Varför kan aldrig Mac-ägare hålla käften?

Permalänk

Sandlådekrig... Förväntade mig inget annat när jag läste rubriken iofs.

Permalänk
Medlem

Problemet med Apple och dess produkter, eller problemet med de som använder sig av Apples produkter gör produkterna till sin livsstil. Så när jag säger att jag tycker att iPod är dåliga för att jag tycker ljudet suger så gör jag ett påhopp på dom själva. Dom tar det personligt, blir förargade. Folk blir arga när jag säger att jag iPod har dåligt ljud.

Apple är ett av världens bästa företag på marknadsförning. Jag menar bara frågan: "Vad är det för skillnad på mp3-spelare och iPod?"

Själv förstår jag inte hur man kan vilja göra någonting som är en sån förbrukningsvara som datorer och mp3-spelare. Det finns entusiast bilar, som folk glider omkring med, då är det en livstil. Men fan inte entusiastdatorer som folk pillar på och lägger ner sin själ i. IT är fan flyktigare än lawrencium!

Permalänk

Som PC- och Mac/ipod-ägare.. Personligen vill jag inte vara "pretto" och se ner på folk som inte gillar det jag använder. Finns väl roligare saker att ta sig för än att sitta en sandlåda och kasta paj på folk. Valfrihet är väl en bra grej fortfarande...?

Nån vis person sa väl nåt i stil med "Your friends (mac/pc-ägare) don't need an explanation, and your enemies (mac/pc-ägare) don't care what you have to say anyway.."

Förstår mig inte på detta, verkligen. r20.datorkrig lever vidare!

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Ditt sätt att utrycka dig blir för många svårt att ta något du säger på allvar. Tona ner lite och skriv inte så jäkla barnsligt du röjer bara din låga ålder.

Röjer sin låga ålder, hmm jag skulle nog kunna kläcka ur mig något liknande och jag är inte gammal men absolut inte ung heller

Så det var lite låg nivå på det men det han säger är faktiskt rätt, vissa mac ägare är fanatiker vilket jag inte tycker om men de flesta är lyckligtvis inte så.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Problemet med Mac är att man måste fan renovera halva lägenheten när man skaffat en Apple-produkt.

Permalänk
Medlem

Gräv bort skåne, asfaltera stockholm.
Så blir det bra.

Sen så kan det vara att man förstår sig på windows för mycket så man byter till annan dator/operativ.

Om inte myntet föll ner, kör på windows.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag och sambon har en macbook, vid sidan om min stationära pc som vanligen bara står och samlar damm.

Men jag varken klär mig fint, har långt hår, jag jobbar inte på någon reklamfirma. Jag lagar kopiatorer och skrivare för bövelen!. Jag har aldrig smakat sushi, och en fet burgare sitter aldrig fel. Jag är inte tunn, snarare lite tjock kanske.

Ja jag gillar mac, men jag orkar inte sitta och prata om hur bra mac är till allt och alla. Jag gör det jag gillar, så får andra göra vadfan dom vill

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Har tre Windows-burkar och två bärbara Macar. Jag avskyr Mac-talibaner, men är löjligt förtjust i OS X. Men ja, Mac-ägare har en tendens att vara lite extremister. Detta är ett beteende som är rätt vanligt hos minoriteter som känner sig hotade.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
http://www.gravbortskane.se/?p=info

Håll er till topic

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Mac-anhängare, MS-frälsta, Linux-tokar, Saab-galningar, Volvo-raggare, Sony-förutspråkare och Pioneer-älskare...

Göteborgare, Stockholmare, Malmöbor, Uppsalabor, Sundsvallsbor, osv osv osv...

