Permalänk
Medlem

Tyst vattenpump för montag i lådan

Tänkte byta ut pumpen i min reserator som inte är den mest kraftfulla i världen till en extern och då gärna en jag kan montera innuti datorlådan.
Mindre risk för extern åverkan tänkte jag.
Någon som har förslag på tysta men ändå hyffsat kraftfulla modeller?
Tänkte den skulle driva kylningen till både en c2d e6600 samt ett 8800gtx därav att jag känner att den inbyggda reserator pumpen är lite i klenaste laget.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem.

orkar verkligen en reserator 8800gtx och e6600

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Medlem

Du kan nog behöva montera på ett par fläktar på reseratorn om det ska kyla fullgott. Tillverkade en tratt av papp en gång i tiden och satte på. Finns en tråd om detta.

Jag tycker du ska installera en Laing DCC pump. Ultra versionen som jag har ligger på ungefär samma volym som hårddiskarna och det är den bästa pumpen du kan få tag på idag.

DOCK, reseratorn och blocken får ingen direkt ökad kylförmåga av en starkare pump. Jag tryckte på en Hydor L25 istället för den interna i reseratorn och tempen gick upp med ca 2 grader...

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på tempen på reseratorn när man kör och så som den är konstruerad default kommer det varma vatnet in på samma ställe som drar ut vatten. Med tanke på att orginalpumpen är så klen gick det inte och modda som jag ville men med en lite starkare så kan man ändra innut i så det varma vattnet kommer ut i toppen på reseratorn istället.
Hoppas att detta bättre utnyttjar hela arean på reseratorn.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

ZOrk, har du sett insidan på resatorn? Jag har inte gjort det men jag har svårt att tro att in och utflöde inte skulle vara separerade så att allt vatten tvingas passera hela radiatorn innan det används för att kyla komponenterna igen.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Ja, jag kört med min i 2år och monterade ner den för inte så länge sen och både in och utgångar sitter i botten på radiotorn vilket medför att värmen inte sprids så bra som den skulle ha kunnat.
Finns även en del reviews som påperkar detta givetvis hittar jag ingen bra länk just nu.
Så huvudanledningen att jag vill ha en bättre pump är för att datorn står i golvnivå och reseratorn högre upp och ska jag sen fixa den invändigt så blir det ytterliggare en liten bit som vattnet ska pumpas upp vilket orginalfäkten inte klarar.

Laing DCC som renolle föreslog verkar riktigt nice.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Tokigt om de har designat den på det viset ju... rent av idiotiskt

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med.
Hade inte funderat på det direkt tidigare då jag bara kylde cpu med den, Var inte förrän jag köpte ny rigg och började fundera på att kyla både cpu och gpu med den jag började kolla upp hur den var uppbyggd och vad den klarar av.
Men dess tysthet är ju oslagbar så man vill ju helst få det att funka

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Du kan ju lägga till en extra pump i systemet..... vet dock inte hur bra resultatet blir.

Permalänk

Tveksam till att pumpen skulle vara den begränsande faktorn. Om du har (förhållandevis) kall radiator och vatten men varm CPU/GPU KAN det vara fallet, men det kan lika gärna vara begänsningar i blocken.

Ang. Reserator: Kan fasen inte fatta att de byggt den så korkat? Så du har alltså stor skillnad radiator-temp och vatten-temp?

Permalänk
Medlem

Nej problemet är inte att radiatorn är ineffektiv utan att den pga sin design inte utnyttjas till max.
Problemet med den integrerade pumpen är att den orkar inte pumpa vattnet mer än 0.5m i höjdled(enligt specs.) och det räcker inte så som jag har det uppsatt med ev. innre modifikation för att försöka optimera reseratorn.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

pumpen jag har i mitt bygge är extremt tyst, kolla bygget nedan

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0rk
Nej problemet är inte att radiatorn är ineffektiv utan att den pga sin design inte utnyttjas till max.
Problemet med den integrerade pumpen är att den orkar inte pumpa vattnet mer än 0.5m i höjdled(enligt specs.) och det räcker inte så som jag har det uppsatt med ev. innre modifikation för att försöka optimera reseratorn.

Kanske missföstod, men i ett slutet system spelar positioneringen av de olika elementen ingen roll. Pratar du om att inte modifiera radiatorn för att man då får större mostånd (vilket är högst troligt) = lägre flöde är jag med på det dock.

Kan ju bara gissa, men jag skulle satsa på effektivare utnyttjande av radiatorn med klägre flöde över hörge flöda och innefektiv radiator vilken dag som helst.