TV-tipset: Google är din vän!

Permalänk
Medlem

TV-tipset: Google är din vän!

Google är din vän ..eller?

Citat:

Holländsk dokumentär från 2006. Med en miljard sökningar om dagen är Google världens mest populära sökmotor. På kort tid har det också blivit ett av världens mest framgångsrika företag. Under mottot "don't be evil"* fortsätter internetjätten att växa och uppfinna nya applikationer. Men till vilket pris? Reportern Ijsbrand van Veelen åker till högkvarteret i Mountainview, Kalifornien för att ta reda på Googles avsikter. Även 27/1.

SVT1 2230

* jag vet minst en som inte håller med iaf.. knappast opartisk iof, men många med mig anar massgravar av hundar också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant! Tack

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

22.30 på SVT1 är det väl ändå?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Inaktiv

De verkar ha flyttat fram programmet till 22.30 pga. en exklusiv intervju med Christer Fågelsång 22.00

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
22.30 på SVT1 är det väl ändå?

det stämmer det, *ändrar* dom har föst in Fuglesang en halvtimma före. tv.nu har inte uppdaterat det tydligen, men kolla på Christer med. Christer i rymden!

och före det handlar det om sumeriska krukor och sån skit, krukor brukar som bekant avrättas i krigstid för feghet. sumeriska avrättningar då alltså.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

tackar för tipset, kan vara intressant att titta på.

Permalänk
Medlem

hoho, var det nån mer som tänkte på "arkitekten" i slutet?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Var rätt intressant. Speciellt tanken om möjligheten att Google kan få monopol på all information i världen. Kan blir riktigt farligt.

Permalänk
Medlem

Va inte detta ett gammalt program? Tror jag sett det förut.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hoho, var det nån mer som tänkte på "arkitekten" i slutet?

Hm, nope, vad menar du egentligen??

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Troligtvis Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Troligtvis Matrix

Förstår fast ändå inte, sa Vint något speciellt på slutet?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Han liknar arkitekten.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

Jo det kan jag hålla med om lite, men det var "i slutet" som AndreaX skrev som gjorde mig fundersam, han var väl med i hela dokumentären?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Jo det kan jag hålla med om lite, men det var "i slutet" som AndreaX skrev som gjorde mig fundersam, han var väl med i hela dokumentären?

jo det var speciellt när han började med sitt psykande där i slutet med reportern (reportern snackade iof lite som Smith, lite jobbig att höra på..) om att han kunde vinkla det hur han ville, men genom det så påverkar det ju också vad han förmedlar för om han inte gör det så gör han exakt det arkitekten menar, om han istället motbevisar arkitekten i sin vilja att vara mindre partisk så får arkitekten lite som han vill i vilket fall. men det är ju också det mest oroande i dokumentären i min mening, Googles mening är att de serverar kompinationen relevanta/populära sökresultat, min slutsats är att de serverar det folk letar efter i sin iver att bli störst, populärast och mest reklamintressanta. förlängningen är ett sluttande plan av desinformation. (9/11 det tydligaste exemplet i dokumentären, men även gällande mycket annat som är viktigare)

hursomhelt verkar jag inte tänkt på det först ändå, hittade denna när jag letade efter en jämförelsebild på gubben:

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Dom var visst mer lika än jag trodde :). Sedan så är de visserligen "arkitekter" båda två, det kanske var ett medvetet drag från Wachovski bröderna? Skulle kanske bara vara datanördar som skulle se likheten med Vint, men Wachovski är ju lite kända för deras öga för detaljer i Matrix.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

jo, precis. alla män med vitt helskägg och avlångt ansikte är lika. speciellt när de är iklädda kostym.

då är det ju mer intressant att lysators (gamla) webbplats syntes en kort sekund ungefär halvvägs igenom dokumentären.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
jo, precis. alla män med vitt helskägg och avlångt ansikte är lika. speciellt när de är iklädda kostym.

då är det ju mer intressant att lysators (gamla) webbplats syntes en kort sekund ungefär halvvägs igenom dokumentären.

när då ungefär? En rolig sak var ändå att man fick se linux skrivbord på tv det händer inte varje dag.

Förövrigt var väl dokumentären ganska bra men jag tror inte vi bör vara rädda för googesl fram fart precis som de sa i programmet google har aldrig agerat monpolsikt . Skulle vara mer intressant med ett likanade program fast om Microsoft.

Permalänk
Medlem

Ska kolla på det imorgon, verkar väldigt intressant!

Permalänk
Medlem

jaja, det var bara en kul grej..

men är det ingen som tror på mitt spår att Google i sin iver att vara till lags serverar det folk vill ha snarare än relevant information för att sälja mer reklam är ett allvarligare hot på sikt än eventuella monopolistiska strävanden?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Google kan ju på inget sätt granska och värdera all information. Om det är fler som länkar till och klickar på dåliga länkar är det ju inte deras fel. Sedan så är söksträngen "the truth..." inte speciellt rättvis då man är dömd att få upp konspirationsteoretiker ifall man använder den.

Dokumentären kan ju inte ha vunnit några priser precis. Den verkade snarare desperat än avslöjande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klaar
Sedan så är söksträngen "the truth..." inte speciellt rättvis då man är dömd att få upp konspirationsteoretiker ifall man använder den.

Dokumentären kan ju inte ha vunnit några priser precis. Den verkade snarare desperat än avslöjande.

nu får man konspirationssidor på 10 i topp bara man söker 9/11. men visst, klart det hade varit en oöverstiglig uppgift att värdera informationen.

haha, men försök intervjua en hop medietränade talespersoner i vilket företag som helst om nått som ens kan likna negativt så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
när då ungefär? En rolig sak var ändå att man fick se linux skrivbord på tv det händer inte varje dag.

Lysators gamla hemsida visades upp 26:47 in i dokumentären och genererade lite uppmärksamhet i LysKOM. Jag missade det, men såg slutet och tyckte att slutklämmen verkade lite väl desperat - hur kan vi framställa google som något stort ondskefullt, och att mannen i slutet undvek frågan lysande