Beställa som företag - retur?

Permalänk

Beställa som företag - retur?

Hej.

Tänkte kolla hur det ser ut ifall man beställt på firman lite hushållsprylar och får hem en pryl som är riktig dålig kvalite samtidigt inte av det märket man beställt.

Ska jag som beställt via min firma betala för returfrakten?

MVH // DuracellKaninen

Permalänk
Medlem

Ptja, om det är ett företag som beställt så gäller inte konsumentköplagen, utan avtalslagen (har jag för mig), vilket exempelvis gör att du inte har reklamationsrätt. Det borde isf vara omöjligt att säga vad som gäller, eftersom det blir upp till köpvillkoren.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Okidoki thanx

Det sjuka är bara att de levererat något utav mkt sämre kvalite och märke än vad jag beställde.

Permalänk

Mellan företag gäller köplagen, som till skillnad från konsumentköplagen är dispositiv vilket innebär att den kan avtalas bort. I detta fall torde eventuellt orderunderlag/orderbekräftelse vara avgörande då man givetvis inte kan leverera något annat än det som avtalats och bekräftats - i vart fall inte om denna utbytesvara inte är likvärdig eller bättre. Vid eventuell tvist mellan företag kan man tyvärr inte nyttja de instanser man normalt vänder sig till som konsument, exempelvis konsumentvägledare och/eller ARN. Gör istället så att du kontaktar företaget och berättar att du inte är nöjd med varan då du inte fått det du beställt, i första hand önskar erhålla det du ursprungligen beställde och i andra hand önskar returnera varan mot återbetalning av varuvärdet.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Mellan företag gäller köplagen, som till skillnad från konsumentköplagen är dispositiv vilket innebär att den kan avtalas bort. I detta fall torde eventuellt orderunderlag/orderbekräftelse vara avgörande då man givetvis inte kan leverera något annat än det som avtalats och bekräftats - i vart fall inte om denna utbytesvara inte är likvärdig eller bättre. Vid eventuell tvist mellan företag kan man tyvärr inte nyttja de instanser man normalt vänder sig till som konsument, exempelvis konsumentvägledare och/eller ARN. Gör istället så att du kontaktar företaget och berättar att du inte är nöjd med varan då du inte fått det du beställt, i första hand önskar erhålla det du ursprungligen beställde och i andra hand önskar returnera varan mot återbetalning av varuvärdet.

Tack för infon.

I detta fall ber de mig att returnera tillbaka, min fråga är ifall jag måste stå för fraktkostnaden tillbaka med tanke på varans storlek samt fel levererad vara.

MVH

Permalänk

Det beror på vad som står i det avtal ni har (om ni har något?)
Sen beror det ju på varför du fick fel grejor - är det dom som har gjort ett fel eller varför blev det fel?
Om det är dom som klantat sig så borde du ju kanske få en kreditfraktsedel av dom om du ber snällt!
Mycket i samvaron mellan företag handlar om förhandling...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuracellKaninen
Tack för infon.

I detta fall ber de mig att returnera tillbaka, min fråga är ifall jag måste stå för fraktkostnaden tillbaka med tanke på varans storlek samt fel levererad vara.

MVH

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Avstängd

Leverans fel, då bör ju inte kunden drabbas.. privat eller företag spelar nog ingen roll...

För inte fan kan någon skicka en skoda när man beställt Ford

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
För inte fan kan någon skicka en skoda när man beställt Ford

Hoppas, kan man ju

Permalänk

Mellan företag står det returnerande företaget normalt för frakten, tyvärr. Dock är det som pictorhayes säger en förhandlingsfråga. Man kan alltid skicka med ett följebrev där man anger kontonummer etc för återbetalning och där också specificera sina utlägg, och hoppas på att det säljande företaget anser detta rimligt och löser på det viset. Om det handlar om en större vitvara eller hushållsapparat gissar jag att det företag du handlat av har ett bra fraktavtal med posten, vilket gör att det mest ekonomiska för båda parter är att de skickar dig en returfraktsedel. Anser de sedan att du ändå skall stå för fraktkostnaden så blir det trots allt billigare för dig att gå under deras fraktavtal, plus att du slipper ligga ute med pengarna tills återbetalning sker. Lycka till!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Hoppas, kan man ju

Iförsig så låter det mer lockande med skoda i stället för ford

Fast jag gjorde som Ford, köpte Volvo

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vore intressant veta VAD du beställt och vad du fick, samt, om du gjort det olagligt genom att köpa hushållsvaror som du inte får dra ifrån moms på

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz