Permalänk

När sälja bärbar?

Har funderat lite på vilken "köpcykel" som är mest ekonomisk i fråga om bärbara datorer och skulle vilja ha lite råd i frågan.

Med andra ord, när är det mest ekonomiskt att sälja en bärbar och investera i en ny? Finns det någon generell kurva för andrahandsvärdet som stämmer för de flesta fabrikat?

För att exemplifiera: Jag har en 1½ år gammal Dell Inspiron 6000. Skulle det vara mer ekonomiskt att sälja nu (osäker vad jag kan få, 6000 kanske?) eller köra med den ett år till och sen sälja den för en mindre summa? Tanken är väl att man kan räkna ut något slags snittpris för datorn och sedan jämföra. Om jag säljer för 6000:- är nettokostnaden 4000:- för 1½ år, dvs. 2666 kr/år. Detta jämför man sen med nettokostnaden för 2½ år, vad det nu skulle bli.

Permalänk
Medlem

Re: När sälja bärbar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raybrower
Har funderat lite på vilken "köpcykel" som är mest ekonomisk i fråga om bärbara datorer och skulle vilja ha lite råd i frågan.

Med andra ord, när är det mest ekonomiskt att sälja en bärbar och investera i en ny? Finns det någon generell kurva för andrahandsvärdet som stämmer för de flesta fabrikat?

För att exemplifiera: Jag har en 1½ år gammal Dell Inspiron 6000. Skulle det vara mer ekonomiskt att sälja nu (osäker vad jag kan få, 6000 kanske?) eller köra med den ett år till och sen sälja den för en mindre summa? Tanken är väl att man kan räkna ut något slags snittpris för datorn och sedan jämföra. Om jag säljer för 6000:- är nettokostnaden 4000:- för 1½ år, dvs. 2666 kr/år. Detta jämför man sen med nettokostnaden för 2½ år, vad det nu skulle bli.

Verkar vara mycket "meck" för lite pengar skulle jag vilja säga...och som svar på frågan tror jag inte det spelar någon större roll när du säljer datorn på året.

Team_AMD

Permalänk
Medlem

generellt gäller väl det att sälja innan något nytt revolutionerande kommer ut på marknaden....

men jag tror inte att det finns någon kurva att följa... beror ju på hur efterfrågan är, apple tex har ju kalasbra andrahandsvärde...

är du less på datorn du har nu... sälj den... annars håll tag i den tills den rasar i bitar...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Hedersmedlem

Priset beror ju helt på vad för komponenter du har i din bärbara. Inspiron 6000 är rätt intetsägande.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara någon tid på året en bärbar lättare skulle sälja, så skulle jag gissa just före skolstarten?

Permalänk
Medlem

En Dell Inspiron 6000 skulle du kanske få 4000kr för idag

Jag har en 12" 2,0 ghz AMD Turion, 1024mb ram, 100gb hårddisk, Radeon X200M

och den har jag provlagt ut på blocket. Har inte fått något seriöst bud på över 5000kr ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
En Dell Inspiron 6000 skulle du kanske få 4000kr för idag

Jag har en 12" 2,0 ghz AMD Turion, 1024mb ram, 100gb hårddisk, Radeon X200M

och den har jag provlagt ut på blocket. Har inte fått något seriöst bud på över 5000kr ännu.

Det låter märkligt. Vad är det för fabrikat? Kan du länka till din annons?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

MSI (dock helt obrandad), den är från komplett (den som dom bygger åt en)

Jag har inte kvar annonsen för jag har inte fått den nya datorn ännu, jag la ut den för att se vad jag kunde få.

Jag räknar dock med 6000 eller mer för datorn. Det gäller att hitta rätt köpare

Permalänk

Anzy: bra tanke, tror det kan ligga något i det.

För de intresserade så är de väsentliga specifikationerna för min inspiron följande:

Pentium M 730 (1.60GHz 2MB L2 cache 533MHz FSB)
ATI MobilityRadeon X300 64MB HyperMemory
1024MB 400MHz DDR2 SDRAM Memory (2x512MB)
80GB (5.400rpm) IDE Hard Drive

Kikade på blocket nu och för närvarande ligger det tre veckogamla annonser för inspiron 6000 som kostar 5500:-, 5900:- och 6000:- respektive. Alla tre är likvärdiga min men har antingen mindre minne eller hårddisk eller både och. Så 6000:- verkar inte orimligt men givetvis inte heller garanterat.

Har dock funderat lite och tror nog jag kommer hålla kvar vid den ett tag till då jag egentligen inte behöver något nytt. Det skulle vara ett byte till en stationär då men det tål ju att funderas på.

Permalänk
Medlem

Du kan ju se om dem andra datorerna blir sålda; dock tycker jag att 6'000:- är väl högt för dem specsen du har.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Ja, speciellt nu när alla börjar rea ut datorer (då det verkar som att nästa graffekortsserie e på G samt santa rosa)

Permalänk

Jo, jag hade tänkt bevaka annonserna och se när de tas bort eller ändras. Det är sant att 6000:- kanske är väl optimistiskt men det spelar å andra sidan ingen roll då jag högst troligtvis kommer behålla datorn ett tag till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Ja, speciellt nu när alla börjar rea ut datorer (då det verkar som att nästa graffekortsserie e på G samt santa rosa)

Därför man köper en ny laptop nu, priserna är sjukt låga för den prestanda man får.

Permalänk
Medlem

Jepp. Har beställt 6214W från Zepto. Sjukt drygt att det är den enda som inte är på rea