Permalänk
Medlem

Billig Kontorsdator

Hallå sweclockers,

Tänkte slänga ihop en billig kontorsdator/server och tänkte kolla på vad ni tycker om denna: Kundvagn

Vad tycker ni om den?
Tänkte surfa/word/server/ och liknande

Jag behöver ha ett moderkort som har stöd för 4st IDE enheter då jag tänkte slänga in alla mina hårdiskar i denna och brännare

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

kör på det. blir nog inte så mycket bättre för under 4k...

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut!

Enda jag tänkte på är att det nog är smartare att ta en sticka med 1 GB istället för två stickor med 512 MB... typ denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310518 dels några kronor billigare men sen är det bättre för eventuella uppgraderingar osv... (men är bara en liten petitess)

Permalänk
Medlem

jo det blir bättre med en 1gb då den bara har 2 minnesplatser.

Jag har lite pengar över men jag vet inte riktigt var jag kan lägga dem, hur viktigt skulle ett extra grafikkot vara om man inte kommer spela på den?
är det något som ni tycker skulle behöva uppgraderas av det jag har eller kan jag slänga in 500gb till?

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att lägga till ett fristående grafikkort är onödigt om du inte ska spela med den datorn - det ska vara en enkel arbetsstation. Ett fristående grafikkort kan komma till användning om du behöver eller vill använda flera datorskärmar.

Här är några nackdelar...
- det blir en till vara i lådan, som kan gå sönder.
- ett fristående grafikkort drar mer ström vilket gör en dyrare elkostnad att driva datorn, om du betalar elen själv.
- har ett grafikkortet en fläkt, får man också mer oljud från lådan - vilket är ofta irriterande oljud på en arbetsdator.

Ja, tror du att du kommer att behöva mer lagringsutrymme inom snar framtid - köp då till en till hårddisk redan nu. Annars, lägg undan de pengar du har till något annat som du kanske behöver till t.ex. dig själv eller för något annat i ditt hushåll.

Här är ett tips... då datorn ska fungera som enkel arbetsstation, skulle jag själv uppskatta om datorn är så tyst den kan vara av sig d.v.s. jag skulle köpa till en annan kylare än standard, som kyler bra och är riktigt tyst - kanske passiv kylning? Sedan är det bara ett svagt susande från nätaggregatsfläkten och mindre surrande från disken eller diskarna kvar när de jobbar. Vill du kan du och om du behöver kan du även förse lådan med någon tyst glid- eller vätskelagrad fläkt för bättre allmän ventilation.

Lycka till med din dator.

/Saint25