Har jag aktiverat Windows via kundtjänst?

Permalänk

Har jag aktiverat Windows via kundtjänst?

Hej,
Jag hade aktiverat mitt Windows för många gånger och fick ringa in till Microsoft kundtjänst. Fy för vad det gick snabbt när telefonrösten läste siffrorna i alla stegen, men iallafall jag fick ner alla siffror och tryckte Nästa precis som telefonisten sa. Nu till frågorna:

Jag har en WinXP Pro OEM version. Den här aktiveringen jag gjorde - betyder det att jag har x antal nya gånger att själv kunna aktivera Windows på (om jag behöver det igen)? Eller jag måste alltid ringa kundtjänst hädanefter?

Hur kan jag kolla att jag aktiverat Windows XP? Så inte den här aktivera Windows innan 30 dagar dyker upp rätt vad det är och jag trott att jag aktiverat det. Det stod bara "Tack" efter jag klickat Nästa och det kan ju betyda tack för vad som helst

Vad hade hänt om jag tryckt "skapa ny licensnyckel" eller vad det stod? Får man betala något då?

Om jag har Retail version - har jag hur många gånger som helst att aktivera Windows på då?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Har precis som du en oem-version. När jag hade aktiverat för många gånger fick jag ringa till kundtjänst och tala med en dam där. Det var för kanske ett halvår-år sen. Nu för några veckor sen formaterade jag igen, och fick då upprepa samma procedur, fast nu var det maskinstyrt. Så, om det följer mönstret, kommer du få ringa dit igen. Om dom inte uppdaterade din licens med något, du har ju fortfarande samma nyckel.

Permalänk

Det finns ju en knapp bredvid där man skriver in siffrorna, där står det något som "skapa ny licensnyckel" - men man vet ju inte vad som händer om man trycker där...kanske man får betala massa pengar...

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Testpilot

Men du får ju inte betala massor av pengar utan att du vet om det. Hur hade du tänkt att det funkar? så fort man trycker på knappen dras det x antal tusen från ditt konto eller?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Nej men det kan säkert klödda till sig, att när man väl valt den knappen så finns ingen återvändo Nej, men jag undrar iallafall bara varför det valet finns. Och Microsoft tar ju gärna betalt om de kan. Så en ny nyckel helt utan kostnad, som varar iallafall 3 gånger, tror jag inte man kan få.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Skillanden mellan OEM och Retail licensen är att OEM binder du till datorn och får bara installera på "Ny" maskinvara. Alltså denna licensen får du inte flytta med dig om du köper ny dator, medans med en retail licens så får du flytta denna till ny dator, men du får bara köra licensen på en dator samtidigt. Om jag inte minns helt fel så har man tre aktiveringar efter det måste man ring.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur/om det fungerar med aktivieringen.
Jag köpte WinXP pro när det släpptes och har ominstallerat
många gånger och på flera datorer utan att det har klagat
och behövt ringa kundtjänst.

Nu senast ominstallerade jag på en helt ny dator utan problem.
Däremot när jag satte i disken från gamla datorn, bara för att testa
så hårdvaran verkade fungera innan formatering, kom det upp ett fönster med att för stora hårdvaruförändringar skett, så jag kunde inte komme in i windows. Men efter ominstallation hördes inte ettt knyst.

Verkar som att hårdvaruförändringarna känns av så länge man inte ominstallerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jag fattar inte hur/om det fungerar med aktivieringen.
Jag köpte WinXP pro när det släpptes och har ominstallerat
många gånger och på flera datorer utan att det har klagat
och behövt ringa kundtjänst.

Nu senast ominstallerade jag på en helt ny dator utan problem.
Däremot när jag satte i disken från gamla datorn, bara för att testa
så hårdvaran verkade fungera innan formatering, kom det upp ett fönster med att för stora hårdvaruförändringar skett, så jag kunde inte komme in i windows. Men efter ominstallation hördes inte ettt knyst.

Verkar som att hårdvaruförändringarna känns av så länge man inte ominstallerar.

Det är fördelen med en PRO men denna licens är något dyrare.

Varför du inte kunde komma in i windows efter att du flyttat disken till en annan dator hade nog inget med licensen att göra. När du installerar en ny dator så söker den igenom denna datorn för att leta upp vad du har för hårdvara och installerar drivrutiner till dessa. Men när du nu tog disken till en annan dator så var det troligtvis en helt annan hårdvara i denna datorn och därför kunde den inte starta eftersom hårdvaran inte kändes igen. Men som du sa efter en ominstallation funkade det eftersom då har den ju kontrollerat hårdvaran på just denna datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke_80
Det är fördelen med en PRO men denna licens är något dyrare.

PRO har väl ingen fördel i detta avseende? Du tänker nog på företagsversionen (Corporate eller vad den nu kallas) där aktivering inte behövs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
PRO har väl ingen fördel i detta avseende? Du tänker nog på företagsversionen (Corporate eller vad den nu kallas) där aktivering inte behövs.

Volum Licens. Det har du kanske rätt i att man även med PRO måste aktivera. Men jag har då också aktiverat pro massor av gånger men aldrig behövt ringa.