Permalänk
Inaktiv

Era erfarenheter av Crucialminnen?

Hej!
Jag har råkat ut för 2 ggr. i följ nu att mina Crucialminnen fungerar i ungefär 1/2 år och sedan börjar de ge fel efter en kortare tides körning av BOINC program, typ Seti, malaria eller Climateprediction.
Kör nu med 2 billigare minnesmoduler som funkar bra.

Provade att ställa ner Crucialminnena till 2.5-3-3-1 och underklocka till 195 Mhz vilket gjorde att jag kunde köra i nå'n timme men sedan blev det blåruta och ombotning.
Det skumma är att det går bra att köra flera lopar av super pi och memtest om man inte har kört BOINC programmen innan.

Eftersom det här är andra gången jag råkar ut för det här vore det intresant att höra vilka erfarenheter av olika minnen och längre tids körning av BOINC program.

Tomas L

Permalänk
Medlem

Är det standard Crucial minnen så ska dom gå i 3-3-3-8 samt 2T & är egentligen Micron minnen...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Är det standard Crucial minnen så ska dom gå i 3-3-3-8 samt 2T & är egentligen Micron minnen...

Det är 2 st. Crucial PC3200 BallistiX DDR 1024MB CL2 Kit w/two matched 512MB's dimm som körs i dualchanel, de ska gå att köra med 2-2-2-6 inställning. Produktbladet säger inget om 'T' inställningen men det har ju fungerat i 1/2 år innan det började strula. Med bara 2 minnesbankar fyllda borde rimligen inte det vara problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
Det är 2 st. Crucial PC3200 BallistiX DDR 1024MB CL2 Kit w/two matched 512MB's dimm som körs i dualchanel, de ska gå att köra med 2-2-2-6 inställning. Produktbladet säger inget om 'T' inställningen men det har ju fungerat i 1/2 år innan det började strula. Med bara 2 minnesbankar fyllda borde rimligen inte det vara problemet.

Det underlättar om man skriver ut vilka minnen man har.. vad säger memtest?

Jag förmodar att du provat med att skifta plats på minnena samt provat dom andra minnesplatserna samt kört dom var för sig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det underlättar om man skriver ut vilka minnen man har.. vad säger memtest?

Jag förmodar att du provat med att skifta plats på minnena samt provat dom andra minnesplatserna samt kört dom var för sig?

Efter som de har funggerat utan problem i 6 månader och först helt nyligen har börjat strula utan att några inställningar ändrades samt att felet försvan när jag pluggde in 2 andra minnesmoduler på samma plats kan det rimligen inte vara nå't annat än problem med minnet eller hur?

Nej! jag har inte provat att köra dom var för sig eller i olika slottat, eftersom det funkar bra med ersättarna ids jag inte hålla på och stula mer och få ännumer felaktiga resultatfiler i malaria och Climateprediction samt skrivfel till hårddiskarna.

Jag är medveten om att det ursprungliga upphovet till problemet kan vara PSU eller moderkort men knappas BIOS eller drivrutiner.
Därför hada jag tänkt börja bena i det här problemet med att undersöka om ni som kör eller har kört BOINC program med Crucial minnen i burken har haft liknande problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
Efter som de har funggerat utan problem i 6 månader och först helt nyligen har börjat strula utan att några inställningar ändrades samt att felet försvan när jag pluggde in 2 andra minnesmoduler på samma plats kan det rimligen inte vara nå't annat än problem med minnet eller hur?

Eftersom ditt inledande inlägg inkluderade en noggran beskrivning av din hårdvara samt vad du gjort & inte gjort, så missade jag det naturligtvis att du ersatt minnena med andra & då försvann problemet.. over and out.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Själv har jag fått lov att rma'a mitt ballistix pc3200 2x512 kit två gånger.
Minnet fungerade i ett par månader och sen gick en modul sönder, fick slumpmässiga hängningar och bluescreens.
Provade i memtest86 och fick massa errors, var inga problem att få nya för mig.
Jag körde dessa på endast stock hastighet på olika moderkort och psu'er så det var nog inte något sådant som ställde till det för mig.

Dessa minnen är kända att gå sönder efter någon månad, så kör memtest och rma'a om du får errors. Du kan ha haft otur och fått minnen från en dålig batch.

Dom ballistix jag har nu är riktigt bra, dom är lite annorlunda mot mina två förra par, lite andra timings på dom märkte jag.

Dessutom överklockar dom fint, kör mina i ddr520 (260 fsb) med 3-2-2-8 timings och 2.9v med aktiv kylning

Permalänk
Medlem

Har haft mina Crucial Ballistix PC3200 2x512mb i ett par månader nu och dom har funkat utan problem, dock så blir dom rätt så varma, runt 42c idle i windows samt 52c load vid spelande vilket jag tycker är för varmt.

kör minnena i standard ddr400, 2-2-2-8 2T enligt cpu-z då jag ej orkat bry mig om att ställa in dom bättre i biosen.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.