Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Tack, vi klarar oss alldeles utmärkt utan dig här.

*max_cooling avstängd*

man tackar ödmjukast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
man tackar ödmjukast

Ahhhhhh, känner ni vad lugnt å skönt det blev här nu!?

Det blir alltså inga fler försök idag då Garnax?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ahhhhhh, känner ni vad lugnt å skönt det blev här nu!?

Det blir alltså inga fler försök idag då Garnax?

Petar inte på datorn innan tisdag då jag kommer hem från jobbet. Då har datorn fått stå och torka om det kom någon droppe någonstans.

Sen efter det blir det dags att leta rätt på felet och beställa nya grejor om det behövs. Mobot vore det bästa som sagt, billigare/snabbare och så slipper jag lägga ytterligare en order från Petras då jag fick min senaste för 2 dagar sedan

(Nytt 8800 kort = nytt VGA block)

Står ju inte utan dator tjejen har ju en skaplig hon med som jag byggde för ett par veckor sedan.

Asus P5W DH Deluxe
C2D 4300 @ 3Ghz
1GB Crucial Ballistix CL 4
Sapphire 1950 eller vad kortet hette, bästa kordet för 3000kr enligt Toms...

Ingen koll på ATIs kort, så jag sätter iaf bara mina 2GB Crucial CL 4 minnen så är det typ samma dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Petar inte på datorn innan tisdag då jag kommer hem från jobbet. Då har datorn fått stå och torka om det kom någon droppe någonstans.

Sen efter det blir det dags att leta rätt på felet och beställa nya grejor om det behövs. Mobot vore det bästa som sagt, billigare/snabbare och så slipper jag lägga ytterligare en order från Petras då jag fick min senaste för 2 dagar sedan

(Nytt 8800 kort = nytt VGA block)

Står ju inte utan dator tjejen har ju en skaplig hon med som jag byggde för ett par veckor sedan.

Asus P5W DH Deluxe
C2D 4300 @ 3Ghz
1GB Crucial Ballistix CL 4
Sapphire 1950 eller vad kortet hette, bästa kordet för 3000kr enligt Toms...

Ingen koll på ATIs kort, så jag sätter iaf bara mina 2GB Crucial CL 4 minnen så är det typ samma dator

Du kan ju alltid testa med RMA också, det kan ju varit någonting i monteringen eller nåt? Behöver ju inte vara vattnet, skulle tro du får det på RMA. Men det är ju upp till dig om du vill utnyttja det. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det enda jag möjligen kan testa RMA på är grafikkortet...

Då har man iofs problemet med att ramsinksen sitter med superlim och kylpasta,
det som förstörde mitt tidigare 7900GTO (som det sedan visade sig att det inte var något fel på) var när jag skulle ta bort dessa ramsinks och minnes modulen
följde med

Sen ska då orginalkylaren monteras vilket jag har, vettefan vart skruvarna till är bara

Moderbordet med sin moddade NB/SB kylning kan aldrig passera en RMA och inte heller den lappade CPUn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av max_cooling
Vadå? Det här va fan det roligaste jag läst på länge :D.. Fy fan vad klumpigt, har du aldrig monterat vattenkylning förut?

Lite taskigt du...., han kan ha losat större delen av sin dator.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt
Man ska alltid test köra sitt nya vattenkylnings kit utanför datorn innan man sätter in det, för att undvika en/flera läckor. Köra minst ca 24tim, utan fel.

Prova det nästa gång, så slipper du trassel och massa extra kostnader

Permalänk

Ja de är väl såna som mac_cooling som lever i en fantasivärld, förstår inte verkligheten helt enkelt. Finemang att snubben åkte ut.

Nä! Vattenkylning är inte särskilt underhållande när läckage inträffar, och framförallt inte om man tror sig ha skadad komponenter. Glodde tillbaka nu och såg att du faktiskt slog igång datorn då allt var "fixat", och de var ju kanske inte så lyckat. Men men vi får utgå från hur problemet ligger till nu.

Vad du bör göra är att montera isär ALLTING! Lägg de på nåt bord och få bort all form av fukt. Vänta till nästa dag och ta itu med allt failande.
Se över slangnipplar så att dom sitter ordentligt. Du måste helt enkelt gå på uteslutningsmetoden, så försök få tag på ett PCI kort,alternativt pröva tjejens grafikkort MEN! De som kan inträffa under detta test är väl att hennes kort blir blåst ev p.g.a vatten/fukt i PCI-E sockeln, därav vore PCI-kort ett bättre alternativ.

