Permalänk
Medlem

Unwire

Har någon av er hört talas om Unwire? Jag har för andra gången fått på min räkning från Telia att jag har en förmedlad tjänst från Unwire på 24kr (1st SMS). Jag har tidigare fått samma sak på en tidigare räkning och gjorde lite efterforskning men betalade tyvärr då. Telia gav mig bara informationen om att jag hade detta på min räkning. Skall prata med Telia igen.

Men är det nån av er som råkat ut för detta? Tänker inte sitta och betala för tjänster jag inte köper.

EDIT: Telefonnumret +4684111105 står på räkningen och detta går till företaget Mobilepix i Stockholm.

Permalänk
Medlem

ett förslag är ju att kontakta Mobilepix och fråga vad de har tagit betalt för.

30:- (24: + 6:- moms) är ju annars ett vanligt pris på typ spel och liknande.

Permalänk
Medlem

Jo, men jag har inte skickat nåt SMS än till sambo och vänner. Får ringa och kolla med dom.

UPDATE:
Varit i kontakt med Unwire och en tjänsteleverantör vid namn Mediaplazza som använder sig av Unwire är boven. Unwire har nu sagt till Mediaplazza att stänga av denna tjänst för min del och har begärt att de pengar jag betalat skall återbetalas.

Men det som jag finner konstigt är att jag inte har skickat något SMS till Mediaplazza eller angett mitt nummer på något ställe där de skulle kunna ha tagit det ifrån.

Permalänk

UNWIRE SWEDEN AB

Har kontaktat Telia i samma ärende angående kostnader till företaget UNWIRE SWEDEN AB.
Det går inte att få kontakt med detta företag

Permalänk
Medlem

Vart har du fått SMS ifrån? MediaPlazza/Tunetogo?

Du har PM.

Permalänk

Till Er alla som fått räkning från Unwire.
Ring upp detta företag som tydligen förmedlar denna tjänst åt annat företag. Går att lösa, personen som svara kan se om man använt någon tjänst. Har man inte det så får man pengarna tillbaka.
Lämna Ert kontonummer så slipper ni betala stora avgifter för att få ut pengarna om Ni har rätt att få tillbaka dom. Har själv blivit blåst på pengar
Öppnade bara ett sms det var allt sedan började räkningarna komma en efter en.
Tråkigt att lägga ner så mycket tid för något man inte skulle behöva.

Permalänk
Medlem

Men som Unwire förklarade för mig så kunde inte dom betala tillbaks några pengar utan företaget som hade använt sig av Unwire skulle göra detta.

Räckte det att bara öppna ett SMS för att "prenumera" på en tjänst?? Är det vad jag också hade gjort då kanske, för jag har inte skickat något till något nummer för att börja prenumerera.

Permalänk

Nej hon jag pratade med i Stockholm sa att någon annan skulle ringa mig. Jag frågade om denna person skulle prata danska också, men det skulle bli någon som pratade engelska. Men det var ingen som ringde , så jag ringde upp till Stockholm igen. Då lovade hon att se till att jag fick mina pengar. Jag ville inte lämna mitt kontonummer tänkte att banken tar väl en mindre summa för att jag skulle få ut mina pengar men. Den Danske Bank hade tagit hälften av pengarna för att skicka mina pengar och min bank skulle ha 160:- för att ge mig 100:- Så sjukt. Men gå man till Den Danske Bank tar dom 40:- Men jag pratade med Stockholm och var riktigt arg nu.
Så hon fick mitt kontonummer och har satt in resten av pengarna men jag får ändå betala 40:- för att jag inte lämnade mitt kontonummer direkt. Jag hade tydligen blivit medlem för att jag öppnade sms . Men har skickat sms till dom och är inte medlem längre , det var hon i Stockholm som sa att jag skulle göra så : Men hon i Stockhol är trevlig och säger att det bara är att ringa om jag får mera på min Telia räkning

Permalänk
Medlem

Polisanmäl

Hejsan

Det verkar som Unwire fortsätter sina bedrägerier. Även jag har råkat ut för detta. Jag ska nu kontrollera mina räkningar bakåt i tiden för att se om det hänt fler gångar och jag missat något.

Jag ringde Unwire och fick prata med en kvinna som vägrade uppge sitt efternamn. Hon påstod att jag skickat ett SMS samt fått ett SMS i retur som bekräftelse på ett beställt "e-game". Varken det ena eller det andra är sant, jag har dessutom kontrollerat utgående SMS från min mobil och har heller aldrig mottagit nämnda bekräftelse. Jag har heller aldrig lånat ut min telefon.

Detta förefaller som rent bedrägeri, och vi är ju dessutom en hel del som råkat ut för det. Alltså ska det polisanmälas. Ju fler anmälningar, desto större chans att polis och åklagare får ändan ur vagnen.

När det gäller fakturan är det ju Telia som fakturerar (i mitt och flera av era fall), och således dem man ska prata med angående fakturan, de kommer säkert att skylla på någon annan, men det har de inte rätt att göra, det är med Telia man har abbonemangsavtal och eventuella avtal de har med underleverantörer är deras business. Jag tycker man ska vägra betala fakturan och begära en ny korrekt faktura, det är enda sättet att få Telia att reagera mot oseriösa underleverantörer som dom själva tjänar pengar på. Alternativet är att man betalar summan minus den/de tjänster man aldrig köpt men som ändå faktureras.
Att Telia inte redan vidtagit åtgärder mot Unwire visar bara hur oseriösa de själva är.

Är det någon som råkat ut för detta hos annan operatör, eller är det bara Telia som ägnar sig åt dylika metoder?

Hejhej

Thomasx

Permalänk
Medlem

Det är ju dock inte Unwire som är bedragaren i sammanhanget!
Däremot har de uppenbarligen några oseriösa kunder som använder sig av deras tjänster.

Det hela kan liknas vid att det inte är Posten som lurat dig på pengar om du fått ett paket skickat till dig mot postförskott och det visar sig ligga en tegelsten i paketet istället för det säljaren utlovat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det är ju dock inte Unwire som är bedragaren i sammanhanget!
Däremot har de uppenbarligen några oseriösa kunder som använder sig av deras tjänster.

Det hela kan liknas vid att det inte är Posten som lurat dig på pengar om du fått ett paket skickat till dig mot postförskott och det visar sig ligga en tegelsten i paketet istället för det säljaren utlovat.

Skillnaden är större än så. Bl.a. eftersom jag till att börja med inte har beställt något men fått en faktura som också innehåller saker som jag faktiskt bör betala. Om någon skulle skicka mig ett postförskott med en tegelsten utan att jag beställt något kan jag helt sonika strunta i att hämta det. Men om jag i detta fallet struntar i fakturan får jag fogden efter mig. Posten kräver aldrig mig på pengar. Så det är stor skillnad.

Dessutom har Unwire avtal med den som sålt tjänsten till mig. I mitt fall har dock Unwire inte hänvisat till någon underleverantör, utan hävdar bestämt sin rätt, utan att ens undersöka saken närmare. Samma sak gäller Telia, de har avtal med Unwire att fakturera deras tjänster. Har man avtal med företag som bevisligen ägnar sig åt bedrägliga affärer, och fortsätter med sådana avtal, då är man ju själv inte seriös utan istället en del av det hela.

I detta fallet är det utan tvekan Unwire som är bedragaren (om nu något bedrägligt begåtts, bara för säkerhets skull), och om Telia känner till problemet, vilket de uppenbarligen gör, så har dom ju del i det hela också. Men att Telia ägnar sig på tveksamma affärer är ju ingen nyhet.

Om Telia anpassade sig lite, och blev lite mer kundvänliga, kunde de till exempel låta kunden (mig) avgöra vad jag ska betala för och inte. Och om jag inte betalar är det upp till tjänsteleverantören att kräva mig på pengar. Precis så funkar ju posten. Om någon skickar mig ett paket och jag inte hämtar ut det, så bryr sig inte posten, dom skickar bara tillbaka det. Sen är det leverantören som får kräva mig på pengar, vilket dom nog avstår ifrån om dom är bedragare. Telia kan tyvärr utnyttjas på ett enkelt sätt av dylika bedragare eftersom mottagaren ser sig som tvingad att betala fakturan. Hade mitt exempel varit fallet hade det varit lite mer likt postens tjänst. Men så är inte fallet.

Permalänk
Medlem

Unwire är förmedlare av en tjänst som t.ex. innehållsleverantörer kan använda för förmedling av innehåll till kunder. Det är det företaget som är den som ligger bakom problemen. Själv hade jag problem med Mediaplazza som skickade SMS till mig som jag läste och där var det kört. Efter lite mail till deras ledning upphörde problemen men jag gav upp att få tillbaks pengarna.

Permalänk

Unwire

Jag hade nog tur som fick tillbaka mina pengar som dom bara tog utan vidare. Men jag fick ju lägga ner massor av tid som jag inte skulle behövt.
Men det är ju ett företag i Frankrike som tar våra pengar, sedan kommer det räkningen från Unwire. Sedan har ju Unwire i sin tur avtal med Telia.
När jag ringde till Telia fick jag svarat att jag fick ringa till Unwire.
Farligt att läsa ett sms för sedan är man medlem bara hux flux.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomasx
Skillnaden är större än så. Bl.a. eftersom jag till att börja med inte har beställt något men fått en faktura som också innehåller saker som jag faktiskt bör betala. Om någon skulle skicka mig ett postförskott med en tegelsten utan att jag beställt något kan jag helt sonika strunta i att hämta det. Men om jag i detta fallet struntar i fakturan får jag fogden efter mig. Posten kräver aldrig mig på pengar. Så det är stor skillnad.

Dessutom har Unwire avtal med den som sålt tjänsten till mig. I mitt fall har dock Unwire inte hänvisat till någon underleverantör, utan hävdar bestämt sin rätt, utan att ens undersöka saken närmare. Samma sak gäller Telia, de har avtal med Unwire att fakturera deras tjänster. Har man avtal med företag som bevisligen ägnar sig åt bedrägliga affärer, och fortsätter med sådana avtal, då är man ju själv inte seriös utan istället en del av det hela.

I detta fallet är det utan tvekan Unwire som är bedragaren (om nu något bedrägligt begåtts, bara för säkerhets skull), och om Telia känner till problemet, vilket de uppenbarligen gör, så har dom ju del i det hela också. Men att Telia ägnar sig på tveksamma affärer är ju ingen nyhet.

Om Telia anpassade sig lite, och blev lite mer kundvänliga, kunde de till exempel låta kunden (mig) avgöra vad jag ska betala för och inte. Och om jag inte betalar är det upp till tjänsteleverantören att kräva mig på pengar. Precis så funkar ju posten. Om någon skickar mig ett paket och jag inte hämtar ut det, så bryr sig inte posten, dom skickar bara tillbaka det. Sen är det leverantören som får kräva mig på pengar, vilket dom nog avstår ifrån om dom är bedragare. Telia kan tyvärr utnyttjas på ett enkelt sätt av dylika bedragare eftersom mottagaren ser sig som tvingad att betala fakturan. Hade mitt exempel varit fallet hade det varit lite mer likt postens tjänst. Men så är inte fallet.

Poängen med liknelsen var själva skuldfrågan, inte hur betalningen går till...

