Folding@SweClockers.com - Bli medlem du också och gör något vettigt med din dator!

Permalänk
Medlem

Har du en X2 ska du kunna köra två. Har du läst info om flera instanser, exempelvis: http://folding.stanford.edu/faq.html#run.multiple ?

Angående GPU så är den nog bara för ATI-kort (din sign: GeForce 7800GT) och enstaka versioner av drivrutiner om de inte släpp nyare.

Finns inlägg i denna tråden om hur du får igång en instans på var kärna. Om du inte har tankat ner versionen för kommandotolken så är ju det ett bra ställe att börja.

Är det någon som har erfarenheter av hur det fungerar att köra över uppringd modemanslutning? Ballar det ur om det blir nerkopplat under upp/ner laddning eller försöker det bara igen senare?

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Medlem

den "fastnar" på att skicka iväg/hämta ny WU tills du ansluter till internet, då hoppar det bara igång igen.

Permalänk
Medlem

Signat upp mig nu iaf, min dator är ju inte direkt supersnabb så det tar väl ett par år att göra en, men många bäckar små..

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har chans att hinna innan deadline bara. Inte mycket nytta annars.
Någon som vet varför vi har olika plats på Standford: http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=teampage&te... och Extreme Overclocking: http://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t=... ?
Nu är vi för övrigt ruggigt nära 500 registrerade i laget (även om många inte längre är aktiva).

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Medlem

Woho, äntligen är min WU klar, har stått ett par timmar om dagen sedan oktober nu >.<

Den gav 1161 poäng, någon som fått mer?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Såja då har man gått med i laget har ändå min dator igång på natten så då kan den stå och göra lite beräkningar

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Alltså behövs det något speciellt för att kunna ta all CPU-kraft? För just nu tar den bara 50% av min processor...

Permalänk
Medlem

om inte annat så blir elbolagen glada över att våra datorer står och puttrar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Hoppas att jag inte skriver något som någon annan redan har sagt i tråden, ber om ursäkt i så fall....

Jag pluggar mikrobiologi och håller på med proteiner dagligen. Proteiner är stora molekyler som fungerar som byggstenar och även katalysatorer och receptorer i kroppen. Ett protein kan påskynda en reaktion utan att själv förbrukas. Då kallar man proteinet för ett enzym. Exempel på enzym är Laktas, som bryter ned laktos i mjölk. Saknar man enzymet laktas så bryter man inte ned laktos, och man blir kass i magen. Dessa människor är laktosintoleranta.

Proteiner fungerar även som receptorer, man kan likna det vid ett lås som endast kan låsas upp med en viss/flera nycklar. Det är här som datorkraften behövs. För att slippa testa varje lås med en massa olika nycklar så kan man "simulera" detta i en dator. Resultatet kan bli att av 1000 "nycklar" så är det 50 st som möjligt kan passa. Då kan man gå vidare och enbart göra fysiska experiment med dessa 50 st "nycklar". Dessa "nycklar" är i verkligheten andra ämnen, till exempel 1000 olika bromerade flammskyddsmedel, ogräsmedel eller så...

Programmet heter just "protein folding" eftersom proteiner är långa kedjor av aminosyror. Ett protein kan bestå av några få, till många hundra sådana aminosyror. Dessa syror har olika kemiska egenskaper, som tillsammans kommer ge proteinets dess slutgiltiga funktion. Detta program räknar ut hur proteinet kommer vika sig i rymden om det består av en viss ordning aminosyror. Exempelvis kan två proteiner vara väldigt olika trots att de består av samma aminoryror utom en. Denna enda skiljande aminosyra kan exempelvis ge en 90 graders "böj" på denna långa kedja, och på så sätt helt förändra strukturen.

Det är bland annat på detta sätt som mutationer i DNA (som kan ändra följden/sorten på aminosyra i proteinkedjan) tar sig uttryck i kroppen. En aminosyra byts ut, proteinet viker sig annorlunda, och får då en helt annan funktion (eller ingen alls)

Hoppas detta gav lite mer insikt i hur detta fungerar....
Principen är tillämpbar både på Bakterier, celler och även virus, så det är viktigt och ger kunskap som kan användas i alla områden där proteiner förekommer (dvs allt levande)

MVH

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

Jag lär prova igen när jag köper en ny dator ingen kul att sitta på en p4 1.6Ghz, 512ram, geforce 2. Det tog nästan 30min att klara en frame.

(30*5000)/60=2500h det är för mycket för mig.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Woho, äntligen är min WU klar, har stått ett par timmar om dagen sedan oktober nu >.<

Den gav 1161 poäng, någon som fått mer?

Vet inte riktigt vad du menar med att "fått mer" ? men jag har skrapat ihop 393932 poäng.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

hmm, jag har inte orkar läsa igenom tråden, men en fråga:

Är det mycket bandbredd som krävs? Min dator står på 24/7 och tankar och jag har bara 1 mbit/s. Trots att jag när som helst kan bli smittad av nån sjukdom som kunde varit bo(o)tbar om jag varit med så prioriterar jag min tankning.

Så frågan är om det krävs mycket bandbredd eller om jag kan köra parallellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Alltså behövs det något speciellt för att kunna ta all CPU-kraft? För just nu tar den bara 50% av min processor...

Har du dualCore?

isf så använder den bara 50% av hela processorn eftersom att 100% på en kärna är ju 50% av båda

Citat:

Har du en X2 ska du kunna köra två. Har du läst info om flera instanser, exempelvis: http://folding.stanford.edu/faq.html#run.multiple ?

Angående GPU så är den nog bara för ATI-kort (din sign: GeForce 7800GT) och enstaka versioner av drivrutiner om de inte släpp nyare.

Finns inlägg i denna tråden om hur du får igång en instans på var kärna. Om du inte har tankat ner versionen för kommandotolken så är ju det ett bra ställe att börja.

sådär! Nu har jag på båda kärnorna!

Du hade rätt, det funkade bara på ATI kort

edit:
ja! nu får jag ju en sådär härligt varm luftström från toppfläkten i chassit som man kan värma händerna på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
hmm, jag har inte orkar läsa igenom tråden, men en fråga:

Är det mycket bandbredd som krävs? Min dator står på 24/7 och tankar och jag har bara 1 mbit/s. Trots att jag när som helst kan bli smittad av nån sjukdom som kunde varit bo(o)tbar om jag varit med så prioriterar jag min tankning.

Så frågan är om det krävs mycket bandbredd eller om jag kan köra parallellt.

proget använder bara nätet när det hämtar och lämnar en färdig Wu och när man startar det så kollar det bara så allt är rätt till ,)

så 1mbit duger fint.. du har nog det max inställt på 5 mb eller vad de nu är för gräns om man inte vill ha större filer så kör du på fint

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

härligt me folding...joina forumet just o laddade ner folding@home och joina ert lag

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det räcker med en A64 3500+ och en Acer Aspire 5024WLMi laptop med AMD Turion 64 3400+ (1,8 GHz) med den senare endast arbetande på kvällar för att ta sig in på topp 10 som producent i vårat lag. Blir nog svårare nu när fler med flerkärninga processorer kommer med igen men kanske en liten fingervisning om vad som krävs för att märkas i laget .
En notis kan vara att slöa datorer får "mycket" poäng när de väl blir klara då du bidragit med mycket tid (om jag förstått det rätt) vilket kan knuffa upp 24h medlet (baserat på 7 senaste dagarna). Inget som kan matcha JenzA's 500+ dagligen men ändå.

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Medlem

Härligt Funkificator Sånt gillas.
Älskar bakrundsfakta, även om jag visste det mesta.
Men så var jag naturarnörd också.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk

Tänkte ge lite info eftersom det är ganska trist att bara upplåta sin dator till vad som helst utan att veta vad....

Vet några doktorander här i Örebro som håller på med 3D-modellering av proteiner och det är ett helvete. Massor av matte och skit involverat.... så vår hjälp är uppskattad!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

Jag var med i tech_sweden till för några minuter sen. Jag såga att erat lag hade högre poäng så nu har jag bytt.
Vi får se om jag får behålla mina poäng.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 5800X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr blivit tvungen att sluta folda helt, då min dator dör om jag gör det. Jag hänger inte här så mycket längre, så ni moderatorer kan redigera och uppdatera första posten efter tycke.

Kommer tillbaks, både med folding och forumhängande när jag har en ny dator som pallar det hela. (De som vill är välkomna att starta någon form av fond så att jag kan ha råd med detta snart )

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Vet inte riktigt vad du menar med att "fått mer" ? men jag har skrapat ihop 393932 poäng.

Menar poäng för en WU. Tror inte att din poäng är från enbart en ^^

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Hedersmedlem

Gott att fler joinar.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Installerar igen, var med i förra svängen för nåt år sedan.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

" For other platforms, additional processors must run the console version (with the "-local" command-line argument if run on Windows). First, make additional directories for each processor and copy the FAH Console executable file into each. Then configure them with the -config switch, filling in settings for each. It is very important to make sure that under the "Advanced Settings" option each copy is given a unique machine ID (from 1 to 8). The first copy will default to a machine ID of 1, so additional copies should be given IDs of 2, 3, 4, etc. Each may then be run out of their installed directory, using the -local switch on windows."

Kan någon översätta vad det är jag ska göra? Lite dålig på engelska...

Permalänk
Medlem

Se till att du har två mappar med var sin upplaga av F@H. Tror inte du behöver göra något speciellt med första men den andra måste ha ett eget identifieringsnumer och köras med tillägget "-local" i kommandotolken för att inte förväxlas med den första upplagan (strular till WU hanteringen).

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Medlem

Kör en klient i bakgrunden helatiden men måste avsluta den när jag köra vissa helskärmsprogram (läs spel ).
T ex Bf2 minimeras när man startar upp det och när maximerar igen är det grafikbuggar överallt, dock fungerar Company of Heroes felfritt med FaH på och jag vet inte vad skillnaden är :S.
Har testat att ge FaH CPU 0 och BF2/de andra spelen som inte fungerar CPU 1 men det fungerar ändå inte, vad göra?

Jag glömmer för det mesta att starta den igen när jag slutat spela (den autostartar med datorn annars).

Permalänk
Medlem

Nu har jag också laddat ner det, käns bra att hjälpa till lite

Permalänk
Medlem

Har hafft igång datorn över natten men har inte hänt ett piss.
Går jag in på "status -> User statestic" står det så här

Date of last work unit None
Total score 0
Overall rank (if points are combined) 603979 of 603979
Active processors (within 50 days) 0
Active processors (within 7 days) 0

Ska det verkligen gå så långsammt ?
Har även en hyffsad dator så det kan ju inte bero på det

AMD 4600+
2 Gb RAM

Nån som vet vad jag kan ha gort för fel ?

PS!
Har kollat i FAQ'en men är ingen mästare i Engelska direct

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxox
Har hafft igång datorn över natten men har inte hänt ett piss.
Går jag in på "status -> User statestic" står det så här

Date of last work unit None
Total score 0
Overall rank (if points are combined) 603979 of 603979
Active processors (within 50 days) 0
Active processors (within 7 days) 0

Ska det verkligen gå så långsammt ?
Har även en hyffsad dator så det kan ju inte bero på det

AMD 4600+
2 Gb RAM

Nån som vet vad jag kan ha gort för fel ?

PS!
Har kollat i FAQ'en men är ingen mästare i Engelska direct

Kör du grafiska klienten?
I sånt fall öppna grafiska visningen av status genom att dubbelklicka på programmet.
Där ser du till vänster hur många frames är klara och hur många din WU består av.

Sen är det faktiskt så att det tar ett bra tag även på bra datorer, så det är ingenting fel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Kör du grafiska klienten?
I sånt fall öppna grafiska visningen av status genom att dubbelklicka på programmet.
Där ser du till vänster hur många frames är klara och hur många din WU består av.

Sen är det faktiskt så att det tar ett bra tag även på bra datorer, så det är ingenting fel.

Kör grafisk klient
Men en fråga till borde jag inte iaf komma upp i medlemslistan ?
http://vspx27.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=teampage&tea...

Kallar mig själv Rasmus_A och hittar ingen sånt namn i listan =/