Lycka till! Kan tänka mig att din tjej tycker de är hyfsat jobbigt med allt pillande.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Läckan vid socketen var mycket liten och alla pappren utom dom just vid socketen var helt torra, så inget vatten ska ha kommit någonstanns utom möjligt just vid socketen.

Hela datorn var alltså helt full av lambi papper

Just nu är systemet tätt, testat utanför datorn och det läcker inte, testat i datorn med en annan dator som strömkälla och det läcker inte så det är lungt.

Har inget PCI graffekort så det får tyvärr bli tjejens, det kortet är det dock inte
så mycket mixtrat med utom ett simpel byte av luftkylare så hennes kort kan RMA:as om det skulle ske...(Har en hyggligt stor låda med "left overs" dator prylar
och någonstans i den finns påsen med skruvarna till orginal kylningen )

Så jag kommer testa med hennes grafikkort, är det inte det så är det moderkortet eller CPU:n...

Men hur är det med en trasig CPU, får man bild eller inte?

Permalänk

Det är galet överskattat att man ska köra det i 24h UTANFÖR datorn anser jag. Det är ju sjukt jobbigt att peta in hela kylningen speciellt om man har radiatorn topmonterad osv. Det som jag tycker är bäst är att tjuvkoppla agget och köra allting utan ström i sig men med blocken monterade, sedan lägger man pappers-trasor under blocken så man ser ifall det droppar. Skulle systemet ändå läcka väldigt mycket (ganska lite risk att det gör det ifall man kört med gäng-tape) så är det ju inga fara för elektroniken går ju inte sönder för lite vatten eftersom det inte är någon ström i den. på det har sättet har jag alltid gjort och visst det har läckt någon gång men det var ingen fara, torkade sakerna med en hårtork och körde sedan vidare.

Jag kör med Masterkleer 7/16" slang utan slangklämmor Slangen har ju lite mindre innerdiameter än 1/2" så man får värma den under kranen för att få på den, men efter att man trätt den över nipplen och den svalnat så sitter den som berget.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Garnax, Hoppas du lyckas bättre nu, då mitt missöde inträffade med så var jag inte glad alls.
Men som sagt tidigare, jag hade tur med garantin och lite vita lögner
Glömde nämna för butiken jag köpte på att min PCI-E port var vattenfylld efter min läcka ;D
Klarade av nån anledning moderkortet då, men inte GFXet :/
Aja, lycka till Garnax

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Det är galet överskattat att man ska köra det i 24h UTANFÖR datorn

Håll verkligen med dig. 24h är totallt onödigt. Har man bara monterat, skruvat åt allt rätt så slipper man besvär. En sak i taget helt enkelt och man behöver inte stressa. Sen tar man MAX 5min koll, mer behövs ofast inte.

Vad man kan säga om cpu'n så tål den en hel del stryk igentligen. Går den verkligen i graven så kan man ju antingen ha pressat sönder kärnan vid block-montering eller blåst på ordentligt med vcore.
De är sällan som cpu'n rycker, så i detta fall skulle ja nästan gissa nånstans mellan grafikkort eller moderkort. Vi får väl se va du får för resultat imorn.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Testade idag torsdag, datorn har fått stått utan ström i 5 dagar...

Ingen bild, så jag testade med tjejens grafikkort, ingen bild. Satte tillbaka tjejens grafikkort i hennes dator och det funkade...

Flyttat över mina minnen (sign) i hennes dator så nu har denna totalt 3GB
riktigt feta minnen

Så då kan det bara vara 2 saker, antingen är det CPUn eller så är det moderkortet...

Jag skulle gissa på moderkortet men man vet inte så nästa steg blir att flytta över min CPU till tjejens dator och se vad som händer, eller tjejens CPU till min dator

Vet någon om en förstörd CPU resulterar i ingen bild eller ska moderbordet boota iaf och visa post msg eller iaf något error?

Men det får bli i helgen, fortfarande får jag en illamående känsla i hela kroppen
så fort jag tänker på meckande med datorn, det som jag annars brukade se fram emot...

