Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Opteron 185:a sjukt varm!?

http://hem.bredband.net/barrytheblade/what.the.fuck.jpg

den är ju sjukt varm denna med stock kylaren..

sjukt..

denna temp får jag när jag encodar en film via tmpgenc express 4.0

iofs använder jag kylaren jag fick till min 4800+ , den har 4 heatpipes och större fläkt..

men bord eju funka lika bra tycker man!?

får iaf min AC kylare i veckan... för detta är sjukt.

såhär ser min kylare ut ifårn 4800+ , de jag använder nu:

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Är det i load eller i idle?

Om det är i idle så är det lite för högt. Testa montera om den och applicera på ny kylpasta.

Är det i load, så är det fullt normalt.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Är det i load eller i idle?

Om det är i idle så är det lite för högt. Testa montera om den och applicera på ny kylpasta.

Är det i load, så är det fullt normalt.

det är ju i LOAD, asså encodar en film som du ser på bilden..

annars är den lite över 40grader.

men tycker det e rätt varmt

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Det va ju inte extremt varmt...

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Det är ju rätt så normalt med stock kylning. Så det är inget du borde oroa dig för.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

okay.. men varför skriver amd 65gader e max?

http://hem.bredband.net/barrytheblade/mywindows.jpg

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Det är Tmax* som är 65 grader, med det menar AMD case tempen. Processorn klarar load i den tempen, men visst jag skulle vara nojjig också

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

min Quad core spinner i 60c idle

Runt 69c-78c load.

Schyte infinity som kylning

ingen OC

Permalänk
Medlem

Barry, jag hade nog börjat med att uppdatera moderkortets BIOS.

Jag satte i en QX6700 i ett ASUS P5W DH Deluxe och processorn var enlig BIOS 67-69 grade i idle. Efter en uppgradering av BIOS var processorn nere i 27 grader. Så vilken version av BIOS jag hade spelade roll för hur tempen mättes, så att uppgradera är värt att pröva tycker jag.

/Roger

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag kör med bios 1405..

Temp idle: http://img48.imageshack.us/img48/5971/idleua9.jpg

Temp 2xprime95: http://img161.imageshack.us/img161/3328/100qm5.jpg

samma här 1405 , fast e ju beta

fick in AC coolare idag, får se när jag får tid montera den.

hur kommer det sig att din inte rapportera kärnorna?

isf ser du ju inte va de olika är..

för vanlig "CPU" som står är ju lägre.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ingen aning varför det är så..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

hmm 2 timmar i orthos så kommer min quad core upp till 78c load Kör Med Schyte Infinity

Permalänk
Medlem

kör min 170ia i 2.8ghz@ 1.47 vcore, fick upp den i 97 grader på ena kärnan(den andra verkar alltid ligga runt 50 grader vad jag än gör konstigt nog).

men så jag tröttnade efter mycket pillande med big TT'n som är lappad, så jag skar helt sonika bort IHS'en på min nya 170 MEN ta mej i faen att kylaren inte gick på då coren låg under sokel upphöjningen. så då fick jag sätta tillbaka IHS'en men inte utan vissa modifieringar...
först så tog jag bort allt klegg som håller fast IHSen på cpun och IHSen vilket gör att den blir lite lägre, sen på med AS5 och på med allt igen. sen fick jag den behagliga tempen på 63 grader i load på den varma kärnan(den kalla steg lite till ca 55 grader).

EDIT: idlar på core0=35grader och core1=38grader

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

2xprime95 efter ~70min..

http://img178.imageshack.us/img178/523/100go3.jpg

Idlar ungefär såhär: Core1 ~36, core2~41..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
min Quad core spinner i 60c idle

Runt 69c-78c load.

Schyte infinity som kylning

ingen OC

du bör nog se över monteringen på den infinityn.. min q6600@3ghz med en infinity puttar på i ca 40-45 grader idle och 65 full load.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Kan ju bero på chassiventilation etc. Men oroa dig inte för den tempen, din CPU är inte ens i närheten av någon skadlig värme. Om du inte överklockar så bry dig inte, så länge det är stabilt så är det inge problem.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

får se vad han tycker om den nya cpu kylaren...

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
får se vad han tycker om den nya cpu kylaren...

ahh imonterad nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
ahh imonterad nu?

nä, men den ligger på golvet här och väntar... får nog tid till det imorrn kanske.

köpte en pci slot fläkt som ska köras på 7v oxo... får se.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

MEN.. tar typ 2min. att montera i den..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
MEN.. tar typ 2min. att montera i den..

ska jag behålla och använda medföljande kylpastan, eller köra på as5?
enligt reviews jag sett har de fått bättre resultat med den pastan som medföljer..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
ska jag behålla och använda medföljande kylpastan, eller köra på as5?
enligt reviews jag sett har de fått bättre resultat med den pastan som medföljer..

Jag plockade bort den medföljande.. så jag vet inte hur den presterar men om jag inte misstar mig är det MX-1 som skall vara utmärkt men kräver en tid för att sätta sig så att säga..

Själv kör jag på DownCorning 340 som är en standard industripasta.

www.dowcorning.com/applications/search/products/details.aspx?...

www.dowcorning.com/content/etronics/etronicswet/etronics_wet_...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag plockade bort den medföljande.. så jag vet inte hur den presterar men om jag inte misstar mig är det MX-1 som skall vara utmärkt men kräver en tid för att sätta sig så att säga..

Själv kör jag på DownCorning 340 som är en standard industripasta.

www.dowcorning.com/applications/search/products/details.aspx?...

www.dowcorning.com/content/etronics/etronicswet/etronics_wet_...

okay, testar med den medföljande, för enligt tester verkar den toppen..

om inte, så kan jag ju alltid köra på med AS5 vi senare tillfälle.

startade en tråd om detta med, får vi se vad andra tycker..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

ok.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inte tagit mig tid ännu

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

*suck*

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

tagit mig tid nu. men vet ifaen vad som var fel gick ej få på den höll på 2h . måste vara fel på fästet eller nåt, för hur man än gjorde gick det ej få ner så den kunde hakas på på andra sidan.. hel skummt, så gav upp. får se om komplett.se vill skicka en annan..
men satte på den andra kylaren, den som följde med opteronen istället för min 4800+ , nu idlar han 37grader... e mycket bättre ju..
satte även in en pci slot fläkt undermitt 8800gts,, nu idlar han på 51grader på 60% fläkt.. mycket bra.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Den är hur enkel som helst ju.. bara att sätta på plats & sedan spänna fast den med armen.. märkligt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Den är hur enkel som helst ju.. bara att sätta på plats & sedan spänna fast den med armen.. märkligt?

någe måste vara fel, kanske någe e böjt så den ej når över..
skit-skummt..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz