dataterminaler 1978 (film)

Permalänk
Medlem

Min farsa sa till mig en gång att någon hade sagt till honom (på 90-talet) att "Om tio år kommer datorskärmarna att vara helt platta". "Inte en chans" eller något liknande svarade farsan.
Man ser ju hur det är nu :D.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Min farsa sa till mig en gång att någon hade sagt till honom (på 90-talet) att "Om tio år kommer datorskärmarna att vara helt platta". "Inte en chans" eller något liknande svarade farsan.
Man ser ju hur det är nu :D.

Och tunnare blir det med OLED. Wikipedia:
At the Las Vegas CES 2007 Summit Sony showcased 11 inch (28 cm, resolution 1,024 x 600) and 27 inch (68.5 cm, full HD resolution at 1920 x 1080) models claiming million-to-one contrast ratio and total thickness (including bezels) of 5 mm. According to news reports, Sony plans to begin releasing TVs this year.[21][22]
[21] http://www.reghardware.co.uk/2007/01/11/sony_develops_oled_tv...
[22] http://news.com.com/Sony+OLED+TV+is+a+hit+at+Tokyo+show/2100-...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

"Utvecklingen får inte rasa iväög hur som helst, tänk om vi en dag hade datasystem i varje hem".. 30 år senare: Nej, vi har mer än en dator i varje hem.

Sedan ska man inte låsa sig fast att repotaget inte var tillräckligt tekniskt, utan mer vad ungdomar hade för uppfattning av datorer, vad samhället visste om datorer och sånt.

Permalänk
Medlem

Min far äger och driver ett screentextiltryckeri, och det är i princip omöjligt att automatisera med hjälp utav robotar. De tråkigaste momenten - lägga på, ta av och sortera - måste en människa göra, eftersom en robot aldrig skulle se eventuella fel i trycket lika effektivt som en människa. Det är något som en människa uppfattar på ett litet ögonblick. Det kan hända att det bara är ett litet raster som är igenomproppat med smuts, eller så är det en tråd som har lossnat och lagt sig rakt över schablonen. Dom små variationerna ser man när man har tittat på tusen och åter tusentals tröjor, handdukar eller våttrasor.

Givetvis sköts själva tryckningen av utmärkta maskiner, men helt automatiserat kan man inte få det. Jag har slitit där ute väldigt många somrar och förbannat mig över att det är så tråkigt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600