Var finner vi den gemensamma nämnaren bland alla dessa olika grupper. Jo, de är människor. Människor har en tendens, när de inte använder huvet, att gå tillbaks lite till ett mer primitivt tänkande. Detta tänkande innebär att man ska framstå bättre, starkare, smartare och häftigare än alla andra. Varför det är så kan nog de flesta lista ut med lilltån. Sen finns det människor som lungt och stillsamt tar allt det där med att vara bäst och starkast och störst med en klackspark, eftersom att sådant nu för tiden inte är lika viktigt längre. De bryr sig inte så mycket om att någon har en snabbare dator, annat märke på bilen, eller vad det nu må vara som gör "dem bättre". De lite mer lugna och sansade människorna kanske har förstått att när alla prylar är borta så finns det bara själva människan kvar... Alltså, det finns de som helt enkelt mår bra av att vara sig själva, och andra som måste förlita sig på prylar och att hävda sig för att finna någon form av stolthet i den de är...

Flummigt och luddigt... ja visst. Men låter det helt galet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Mac-anhängare, MS-frälsta, Linux-tokar, Saab-galningar, Volvo-raggare, Sony-förutspråkare och Pioneer-älskare...

Göteborgare, Stockholmare, Malmöbor, Uppsalabor, Sundsvallsbor, osv osv osv...

Var finner vi den gemensamma nämnaren bland alla dessa olika grupper. Jo, de är människor. Människor har en tendens, när de inte använder huvet, att gå tillbaks lite till ett mer primitivt tänkande. Detta tänkande innebär att man ska framstå bättre, starkare, smartare och häftigare än alla andra. Varför det är så kan nog de flesta lista ut med lilltån. Sen finns det människor som lungt och stillsamt tar allt det där med att vara bäst och starkast och störst med en klackspark, eftersom att sådant nu för tiden inte är lika viktigt längre. De bryr sig inte så mycket om att någon har en snabbare dator, annat märke på bilen, eller vad det nu må vara som gör "dem bättre". De lite mer lugna och sansade människorna kanske har förstått att när alla prylar är borta så finns det bara själva människan kvar... Alltså, det finns de som helt enkelt mår bra av att vara sig själva, och andra som måste förlita sig på prylar och att hävda sig för att finna någon form av stolthet i den de är...

Flummigt och luddigt... ja visst. Men låter det helt galet?

Det låter precis som det ska och jag håller med. Jag är en av de lugna och sansade människorna.
Jag har bättre saker för mig än att orka ödsla energi på vilket operativsystem folk kör, vilken stad de kommer ifrån eller vilken bil de använder.

Permalänk

Dom kan väl släppa OS X fritt så jag kan köra det på min pc som kostade 1/3 av vad motsvarande mac skulle ha kostat, och ja den är sjukt mycket snabbare....
Isåfall snackar vi grejorm, då hade man ju kunnat testa men som det är nu så låser de oset för endast mac, sjukt snålt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det låter precis som det ska och jag håller med. Jag är en av de lugna och sansade människorna.
Jag har bättre saker för mig än att orka ödsla energi på vilket operativsystem folk kör, vilken stad de kommer ifrån eller vilken bil de använder.

Det känns som att man slösar bort onödigt mycket av sitt liv med att engagera sig i sånt faktiskt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
"Vissa macanvändare" skryter/klagar bevisligen inte mer än många PC-användare.

ps. PC är skit, bara att förstå.

Get the point?

Lätt, men hitta något bättre så bytar jag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll2
OCH alla Mac talibaner kan dra nått gammalt över sig, fjolla runt med sin elit attityd & tro att dom är nått bara för dom har sitt lilla "comunity" där dom dyrkar Jobs och allt Apple spottar ur sig. VAKNA det är en jävla dator/os för helvete....

'

Hehe...

För att vara on topic så tycker jag detta är en ond cirkel... Alla hatar varandra, så är det bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toerne
Problemet med Apple och dess produkter, eller problemet med de som använder sig av Apples produkter gör produkterna till sin livsstil.

Jag håller med, är själv macägare och gillar OS X men den religiösa dyrkan som kommer till uttryck på ex. många macforum är ju bara löjlig. Apple har lyckats bra med att indoktrinera en massa människor att köpa deras livsstil och varumärke och förhålla sig i det närmast helt okritiska till det företaget. Nästan lite skrämmande faktiskt. Även om de har en del prisvärda produkter som ex. macbook finns det många andra produkter som är allt annat än prisvärda. Och som ett vanligt företag aldrig hade kunnat sälja för dessa priser om de inte hade en trogen skara nickedockor som bara följer Jobs minsta vink. Dessa personer lever också med föreställningen att de är lite coolt "alternativa" och sofistikerade. Hoppas dessa människor vaknar upp en dag och inser att de blivit blåsta. Micrsofts monopol är lite skrämmande men vi ska vara glada för att Apple inte hade detta monopol istället, det hade varit mycket värre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Dom kan väl släppa OS X fritt så jag kan köra det på min pc som kostade 1/3 av vad motsvarande mac skulle ha kostat, och ja den är sjukt mycket snabbare....
Isåfall snackar vi grejorm, då hade man ju kunnat testa men som det är nu så låser de oset för endast mac, sjukt snålt.

Du verkar inte så uppdaterad, finns i princip inga vettiga tillverkare som klår Apple när det gäller priser, t.ex. Dell är ofta dyrare. Samma sak gäller iPodarna. Och det är väl lite skevt att tycka att dom ska ge upp hela sin affärsidé för att du ska få leka lite.

Det är väl inte så svårt att förstå att folk gillar Apple, alla har väl nått dom gillar och vill upplysa sina medmänniskor om det. Då är det ju konstigare med folk som älskar ett fotbollslag eller nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Du verkar inte så uppdaterad, finns i princip inga vettiga tillverkare som klår Apple när det gäller priser, t.ex. Dell är ofta dyrare. Samma sak gäller iPodarna. Och det är väl lite skevt att tycka att dom ska ge upp hela sin affärsidé för att du ska få leka lite.

Det är väl inte så svårt att förstå att folk gillar Apple, alla har väl nått dom gillar och vill upplysa sina medmänniskor om det. Då är det ju konstigare med folk som älskar ett fotbollslag eller nått.

Nej om nu Apple är billigare varför kostar exempelvis denna 10.000:- mindre isf om man väljer samma konfiguration i bäge fallen som innebär 3 års på platsen service http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&... som är likvärdig med denna http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/69440... ?

Bägge är ju Intelmaskiner så maskinvaran är ju identisk så nån större prisskillnad är inte befogad anser jag men Aple säljer ju en livsstil så dom människor som nappar på det har väl antagligen alldeles för mycket pengar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nej om nu Apple är billigare varför kostar exempelvis denna 10.000:- mindre isf om man väljer samma konfiguration i bäge fallen som innebär 3 års på platsen service http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&... som är likvärdig med denna http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/69440... ?

Bägge är ju Intelmaskiner så maskinvaran är ju identisk så nån större prisskillnad är inte befogad anser jag men Aple säljer ju en livsstil så dom människor som nappar på det har väl antagligen alldeles för mycket pengar?

Ehm, för att XPS är stor, ful, plastig och tillverkad för gamers. Macbook pro hållet mycket högre kvalitet och är tillverkad för folk som arbetar med den.

Macbook pro och Mac pro är inte direkt riktade till vanliga användare, jämför istället iMac och Macbook och se att dom är billigare än motsvarande dell. Sen erbjuder ju inte Dell, eller någon PC-tillverkare, en dator som är så smidig som iMac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ehm, för att XPS är stor, ful, plastig och tillverkad för gamers. Macbook pro hållet mycket högre kvalitet och är tillverkad för folk som arbetar med den.

Macbook pro och Mac pro är inte direkt riktade till vanliga användare, jämför istället iMac och Macbook och se att dom är billigare än motsvarande dell. Sen erbjuder ju inte Dell, eller någon PC-tillverkare, en dator som är så smidig som iMac.

iMac är ful och meningslös för min del, den är krånglig som en bärbar men ändå inte bärbar. Macbook är ganska prisvärd men det finns bättre val om man inte speciellt vill ha OSX, Macbook Pro är det svårare att hitta exakt motsvarighet till men behövs inte det går det att få en motsvarande för mycket mindre pengar.

Igentligen är det inte produkterna jag är emot utan snarare den nästan sekt liknande dyrkan av allt Steve Jobs gör.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Macbook är ganska prisvärd men det finns bättre val om man inte speciellt vill ha OSX.

Finns det verkligen det? Det beror nog lite på vad man värderar i analysen. Om man bara går på råprestanda finns det nog mer prisvärda datorer men räknar man fler faktorer som kan anses vara mycket viktiga för en bärbar dator tycker jag den ligger mycket bra till. Exempelvis har den mycket bra batteritid vilket är värt mycket om man ska använda datorn mobilt, designen är snygg och enhetlig, den har en bra inbyggd webbkamera, formatet är lite och smidigt även om den är lite för tung. Jag skulle vilja hävda att helhetsintrycket av macbook gör det till en så prisvärd dator, den kombinerar hyffsat bra presetanda med andra faktorer som jag tagit upp plus möjligheten att köra både OS X och Windows. Så det är ingen tvekan om att Apple kan göra bra och prisvärda produkter men jag tycker mac fantasterna kan nöja sig med det, man behöver inte göra företaget till en kyrka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ehm, för att XPS är stor, ful, plastig och tillverkad för gamers. Macbook pro hållet mycket högre kvalitet och är tillverkad för folk som arbetar med den.

Subjektivt och inte objektivt för detta med bättre kvalitet tror jag på när du kan visa ett oberoende test som visar att Mac använder bättre standarddelar än vad Dell gör då dom mig veterligen bägge bygger på pcdelar?

Sen kan man diskutera utsende in absurdum men 10.000:- för att få ett enligt dig bättre utseende? Nej tack då lägger jag dom pengarna på något annat isf!

Sen går det väl lika bra att arbeta med en Dell för mig veterligen finns det bra mycket mer programurval till PC än Mac även för grafiker så nä vill kalla det för snobberi när man säger att en Mac är tillverkad för folk som arbetar med den för även ni Macanvändare vill väl spela ibland? Tar ni fram er PC då eller?

Permalänk
Medlem

Det går ju att installera windows på de nya macarna så man behöver inte ta fram en vanlig "pc" för det.

Permalänk
Medlem

sjukt bra sida

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
iMac är ful och meningslös för min del, den är krånglig som en bärbar men ändå inte bärbar. Macbook är ganska prisvärd men det finns bättre val om man inte speciellt vill ha OSX, Macbook Pro är det svårare att hitta exakt motsvarighet till men behövs inte det går det att få en motsvarande för mycket mindre pengar.

Igentligen är det inte produkterna jag är emot utan snarare den nästan sekt liknande dyrkan av allt Steve Jobs gör.

Visst, iMac är inte för alla. Men dom flesta uppgraderar aldrig dator och är måttligt intresserade av spel, då är iMac den perfekta datorn. Snygg och tar väldigt liten plats men har ändå bra prestanda och är billig. Sen går det ju uppgradera en iMac också, stoppa i mer minne är enklare än på en PC och hårddisk är bara plugga in i firewire/usb, processorn är bara byta som vanligt om man känner för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Subjektivt och inte objektivt för detta med bättre kvalitet tror jag på när du kan visa ett oberoende test som visar att Mac använder bättre standarddelar än vad Dell gör då dom mig veterligen bägge bygger på pcdelar?

Sen kan man diskutera utsende in absurdum men 10.000:- för att få ett enligt dig bättre utseende? Nej tack då lägger jag dom pengarna på något annat isf!

Sen går det väl lika bra att arbeta med en Dell för mig veterligen finns det bra mycket mer programurval till PC än Mac även för grafiker så nä vill kalla det för snobberi när man säger att en Mac är tillverkad för folk som arbetar med den för även ni Macanvändare vill väl spela ibland? Tar ni fram er PC då eller?

Nu var det väl främst chassit jag tänkte på, moderkort och sånt är väl tillverkade av intel skulle jag tro. När det gäller program är det väl kvaliteten som räknas, inte kvantiteten. För en grafiker räcker det liksom med Adobe CS. Sen ska man inte glömma att när man köper en mac får man massa program som faktiskt är användbara till skillnad från skräpet MS skickar med. Sen är ju OS X bra mycket smidigare att arbeta med, bara en sak som Exposé är en gudagåva om man sitter med mycket program och fönster.

Permalänk
Medlem

Gräv ni bort skåne, gör inte mej något.. hehe

Så kan vi ta ut saftiga avgifter när ni ska till Tyskland och handla o dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nu var det väl främst chassit jag tänkte på, moderkort och sånt är väl tillverkade av intel skulle jag tro. När det gäller program är det väl kvaliteten som räknas, inte kvantiteten. För en grafiker räcker det liksom med Adobe CS. Sen ska man inte glömma att när man köper en mac får man massa program som faktiskt är användbara till skillnad från skräpet MS skickar med. Sen är ju OS X bra mycket smidigare att arbeta med, bara en sak som Exposé är en gudagåva om man sitter med mycket program och fönster.

Adobe CS fins ju till Windows liksom dom flesta eller snarare alla program som inte görs exklusivt av Mac så nån större anledning till att köra Mac ser varken jag eller 95% av dom datorköpande.

Men visst trivs man med ett visst "märke" så är det väl för mig egalt om man fortsätter använda sig av det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Adobe CS fins ju till Windows liksom dom flesta eller snarare alla program som inte görs exklusivt av Mac så nån större anledning till att köra Mac ser varken jag eller 95% av dom datorköpande.

Men visst trivs man med ett visst "märke" så är det väl för mig egalt om man fortsätter använda sig av det.

Visst finns CS till windows också, men det fungerar smidigare på mac. Det finns liksom en anledning till att större delen av film/musik/grafik-industrin använder mac, och att den är väldigt populär inom skolvärlden i USA.

Du verkar hakat upp dig på mängden program, det finns otroligt många riktigt bra program till mac och på många områden är mac-alternativet bättre. Ta IM t.ex, jag har inte stött på något program till windows som är så smidigt som adium x till mac. Att så många väljer windows är nog på grund av okunskap, om man inte spelar på sin dator finns det ingen anledning att välja windows. Man får en snyggare, smidigare och billigare dator, säkrare, snyggare, modernare och mer lättanvänt operativsystem.

Sen ska man inte glömma att macar är dom enda som kan köra "alla" program, linuxprogram går att köra direkt i mac os och windows-program kan man antingen köra genom windows via boot camp eller via t.ex. vmware eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jovisst blir man lite ibland. För mig e mac'-folk något speciellt. De jobbar lite halvt på nått reklam/design företag, sen går de ut o äter sushi på lunchen och disskuterar med sina kolleger vilka färger som gäller denna sässongen. Vid en abstrakt sak som en hårddisk-krasch så raseras hela deras värld, och förstår inte hur något sånt hemskt kunde ske.

HAHAHA 10 poäng

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Visst finns CS till windows också, men det fungerar smidigare på mac. Det finns liksom en anledning till att större delen av film/musik/grafik-industrin använder mac, och att den är väldigt populär inom skolvärlden i USA.

Du verkar hakat upp dig på mängden program, det finns otroligt många riktigt bra program till mac och på många områden är mac-alternativet bättre. Ta IM t.ex, jag har inte stött på något program till windows som är så smidigt som adium x till mac. Att så många väljer windows är nog på grund av okunskap, om man inte spelar på sin dator finns det ingen anledning att välja windows. Man får en snyggare, smidigare och billigare dator, säkrare, snyggare, modernare och mer lättanvänt operativsystem.

Sen ska man inte glömma att macar är dom enda som kan köra "alla" program, linuxprogram går att köra direkt i mac os och windows-program kan man antingen köra genom windows via boot camp eller via t.ex. vmware eller liknande.

Det där är ju faktiskt ganska mycket skitsnack, det går så bra att köra alla program på en vanlig pc bara det att det är olagligt att köra OSX på en icke mac.
Och sen klagar Apple nissar på att microsoft är illa ^^

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!