Perpendicular Magnetic Recording

Permalänk
Medlem

Perpendicular Magnetic Recording

Vad är Perpendicular Magnetic Recording såg att många WD hårddiskar har stöd för den tekniken hur funkar det? T.ex på en 400gb WD kan man lagra mer än 400gb lr vad är det frågan om?

Tacksam för svar

/mvh Anders

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getter
Har läst om det på wik. Men hur funkar det i praktiken om jag skulle köpa en 400gb hårddisk skulle jag kunna lagra mer än 400gb på en 400gb hårddisk med PMR?

/mvh Anders

nej, 400GB är givetvis fortfarande 400GB även om de hänger annorlunda. men de blir visst beständigare och snabbare och det är ju inte så illa det heller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getter
Har läst om det på wik. Men hur funkar det i praktiken om jag skulle köpa en 400gb hårddisk skulle jag kunna lagra mer än 400gb på en 400gb hårddisk med PMR?

/mvh Anders

400GB är 400GB, det som däremot är roligt med PMR är att dom kan göra diskar med högre datatäthet. D.v.s. blir det möjligt för dom att trycka in mer data på mindre utrymme och därför göra större diskar än med gammal teknik.

Däremot ska det gå snabbare då disken inte behöver snurra lika "långt" för att komma till nästa bit...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg Däremot ska det gå snabbare då disken inte behöver snurra lika "långt" för att komma till nästa bit...

Fel. Ett varv på skivan är fortfarande ett varv.
Dock så hinner mer data passera läshuvudet per tidsenhet vid samma rotationshastighet, och därför blir linjära hastigheter högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Fel. Ett varv på skivan är fortfarande ett varv.
Dock så hinner mer data passera läshuvudet per tidsenhet vid samma rotationshastighet, och därför blir linjära hastigheter högre.

Var det inte det bogg skrev, eller missförstår jag nu.

Visa signatur

okim

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av okim
Var det inte det bogg skrev, eller missförstår jag nu.

tror han skrev det i mer förenklad form

Permalänk
Medlem

Än så länge verkar det ju inte vara nån enorm prestandavinst med den här tekniken i alla fall. Visst är seagates 7200.10 snabbare än 7200.9 men inget som får en att ramla av stolen precis.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
tror han skrev det i mer förenklad form

Ja, det var precis så jag menade. Att skriva det onödigt svårt är ju precis som det låter helt onödigt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen