Ubuntu fungerar inte på HP Pavilion DV9091

Permalänk
Medlem

Ubuntu fungerar inte på HP Pavilion DV9091

Jag skaffade nyss en HP Pavilion DV9091 och tänkte installera Ubuntu på den, men av nån anledning gick det inte. Den hängde sig hela tiden under installationsprocessen. En kompis som har en likadan dator hade samma problem, så han installerade archlinux på den istället, som tydligen ska vara anpassat för "modernare" datorer, men jag kör hellre Ubuntu, så jag undrar om det finns nåt sätt att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

vet inte men fisn det inte nån möjlighet till installation via terminalen istället? kan ju vara den grafiska isntallationen osv som buggar. Googlat på den eller? Kan ju vara nåt du kan ändra vid booten som datorn inte gillar det är ju inte så ovanligt.
I bland får man slå av eller på vissa stöd i kernel osv vid boot. Går å göra i början när du bootar upp skivan.

Permalänk

Testa det vanliga man gör när installationen inte startar. Lägg till "noapic" och "acpi=off" till parametrarna. Det finns även annat man kan prova. Nu vet jag inte hur det är med Ubuntu men med ex Gentoo kan man trycka på F tangenterna och få mer val. Kan vara bra att söka också.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Testa det vanliga man gör när installationen inte startar. Lägg till "noapic" och "acpi=off" till parametrarna. Det finns även annat man kan prova. Nu vet jag inte hur det är med Ubuntu men med ex Gentoo kan man trycka på F tangenterna och få mer val. Kan vara bra att söka också.

Ok, då gick det bättre, tack! Men nu har jag istället problemet att min touchpad inte fungerar (vilket den gjorde på live cd:n). Aja!

Permalänk
Medlem

använd den alternativa installern, använder inte x under installationen, vilket gör att det är mindre krävande...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix