Permalänk
Medlem

Återuppliva död pixel?

Innan en anstormning av "GOOGLA FÖR I HELVETE!!" möter mig, så ber jag er läsa inlägget och betänka att jag har sökt utan resultat...

Precis fått hem min nya skärm, nöjd dock finns en död pixel... Alltså en pixel som är helt svart... Den sitter ute i kanten så det är inte hela världen men om man kan fixa till den så är det ju inget man hoppar över...

I alla fall efter att ha sökt på Internet så tycks det vara så att de flesta blandar ihop "död" och "stucked" pixel, många rapporterar att de har fixat döda pixlar men jag misstänker att de egentligen menar pixlar som är "stucked"... Jag har nu laddat hem ett "pixel fixer" program som tänder och släcker pixlarna på en viss yta väldigt snabbt ( http://udpix.free.fr/ )... Dom ska ju tydligen vara på ett bra tag och det jag undrar finns det en chans att jag kan rädda min döda pixel eller om det bara är pixlar som är stucked som man har en möjlighet att rädda?

Permalänk
Medlem

Finns trådar om detta på forumet då folk försiktigt masserat pixelns och då fått den att hoppa till liv igen. Kan funka, vet ej själv.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd

Döda pixlar har jag för mig inte går att fixa, däremot så går de att fixa pixlar som "fastnat". Här är två lösningar för att få igång den frysta pixeln igen http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor

http://dl.qj.net/Pixer-Fixer-PSP-Homebrew-Applications/pg/12/...

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Har 1 död pixel som är svart på min ViewSonic VP 191s dock vet jag inte varför jag ens skulle försöka få den att funka igen.

Jag måste stirra exakt på den med ögonen max 20cm ifrån skärmen och sen kan jag backa med huvudet till kanske max 40cm från skärmen på en ljusbakgrund sen försvinner den och är helt omöjlig att se när jag lutar mig tillbaka i stolen

Permalänk

Har en stucked pixel på min 50" plasma, är inte störande alls men vore bra om
man kunde fixa den. Frågan är om man inte riskerar att få fler stucked pixels med såna där program.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Det där med att massera igång pixeln känns lite långsökt för mig, känns lite som ett försök till mun-mot-skärmmetoden. Däremot ett program som växlar färger över skärmen i snabb följd kan få igång en pixel som hängt sig, men att få igång en död blir nog svårt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Vill inte ställa mig i någon "Gooogla" ffs skara. Här kommer mina tankar...

Det finns gott om människor som lyckats "massera" igång pixlar,
(helt röda är det som jag har sett att folk lyckats bäst med)
Annars finns som sagt programm som kan ordna detta.

Efter en liten stunds sökande i detta forum sprang jag över denna tråd som jag måste säga täcker det mesta

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=685...

Visa signatur

F.A.Q, Search, Google
==(e6600)==.==(ASUS8800GTS640)==.==(Corsair XMS2 5400)==.==(LG19"ws)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det där med att massera igång pixeln känns lite långsökt för mig, känns lite som ett försök till mun-mot-skärmmetoden. Däremot ett program som växlar färger över skärmen i snabb följd kan få igång en pixel som hängt sig, men att få igång en död blir nog svårt.

Vet om många som sagt att "massera" den frysta pixeln är väldigt effektivt, om man använder program så kan de ta flera timmar att fixa pixeln medans massage fixar till de direkt, dock så kan ju de skada skärmen och du kan få döda pixlar istället, men de är om du tar i för hårt.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Sånna pixlar som ändrar färg efter bakgrund, är de döda eller bara fast?

Har haft en sån i circa 3 år nu (Som ändrar färg efter bakgrund.)

