästa value for the money i min situation.

Hoppas på en rejäl boost eftersom jag sitter på en 3~4 år gammal amd athlon. Så kan man också få den maximala utav x1950pro agp som jag köpte för en dryg månad sen ..

Är dock lite smått orolig om nätagget räcker. Är det stor skillnad på strömslukning för tvåkärniga processorer jämfört med single core? Har i min tycke en stabil PSU Fortron Source på 350W, som levererar 10A på 12V1 och 15A på 12V2, vilket inte orsakar nån sorts problem med nuvarande system.

Har läst på rätt mycket om brädan nu iaf.. Att prestanda skillnaden mellan DDR och DDRII inte skiljer så mycket såsom det låter som det är bättre att ha agp graffe kort till denna än PCI-e p.g.a. x4, och kompatibilitet osv.
Få hoppas att en "budget" mobo räcker ett tag innan nästa uppgradering.

Visa signatur

| Core2Duo E4300@3.0GHz ~ Zalman CNPS7000B | HIS HD4850 512MB ~ AC Accelero S1 | MSI P35 Neo2-FIR | 2*1GB Crucial DDR2-666, 1GB Corsair XMS2 DDR2-1066 | Tagan Easycon 530W |

Permalänk
Medlem

Kan meddela att mitt 4CoreDual Vsta klarar åtminstone 310 i FSB.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har nu beställt..

Asrock 4CoreDual-VSTA
Intel C2D E6400
Corsair XMS2 PC5400 Cas 4 2x1GB
Samsung T166 320GB
Corsair HX 520W
Thermalright SI-128 (som jag fick idag, den är S T O O O R!)

Nu går jag i väntans tider..

Permalänk
Medlem

Re: Har nu beställt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
Asrock 4CoreDual-VSTA
Intel C2D E6400
Corsair XMS2 PC5400 Cas 4 2x1GB
Samsung T166 320GB
Corsair HX 520W
Thermalright SI-128 (som jag fick idag, den är S T O O O R!)

Nu går jag i väntans tider..

Gött.

Varför inte en 4300 om jag får fråga? Iaf om man ska överklocka med brädan kommer man väl högre med den jämfört med 6400 p.g.a. multipliern.

Visa signatur

| Core2Duo E4300@3.0GHz ~ Zalman CNPS7000B | HIS HD4850 512MB ~ AC Accelero S1 | MSI P35 Neo2-FIR | 2*1GB Crucial DDR2-666, 1GB Corsair XMS2 DDR2-1066 | Tagan Easycon 530W |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Har nu beställt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yakuza84
Gött.

Varför inte en 4300 om jag får fråga? Iaf om man ska överklocka med brädan kommer man väl högre med den jämfört med 6400 p.g.a. multipliern.

Ja du, min motivering är lite invecklad.. Jag tror inte 4300 orkar upp lika högt som 6400, trots högre multiplier.. Med det moderkortet tror jag den klarar max 9x266+, kanske 2,4-2,6Ghz. Medan E6400 (som har betydligt bättre prestanda oklockad) borde klara åtminstone 2,66Ghz (8x333).. Det är min övertygelse, kanske jag har fel.. Men jag tänker ändå inte tokklocka, och då presterar E6400 bättre.. Vi får se!

Permalänk
Medlem

nja... nu vet jag inte hur det är med 4CoreDual men på 775dual-vsta så är fsb taket på ca 290 så med en E4300 så kan du komma upp i 2600mhz (inga problem pga den låga systembussen) men med en E6400 så kommer du inte upp i mer än 2300 då moderkortet inte kommer högre...
nu verkar det dock som att 4CoreDual kommer högre än ett 775dual-vsta, men du fattar kanske vad jag menar
en E4300 är ju en E6600 med en fsb på 200 helt enkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
nja... nu vet jag inte hur det är med 4CoreDual men på 775dual-vsta så är fsb taket på ca 290 så med en E4300 så kan du komma upp i 2600mhz (inga problem pga den låga systembussen) men med en E6400 så kommer du inte upp i mer än 2300 då moderkortet inte kommer högre...
nu verkar det dock som att 4CoreDual kommer högre än ett 775dual-vsta, men du fattar kanske vad jag menar
en E4300 är ju en E6600 med en fsb på 200 helt enkelt

Och det säger du NU!!

Fast vad jag var förstår, så måste du höja Vcore för att E4300 ska upp till +2,4Ghz.. och 4coredual har ju inte världens bästa inställning av den samma.. Vi får se hur högt jag kommer.. kanske har jag slängt 500kr i sjön, men isf är det inte första gången

Permalänk
Medlem

ne jag tror knappast man måste höja vcore för att klättra till 2,4 med en E4300 men en E6400 räcker ju bra långt den med
en oklockad E4300 är ju annars ultimat då man kör minnena 1:1, eftersom den har en fsb på 200 behövs inga divers (dom går ju inte att ställa in vad jag har märkt jag vill köra 1:1 men kan inte nu längre... skumt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Untied Overclocking : During Overclocking, FSB enjoys better margin due to fixed AGP/PCIE/ PCI Buses

Från Asrocks hemsida.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
ne jag tror knappast man måste höja vcore för att klättra till 2,4 med en E4300 men en E6400 räcker ju bra långt den med
en oklockad E4300 är ju annars ultimat då man kör minnena 1:1, eftersom den har en fsb på 200 behövs inga divers (dom går ju inte att ställa in vad jag har märkt jag vill köra 1:1 men kan inte nu längre... skumt)

Vad innebär "divers"?

Permalänk
Medlem

klistrat från FAQ'en
"Det optimala är juatt köra minnena och FSBn syncade. Så kallat 1:1 (FSB och minne kör på samma klockfrekvens) men man kan ändra detta till te.x 5:4. Detta betyder att minnet kör på en hastighet som är 4/5 av FSBn. om FSBn är på 220mhz så kommer minnet att köra på 176mhz (220/5=44 44*4=176). Nu eftersom minnet kör på lägre hastigheter än vad det är byggt för så kommer datorn att fungera med 220fsb och man får därför högre klockfrekvens. Nackdelen med detta är ju att minnes klockfrekvens blir betydligt lägre och det ger ju prestandaförlust."