Att Unwire hävdar sin rätt är väl antagligen eftersom de tittat i sina loggar och kommit fram till att det har faktiskt kommit in ett SMS från ditt nummer och då ska ta betalt enligt vad nu avtalet säger.
Det vore ju inte rimligt för dem att anta att du inte ville köpa tjänsten, om det faktiskt kommit ett sådant SMS till någon av deras kunders SMS-tjänst.

Dock hade det väl varit lämpligt att hänvisa till företaget som de tagit betalt åt, om du närmare vill diskutera hur hela situationen uppkommit.

(Om man ska fortsätta med liknelsen du inte gillade är det lite som att man efter att ha kvitterat ut en tegelsten skickad mot postförskott ringer till Postens kundtjänst och personen man får prata med låter hälsa att Posten inte kommer att betala tillbaka pengarna eftersom de inte gjort något fel.)

Jag tycker iaf att det låter som att den du egentligen borde vara arg på inte är varken Unwire eller Telia utan personen som kom på hela "premium sms" idén, dvs SMS som kostar pengar (utöver vanlig trafikkostnad).

Dessa hamnar såvitt jag vet alltid på telefonräkningen, oavsett operatör, vilket ju ger just problemet du beskriver. Om man på något sätt luras att göra en sådan beställning så ligger den kostnaden inbakad tillsammans med en massa annat som man skall och har för avsikt att betala.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

jag och min kompis hållet på att försöka kontakta unwire sweden ab för min kompis brorsa har fått en del sms ifrån dom med frågor där man kan vinna pengar och nu har dom fått en räkning på 1200 kr totalt men brorsan har inte skickat några svar till unwire det skulle kosta 25 kr per sms/svar

Permalänk
Medlem

Hej har själv råkat ut för detta. Optimus Mobile Gmbh (figurerar under många olika namn) ett litet tyskt enmansbolag som bedriver frågesporter på nätet,med de verse vinster. Varje fråga ställs på telefon efter att kunden har godkänt via ett kodnummer. Varje fråga debiteras 20-25kr beroende på sajt, totalt 60 frågor =1200-1500kr. Men OMG kan fakturera dig vilket belopp som de behagar. Några vinster delas troligtvis inte ut. Dina svarsuppgifter säljs till teleförsäljningsbolag, så räkna med att få telefonsäljare i luren. Optimus Mobile är omöjligt att få kontakt med. OPtmus Mobile har samarbete med UNWIRE.

Tekniken och faktureringstjänsten bakom detta sköts av UNWIRE. UNWIRE finns på olika orter i Sverige bla. Göteborg och Stockholm samt i Danmark. Företaget är oerhört luddigt till sin struktur och svårt att nås. De verkar även bedriva andra tvivelaktiga betaltjänster. UNWIRE har avtal med TELIA som fakturer dig vidare under så kallade förmedlade tjänster. UNWIRE kan tänkas betala tillbaka felaktig fakturering om de utsätts för påtrykningar av http://www.etiskaradet.se/ eller polis.

TELIA fakturerar dig under uttrycket förmedlade tjänster. i detta fall någon slags fjärdehans faktura. Telia anser sig inte kunna ta ansvar för sina underleverantörer. Telia vill inte hjälpa dig och ta reda på vad som skett trots att de givetvis kan göra det. Vidarefaktureringstjänsten blir inte lönsam om man måste ta ansvar och rota i massa trivala felfaktureringar. Om du inte betalar stängs telefonen av och du hamnar hos inkasso och vidare till kronofogden.

Vem bär skulden? Alla dessa bolag är givetvis lika skyldiga. Företagens enda mål är att tjäna pengar, så länge inga lagar finns eller dessa är lätta att kringå, eller att ev. böter understiger vinsten fortsätter man. Det som för övrigt kan ändra bolagens betende är förlust av kunder vilka de trots allt lever på. Om du har möjlighet byt teleoperatör och tala om varför när du drabas.

Glöm inte att kontakta http://www.etiskaradet.se/ som ger dig god hjälp på vägen.