Visa signatur

Dator 1: Antec 900 | E8400@3,3GHz | 4 x Corsair DDR2 900MHz XMS2 1 GB | Asus P5Q PRO | Corsair HX 620 W | Nvidia Geforce 8800GTX | Samsung Spinpoint 1TB

Dator 2: Antec 300 | i5 @ 3,2GHz | 2 x Corsair Dominator DDR3 1600MHz 2 GB | Asus P7P55D | Cougar Power 700W | Geforce GTX 275 | Western Digital 1 TB

Permalänk
Avstängd

EN sådan pixel har jag med nu, fick min nya benq idag <.< utöver den är jag HELT nöjd ^^, men jag vill fixa den :/

(beställde från dustin och fick 1:1 för de som vill veta det)

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr upplevt en del sk "frysta" pixlar på de tft's jag ägt och vill slå ett litet slag för "massagetekniken". Alla "frysta" pixlar jag haft har börjat fungera efter en försiktig massage av ytan och jag har även fått igång en sk "död" pixel dvs en helt svart sådan (den lös ej då bakgrunden var vit, kollade dock inte om den kanske växlade färg mot andra bakgrundsfärger).

Om du testar massagetekniken så ta det mycket varligt, för som tidigare sagts kan ett alltför hårt eller långvarigt tryck ge upphov till mer permanenta och irriterande skador.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Vet om många som sagt att "massera" den frysta pixeln är väldigt effektivt, om man använder program så kan de ta flera timmar att fixa pixeln medans massage fixar till de direkt, dock så kan ju de skada skärmen och du kan få döda pixlar istället, men de är om du tar i för hårt.

Jo fryst pixel kan det funka på, men på död (det är ju det han frågar om)? Jag är skeptisk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

nu när vi är medvetna om riskerna så skulle jag säga att det inte är svårare än att försöka.

tar han inte i för hårt så ska det ju inte vara några problem, så savje-prova!

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
nu när vi är medvetna om riskerna så skulle jag säga att det inte är svårare än att försöka.

tar han inte i för hårt så ska det ju inte vara några problem, så savje-prova!

Redan gjort det, alla fall så hårt/mycket som jag vågar... Funkade tyvärr inte, men som sagt gör det inte så mycket eftersom den är ute i kanten... Tack för all hjälp!

Permalänk
Avstängd

Min är i mitten :/

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Jag hade världens konstigaste grej på min Samsung TFT när jag fick den. Uppe i högra hörnet var flera pixlar helt svarta men jag tänkte "Va fan i hörnet stör den inte". Det som gjorde mig helt chocked ett par dagar senare var att det svarta nu täckte andra bokstäver på ikonen i högra hörnet än den hade gjort tidigare. Gnuggade och tittade riktigt noga för att se om det bara var något skräp på skärmen, men det var det inte. Min fullständigt otekniska farsa blev till slut den som hjälpte mig att få bort det svarta och detta genom att knacka på sidan av skärmen. Sakta men säkert gled skuggan ut ur bild och jag har inte sett den sedan dess. Måste varit något skräp innanför skärmen men ändå ganska skumt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Jag hade världens konstigaste grej på min Samsung TFT när jag fick den. Uppe i högra hörnet var flera pixlar helt svarta men jag tänkte "Va fan i hörnet stör den inte". Det som gjorde mig helt chocked ett par dagar senare var att det svarta nu täckte andra bokstäver på ikonen i högra hörnet än den hade gjort tidigare. Gnuggade och tittade riktigt noga för att se om det bara var något skräp på skärmen, men det var det inte. Min fullständigt otekniska farsa blev till slut den som hjälpte mig att få bort det svarta och detta genom att knacka på sidan av skärmen. Sakta men säkert gled skuggan ut ur bild och jag har inte sett den sedan dess. Måste varit något skräp innanför skärmen men ändå ganska skumt...

Ja alltså jag har uppfattat lite samma sak med min pixel... Har haft tankarna på att det kan vara smuts eller nått... Dels för att det ser ut som en del av pixeln som är död faktiskt lever (mycket beroende på vilken vinkel man kollar ifrån)... Dels för att när jag testade att massera uppfattade jag det som att den hade flyttat sig lite (alltså väldigt lite 2-3 pixlar) men avfärdade det som missuppfattning... Men kanske finns hopp ändå med andra ord