Permalänk
Musikälskare

Lider med dig, har haft vattenkylning ett tag innan och det läckte med lite

Blev för mycket klydd och de var inte så tyst som alla säger, luft för mig nu hehe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Vet någon om en förstörd CPU resulterar i ingen bild eller ska moderbordet boota iaf och visa post msg eller iaf något error?

Eftersom du fortfarande inte fått svar på detta så kommer jag på den vita hästen.

En dator behöver följande komponenter för att visa bild och boota:
CPU
Minnen
Moderkort
(nätagg, förstås)

Huruvida du får bild när CPUn är trasig eller ej är lite svårt att svara på, eftersom det beror på på vilket sätt CPUn är trasig. Om kärnan på CPUn skulle vara spräckt t ex. så skulle du troligen inte få någon bild.

Visa signatur

---

Permalänk

Tänkte efter lite nu och rotade runt i skallen om just de här med om en paj cpu postar något, NEJ! Den gör oftast inte de om de blivit någon typ av kortslutning. Risken verkar vara stor att de är cpu'n som failar, tyvär! Fast man vill ju vara helt säker också.
Vattenkylning är härligt att pilla med men de gäller väl att ha nån form av flyt/skill med tungan mitt i mun och allt därtill. Alla dagar i veckan funkar ju aldrig 100% heller och ibland är de skit så är de bara hehe.

Senast ja var i kontakt med svart skärm var förra året på min utbildning. De kom in en lärare men en A64 3200+, msi moderkort och 300W q-tec agg (lite fakta ja minns). Nu håller inte vi på med persondatorer utan istället tung cisco-utrustning =). Felsökte en hel del för att komma fram till problemet men kom verkligen ingen vart all, å andra sidan hade man ingen större lust att börja skruva isär burken då de inte fanns tid till de. Så burken skickades ner till komplett där den var byggd. Orsak till svarta bilden: CPU hade kortslutits av en distans för mycket på moderkortsplåten. Ansvariga komplett. Kul veckan därpå när man fick höra att cpu'n var död men moderkortet klarade sig.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax

Men det får bli i helgen, fortfarande får jag en illamående känsla i hela kroppen
så fort jag tänker på meckande med datorn, det som jag annars brukade se fram emot...

I feel you. Jag brännde mitt Asus 7600 TOP pga att jag bytte till en pump med högre tryck och tänkte inte på att kopplingarna kanske inte skulle vara täta då. Fick samma känsla av mag ont =( Det går dock över =\

Permalänk
Medlem

Vatten ska ju inte vara i en dator helt enkelt
fast tyst är det..
låter inget vidare det där, hoppas det löser sig.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Du tappade ingen klämma eller mejsel eller nått på moderkortet när du meckade då? Tror mer på moderkortet faktiskt, för det ska rätt mycke till för att en cpu ska paja... däremot om du lyckts med bedriften att tappa nått på moderkortet eller spillt bara en droppe så....

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

Tråkigt att höra om ditt system.
Mitt nya system ska ha en lite dyrare vatten-kylning än valigt och jag kan bara hoppas att jag inte gör något fel då

Ps. Tyvärr så måste jag nästan hålla med max_cooling lite.
Det låter lite klantigt. Men skam den som ger sig! Ok om jag sabbar mitt nya system så kommer jag kräva att bli klant-förklarad ds.

Återigen, hoppas det löser sig och om du får sånna frustrerande problem igen, ta en paus på 20 minuter och tänk igenom allt innan du fortsätter. Brukar jag göra och man kommer alltid på något som man missade under den tid man rotade i buken.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har pengar och har råd att köpa nytt om något går sönder så jag gråter mig inte till söms, blir bara irriterad

Som jag skrev i någon tråd så var det ett enkelt misstag (nippeln släppte när jag vred åt klämman) som orsakade allt problem, kan hända den bäste.

Jag ska ta min CPU och sätta i tjejens dator så ser man om den är sönder och då köper jag bara ett nytt mobo vilket är lika bra då jag kan göra allt rätt på det
mobot på en gång, de som sitter i nu blev det en del exprementerande med
för att finna bättre kylning, så jag kan fixa allt klockrent som jag gjorde med tjejens som också har ett ASUS P5W DH Deluxe

Om CPUn är sönder blir det värre, är det CPUn som är paj och mobot helt
eller är det moderkortet som förstört CPUn, då kan man inte bara köra en ny CPU i mobot för då kan den flyga med

Permalänk
Medlem

Hm...trist Garnax..har tittat men kanske missat..du har kollat nätagget va ?
Var försiktig med att sätta ev defekta saker i din tjejs dator..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Eftersom du fortfarande inte fått svar på detta så kommer jag på den vita hästen.

