Permalänk

Hur bränna Ubunto x86 ?

Hej! Har precis laddat ner Ubuntu x86 och undrar hur jag ska bränna det? Använder Nero och där finns det en funktion som heter "skapa bootbar cdskiva", har jag hamnat rätt?

filen heter: ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso

tacksam för svar! f.rosell

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

I nero kan du öppna en image i arkivmenyn, sedan är det bara att bränna

Permalänk

Okej nu ska vi se om det fungerar, *rullar tummarna*.
tack för svar så snabbt!

f.rosell

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden för en likadan fråga. Jag har laddat hem Xubuntu och tänkte bränna ner på det sätt som nämns av MerZo men jag har bara dvd skivor så det går inte så då la jag över filerna på hddn och brände därifrån men den bootar inte från cd när jag startar om!:S

Jag har ställt in: First boot device till cd-rom... :S

Visa signatur
Permalänk

tror faktiskt det måste vara en cdskiva, spring över till kompisen o fråga om du får en skiva, dem kostar ju itne många kronor!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Okej ska göra det då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars kan du ladda hem ubuntu eller kubuntu dvdn och välja att installera en server för att efter reboot och inloggning köra:
sudo nano /etc/apt/sources.list (ta bort de inledande # på den/de rader som är för universe)
sudo apt-get update
sudo apt-get install xubuntu-desktop
och starta om.

(alternativt kan en sudo apt-get dist-upgrade slängas in på lämpligt ställe)

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Det går bränna cd iso filer på dvd skivor. Har gjort så väldigt många gånger utan problem via k3b(linux) och deepburner(windows). (Brände även xubuntu på sådant vis.).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

cd-image på dvd skivor brukar alltid funka bra. Ett bra program att bränna iso filer i är dvd decrypter om du använder win

Permalänk
Medlem

sunnis: blir den bootbar när man bränner med dvd decrypter?

Permalänk
Medlem

ska du bränna en image fil så kör på imgburn, http://www.imgburn.com/

gratis, bra, och enkelt. ni kan bara inte göra fel i det, och ja...den blir bootbar, du behöver inte ställa in något speciellt. bara bränn och va glad.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panGa
sunnis: blir den bootbar när man bränner med dvd decrypter?

ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
tror faktiskt det måste vara en cdskiva, spring över till kompisen o fråga om du får en skiva, dem kostar ju itne många kronor!

Det ska funka från DVD. Själv hatar jag att "slösa" oanvända MB och går hellre en sväng till datorbutiken eller ICA och köper nya CD-R

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

ImgBurn och DVDdecrypter är igentligen samma program fast dvddecrypter är mer för att skapa img filer från cd/dvd skivor, fast det går lika bra att bränna i det också.

Ta imgburn om du känner dig osäker. I dvd decrypter måste ställa in själv att den ska bränna skivor och inte skapa ISO filer.

"blir den bootbar": Kort svar, JA!

Permalänk
Medlem

tack, då vet man det..

Permalänk
Medlem

Bump?: Drar upp gammal tråd, i med att den har att göra med vad jag söker för svar.

Jag håller på att försöka installera Xubuntu på min döendes HDD, bara för att testa hur pass döendes den faktiskt är, sen också för att se mig omkring i Xubuntu, kanske fastnar där.
Hum.. men jag verkar bränna fel, gång på gång på gång på gång. Jag har testar bränna i Nero, ISO recorder och IMGburn. Som upppackad, orörd, ISO, IMG, CD och DVD. Samma sak varje gång jag kommer till boot av skivan;

ISOLINUX 3.11 Debian-2007-03-12 Copyright (C) 1994-2005 H. Peter Anvin
Could not find kernel image: linux
boot: _

Jag förstår inte.
Det gick bra när jag för ett halvår sedan testade installera Ubuntu, inga sådana här problem. :/
Hur göra?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är ISOn trasig. Testa ladda ned en ny.
Gärna dra ned torrent filen då den kan vara lite stabilare.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Smygis: Lösningen är lika enkel som genial, du har rätt!
Jag förde över ISOn från hårddisken som håller på att säcka ihop, så något måste ha försvunnit på vägen, helt klart.
Aaaahh.. jag är så lycklig bar att "jag" hittade felet. Tack Smygis!
Puss!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.