Är USB-disk ett säkert ställe för lagring?

Permalänk
Medlem

Är USB-disk ett säkert ställe för lagring?

Okej, så jag har satt min gamla IDE-disk på 150GB i en iomega USB-shuttle grej för att kunna använda lite mer utrymme än de cirka 60 GB jag har på laptopen.

Såhär ser min df -h ut nu förresten:
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda4 12G 3.3G 7.7G 30% /
varrun 248M 96K 248M 1% /var/run
varlock 248M 0 248M 0% /var/lock
procbususb 10M 120K 9.9M 2% /proc/bus/usb
udev 10M 120K 9.9M 2% /dev
devshm 248M 0 248M 0% /dev/shm
/dev/hda1 1.9G 1.4G 431M 76% /home
/dev/hda5 42G 21G 21G 50% /media/hda5
/dev/sda1 149G 17G 133G 12% /media/usbdisk

Vad jag helst skulle vilja är då att lägga allt utom musiken på USB-disken. Musiken vill jag ha på min vanliga disk för att det hår snabbare att läsa helt enkelt. Saken är bara den att jag har rätt mycket, för mig, värdefulla saker jag vill spara. Så mina funderingar är då om det är säkert att förvara saker på en USB-disk eller om dom krashar stup i kvarten?

Systemet på USBn är FAT, för att jag vill skriva/läsa från den både i Linux och Windows. Har ni bättre lösning på den så finns det fortfarande chans att ändra på det.

Saker jag funderar på som kan skada disken skulle vara typ att den inte avmonterades riktigt, att det blir strömavbrott eller liknande (kopplad till lappen, men drivs av extern strömkälla), att den lätt skulle skadas när jag tar med den, att den kopplas ur datorn och jag glömmer avmontera den etc.

Vad tror ni? Är det farligt att lägga sina viktiga saker på USB-disken?
Vi bor i ett rätt gammalt hus, så alla tre sovrum ligger på samma propp, vilket bidrar till att strömavbrott sker rätt lätt i och med att proppen överbelastas.

Jag vill veta så mycket om riskerna som möjligt.

Sammanfattning av disken:
Tillverkare: Segate
Storlek: cirka 150GB i praktiken, 160 enligt klisterlappen på den.
Tillverkare av chassit: iomega
Kopplas igenom USB till datorn och ström via adapter till vanligt strömuttag. Stängs av och sätts på via en enkel on-off knapp.
Färg: Brushed Metal typ som gränssnittet i OS X!!!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Dela upp USB-disken i två partitioner, en NTFS och en ext3. Linux kan läsa och skriva till NTFS, men skrivstödet är ännu inte helt 100% säkert. Windows kan med hjälpprogram läsa ext3. FAT på en så stor disk är slöseri med diskutrymme då klusterstorleken blir stor. Därför har MS begränsat möjligheten att göra större FAT-filsystem i XP än 32 GB.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Du ska ALDRIG lita på en hårddisk. Ta backup på allt viktigt minst en gång per dag och ha det på flera ställen.

Men annars så är det ganska stor risk att tappa USB diskar osv. Så jag skulle inte använda den som enda lagringsställe för extremt viktiga saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Dela upp USB-disken i två partitioner, en NTFS och en ext3. Linux kan läsa och skriva till NTFS, men skrivstödet är ännu inte helt 100% säkert. Windows kan med hjälpprogram läsa ext3. FAT på en så stor disk är slöseri med diskutrymme då klusterstorleken blir stor. Därför har MS begränsat möjligheten att göra större FAT-filsystem i XP än 32 GB.

Du har givetvis en poäng med att det slösar diskutrymme och så, men slösar det inte mer diskutrymme att dela upp den i två partitioner? Då halverar jag ju faktiskt utrymmet.

iofs har jag cirka 2GB bilder, och det är väl småfiler som tar mest plats på FAT-diskar va?

Sen går ju ext3-läsningen i XP otroligt segt med de program jag testat också, så det låter lite omständigt att kopiera över allt från ext3-an till NTFS-aren hela tiden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Du ska ALDRIG lita på en hårddisk. Ta backup på allt viktigt minst en gång per dag och ha det på flera ställen.

Men annars så är det ganska stor risk att tappa USB diskar osv. Så jag skulle inte använda den som enda lagringsställe för extremt viktiga saker.

Men att göra massa backuper tar så extremt mycket plats.
Vad föreslår du för backup media då?

Utöver det att man kan tappa USB-disken, finns det några andra risker med att det är just en USB-disk och inte en vanlig sak man kopplar direkt till datorn?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)