En dator behöver följande komponenter för att visa bild och boota:
CPU
Minnen
Moderkort
(nätagg, förstås)

Huruvida du får bild när CPUn är trasig eller ej är lite svårt att svara på, eftersom det beror på på vilket sätt CPUn är trasig. Om kärnan på CPUn skulle vara spräckt t ex. så skulle du troligen inte få någon bild.

Så det behövs inget grafikkort?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

De flesta miderkorten ska väl kunna visa vad som är fel genom att säga saker i högtalarna blika med lampor etc.

På mitt moderkort t. ex. så finns det fyra röda lampor, en som visar att den kollar komponenterna, en som visar om CPUn funkar, en som visar minnen och en för grafik.

Kolla om du hittar något liknande på ditt moderkort. Tror att min kompis testade att starta utan CPU. Moderkortet sa något i stil med: "System failed CPU test".

Och alla som skrivar om hur roligt det var att han hade söder något kan dra år he***te! Skulle ni tycka det var kul om eran dator gick söder och ni var tvungna att betala någon dyr del för att det skulle funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tryinghard
Tråkigt att höra om ditt system.
Mitt nya system ska ha en lite dyrare vatten-kylning än valigt och jag kan bara hoppas att jag inte gör något fel då

Ps. Tyvärr så måste jag nästan hålla med max_cooling lite.
Det låter lite klantigt. Men skam den som ger sig! Ok om jag sabbar mitt nya system så kommer jag kräva att bli klant-förklarad ds.

Återigen, hoppas det löser sig och om du får sånna frustrerande problem igen, ta en paus på 20 minuter och tänk igenom allt innan du fortsätter. Brukar jag göra och man kommer alltid på något som man missade under den tid man rotade i buken.

Lycka till!

OT: Haha, var det meningen att skriva "rotade i buken" ? Fick mig att skratta såhär dags i alla fall!'

Hoppas allt löser sig med burken, det där är den ända, men starka, andledning till att jag inte kör vattenkylning..

Visa signatur

@Home: Intel C2D E4300 | 1GB PC5300 667MHz Apacer | GFX? | Gigabyte 945P-S3

Permalänk
Avstängd

Jag lider med dig Garnax. Men en sak kan jag upplysa dig om och det är att om du skulle fått vatten nånstans så skulle förmogligen säkringen i agget ha lösts ut. Jag lider nästan på samma sätt nu men mina saker funkar och jag har ett läckande nb block som inte vill bli tätt. Säkert att du kopplat allt rätt och så?

Vattenkylning äger totalt så är det bara för ingen luftkylning kan ge den tempen vid så låg ljudnivå. Jag tror personligen inte att nått är trasigt bara nått som inte vill boota. Har haft sånna problem ett flertal gånger.

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orient
OT: Haha, var det meningen att skriva "rotade i buken" ? Fick mig att skratta såhär dags i alla fall!'

Hoppas allt löser sig med burken, det där är den ända, men starka, andledning till att jag inte kör vattenkylning..

Det är ganska simpelt "no pain, no gain" vågar man inte satsa kan man ju inte få något tillbaka

Permalänk

Klart man är sattsare, annars inge kul. Nu är ju inte vattenkylning hela världen med tanke på att de finns roligare saker (kompressorkylt) något ja vill konvertera till snart

Undrar hur de gått för Garnax igentligen. Hoppas de var modermodemet som rasade och inte cpu. Hoppas han återkommer gladare nästa gång

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Får moderkortet ström? Plockade ihopp min dator igår och fick ingen bild, samma moderkort som du har för övrigt, det jag glömde va ATX12V strömen, då blir det att moderkortet går igång, alla fläktar men man får ingen bild, satte dit den och allt fungerade, tänkte bara ifall du glömt eller om den lossnat när du pillar med kylning och allt då den sitter precis vid CPU.

Hoppas att allt löser sig på bästa sätt.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Go Sweclockers!!!