Permalänk
Medlem

Digitalt-Trumset?

Jag har ett akustiskt trummset är hemma som snart ska bort. Då undrar jag om det är värt att köpa ett elektriskt. Är det?

Jag har funderat men inte vetat om dom är bra.

Digitala trummor DD-505 funderar jag på att köpa.

finns på www.musikböresen.se
och lite över allt.

men frågan är om DD-505 är tillräckligt snabbt.

Behöver hjälp! skicka tips om något annat kit eller så. Måste köpa ett.

(bästa skulle va om någon hade exakt DD-505):rolleyes:
Digitala trummor DD-505

Visa signatur

Sugen på nått spännande?

Permalänk
Medlem

Jag har ett elektriskt och måste säga att jag är nöjd. Man kan inte riktigt förvänta sig ett fantastiskt set för de pengarna, men mitt Roland TD-3 håller en bra kvalite och är inte för dyrt. Utmärkt för att träna på, men att ersätta ett akustiskt trumset med ett digitalt är kanske inte det bästa.

Har testat det Medeli-setet du pratar om, och får faktiskt ta och säga att det inte riktigt kändes lika bra som de kiten man får om man lägger på en tusenlapp eller så. Det kändes lite plastigt och hade vissa problem med triggningen (dvs. att t.ex. baskaggen inte triggade ibland om man spelade lite snabbare och mer avancerade saker). Jag skulle rekommendera att du sparar upp till 7000 spänn och köper Yamahas billigaste set, för det är ungefär där man kommer upp i riktigt bra kvalité. Jag föredrar Roland, då utbyggnadsmöjligheterna är större, men då måste man punga ut runt 10000 spänn för ett TD3.

Dock så rekommenderar jag verkligen att du drar in till din lokala musikaffär och testar, för vissa hatar verkligen digitala trumset, medan vissa gillar dem.

Visa signatur

[Stationär] Intel Core 2 Duo E6600 | 2x1024Mb RAM | 8800GTS 640MB | 1230GB HDD | Samsung 206BW @ 1650x1080 | Windows XP x64 - Ubuntu 7.10
[Bärbar 1] Intel Core Duo T2300 | 2GB RAM | ATI X1400 | 80GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800
[Bärbar 2] AMD Sempron 3300+ | 1024MB RAM | ATI X200 | 60GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är från det digitala trummsetet i skolan(självklart inte så dyrt, runt 6k kanske) och den är att det är allmänt äckligt och jobbigt att spela på, ingen kännsla i plastsakerna, plus att det som sagt missar att spela upp slag ibland. Ett akustiskt trummset för samma pengar är bättre Imho.

Permalänk

Det bästa du kan göra är att ta dig till en butik som säljer digitala trummset. Sätt dig ner och provspela länge och noga.

Själv så föredrar jag nästan vilket vanligt kasst trummset somhelst framför ett halvbra digitalt, iallafall om det är rock som ska spelas.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Inaktiv

Min polare har exact ett sånt där till salu, han har haft de i kanske 4 månader. Väldigt lite använt.

Permalänk
Musikälskare

Bor du i lägenhet och inte har möjlighet till ett vanligt skulle jag rekommendera det, annars inte...

Kännslan är katastrof... De ska vara the real deal ju

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag håller med mjältbrand, det bästa du kan göra är att provspela.

Du borde spara ihop några extra tusenlappar så du verkligen får ett set du är nöjd med. Det blir bara jobbigt när du har haft dom ett tag och du upptäcker att du inte är helt nöjd.

Roland TD-3 har jag själv provspelat och jag tycker att det är riktigt skönt att spela på. Visst det är inte riktigt samma grej som ett akustiskt trumset, men att kunna spela nästan helt ljudlöst och att man enkelt kan spela in gör att det blir värt.

Visa signatur

003