Permalänk
Medlem

WoW ospelbart

Halloj

Har stora problem med en bekants dator som vägrar lira WoW + TBC. Jag har testat 3 andra spel (FEAR, Q3, Timeshift) och de funkar kalasbra, men WoW hackar nåt så inihelvete. Redan i menyn när man startar upp det hackar det som ett bildspel.

Datorn är en A64 med nåt VIA-mobo, 1GB RAM och ett 9800 Pro 256MB, Audigy 2ZS. Jag har installerat om hela systemet (Win XP SP2) 2 gånger med olika drivers, även prövat att köra diskarna i RAID, inget hjälper.

Såsom det är konfat nu är det senaste DX9c, Cat 7.4, nyaste SB drivers och senaste Hyperion. Prövat med näst senaste också men ingen skillnad. AGP Fast Write är off.

Nån som har nåt tips?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Om du kör ute i outland med kanske 1280x1024 och höga inställningar kommer det hacka. Men du kanske har nåt program i bakrunden?

*Edit, Ett flertal Interface's/UI's kan göra spelet mer hackigt än vad ska vara.

Permalänk
Medlem

Alltså, hackandet uppstår redan innan man kommit in i spelet, jag kommer med stor möda fram till skärmen där man väljer karaktär. Både WoW + datorn är ominstallerad flera gånger, inga addons, inget antivirus lr nåt i bakgrunden utan ren XP install med drivrutiner endast.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Vad kör du för program samtidigt? Jag har märkt att en del smågrejer kan sänka fps:en extremt mycket, speciallt om man kör window av någon anledning. Hade ett winamp-skin med väldigt mycket lulul som gjorde att man fick väldiga drops till och från. Låg winamp i bakgrunden så var det nära på osbelbart, men minimerade man det så funkade det bättre. Samma sak hände med Objectdock, dock bara varannan eller var tredje gång så jag vet inte riktigt varför det gjorde så.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig med nåt, men nåt fel är det ju. Knappast nåt program i bakgrunden, tror inte jag. Kan själv spela wow på min laptop med riktigt kassa gma950-grafikkretsar, så att nåt program bak ska ställa till det så med den datorn tror inte jag på :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Vad kör du för program samtidigt? Jag har märkt att en del smågrejer kan sänka fps:en extremt mycket, speciallt om man kör window av någon anledning. Hade ett winamp-skin med väldigt mycket lulul som gjorde att man fick väldiga drops till och från. Låg winamp i bakgrunden så var det nära på osbelbart, men minimerade man det så funkade det bättre. Samma sak hände med Objectdock, dock bara varannan eller var tredje gång så jag vet inte riktigt varför det gjorde så.

Alltså... Windows är _helt_ ominstallerat. Alltså _inga_ andra program installerade förutom WoW och drivrutiner till mobo, ljud o grafik. Plus senaste DX9c. Andra spel funkar hur bra som helst, så bisarrt...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

jag tror jag vet vad det är för fel du har, det brukar vara nån konstig ATi-control panel grafikinställning som wow inte tycker om, för mig försvann det när jag stängde av temporal AA, pilla lite med inställningarna där och ingame så bör du snart upptäcka vad som orsakar problemet. Antagligen är inte wow lika väl optimerat för ati's drivrutiner som det är för nvidia's forceware.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk

prova nån gammal drivrutin till graffet typ 6.5 eller nått då dit kort inte är så nytt kanske har buggar ihop med 7.x drivisarna ja vet inte

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej, men nu verkar det som om jag fått fart på fanskapet..

Som sagt, alla andra spel har fungerat fint, utom Wow + TBC. Efter mkt om och men hittade jag ny BIOS på Fujitsu Siemens sida och det verkar som om det gjort susen. Tydligen hade inte CPUn som sitter i burken stöd i den BIOS version som va installerad från början... Underligt att alla andra spel funkat utom WoW, men men..

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

WoW

Tjena !
t.o.m jag kan spela wow på min sämsta dator det är en Intel Celeron 1.0ghz :D, 512mb sdram PC133, 180gig hårddisk, Geforce FX5200 128mb och jag får ca 40fps hela tiden.

Visa signatur

5950x, 32GB 3600, RTX 3090 Ti
Legion 5 Slim 7840hs, RTX4060

Permalänk
Medlem

Re: WoW

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noobonur
Tjena !
t.o.m jag kan spela wow på min sämsta dator det är en Intel Celeron 1.0ghz :D, 512mb sdram PC133, 180gig hårddisk, Geforce FX5200 128mb och jag får ca 40fps hela tiden.

Intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Tro det eller ej, men nu verkar det som om jag fått fart på fanskapet..

Som sagt, alla andra spel har fungerat fint, utom Wow + TBC. Efter mkt om och men hittade jag ny BIOS på Fujitsu Siemens sida och det verkar som om det gjort susen. Tydligen hade inte CPUn som sitter i burken stöd i den BIOS version som va installerad från början... Underligt att alla andra spel funkat utom WoW, men men..

Skulle nog ändå statsa på en formatering, brukar ju följa med dvd/cd recovery program som man kan köra när man startar datorn så formaterar det och installerar stortsett av sig själv hade en Fujitsu Simens 2,8ghz p4 köpt på blocket för 4500kr för några år sedan fick även med manual och en dvd recovery skiva var lite förvånad över så lätt det gick. Uppgradering av hela systemet skulle vara på sin plats men datorn duger ju rätt så ok till många spel än idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noobonur
Tjena !
t.o.m jag kan spela wow på min sämsta dator det är en Intel Celeron 1.0ghz :D, 512mb sdram PC133, 180gig hårddisk, Geforce FX5200 128mb och jag får ca 40fps hela tiden.

På lägsta inställningarna när du tittar mot en vägg?

░████░█████░████░████
░█░░░░░░█░░░█░░█░█░░█
░████░░░█░░░█░░█░████
░░░░█░░░█░░░█░░█░█░░░
░████░░░█░░░████░█░░░

Detta var ironi,

Permalänk

testa högerklicka på wow ikonen och lägg till -opengl

Så det blir tillex..

"C:\Program Files\World of Warcraft\WoW.exe" -opengl

Jag måste ha det så annars är det helt ospelbart typ 1fps!

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem förut. Problemet var mina ram stickor, jag hade fyra stycken dual-channel minnen men körde tydligen bara två i dual, så då blev det nån cepe krock som fick wow att bli galet.

roliga var att alla andra spel funka prima

kanske hjälper.

Visa signatur

nobody hates you more than your reflection.

Permalänk
Medlem

Re: WoW

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noobonur
Tjena !
t.o.m jag kan spela wow på min sämsta dator det är en Intel Celeron 1.0ghz :D, 512mb sdram PC133, 180gig hårddisk, Geforce FX5200 128mb och jag får ca 40fps hela tiden.

Du tar inte mig, jag har lirat det på ett liknande system fast med ett mx400 64mb graffe. Det flöt faktiskt hyffsat bra

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

kör du shaman så e wow ospelbart ändå xD