Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Horn - Finns ett "litet" som går djupt?

Då jag siktar på att bli vräkt när jag flyttar till lägenhet så planerar jag att bygga ett horn att köra som subbe.

Målet är att den går ner till 20Hz (upp till 100-150Hz) med ca 100dB verkningsgrad.
Med en volym på ca 250L.

Har någon sett någon sådan lösning får ni gärna tipsa mig om den

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Något säger mig att jag sagt detta förut i något sammanhang...

http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/hornkonstruktioner/f...

J.

Permalänk

Jo den har jag uppe i en annan tab =), vill dock kunna gå lite lägre i frekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägre!? Har aldrig sett något horn i denna storlek som kommit i närheten av denna frekvensgång. Till och med hornen på 1000+ liter brukar ha svårt att ta sig under 45 Hz ensamma. Frekvensgången på hornet kan plockas ner neråt 10 Hz, men då med lite sämre verkningsgrad och aldeles för smal bandbredd.

(OT: Men dom kanske kan vara ett tänkbart komplement till befintliga horn som används i skolan? Tror att det kan funka riktigt bra med delning kring 60 Hz, vi får helt enkelt mäta upp befintliga horn)

Annars kan du ta dig en titt på Wicked one:

http://www.decware.com/whorn.htm

Det är en femte ordningens bandpasslåda med lite lustig form på basreflexporten som ger rätt bra verkningsgrad och helt okej frekvensgång med tanke på hur stor lådan är. Den ställer dock högre krav på elementen.

Permalänk

Jag vill mest få djupbas, det andra täcker 8orna i fronthögtalarna.

Därför vill jag "offra" en del verkningsgrad och ha lägre frekvensgång.

Wicked One såg lovande ut =), men fortsätt ge förslag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmmm, nja några sådana horn kan jag inte komma på direkt. Anledningen till att man bygger horn brukar vara att man vill ha en hög verkningsgrad i första hand.

Med bra elementval o WO:en så kan man nog få rätt okej frekvensgång och den borde kunna tåla lite eq då det är femte ordningens låda.

Har du lite plats mitt i rummet kanske du ska överväga att bygga en dipol? Då har du i varje fall rätt bra frekvensgång för ganska lite pengar, och dessutom riktigt fin basåtergivning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RBX375
Något säger mig att jag sagt detta förut i något sammanhang...

J.

Mest luddiga ritningarna jag sett, inte ens ljudbyggar grannen förstod hur elementen skulle sitta.

Ända vi kom fram till (mest logiskt) är att elementen ska sitta uppe (no shit) och talspolen/magneten uppåt... men ska det göras hål i skivan för elementen?
Typ elementet ska väl vara fri i hornet utan någon skiva för eller ska skivan flexa med elementet och "spela"?

Ända vi två är stenhårda på är att högtalarlådor ska inte "spela" med utan den ska vara stumma... annars kan man bygga av wellpapp.

Vad jag fattat är att principen är att det är en vanligt högtalare med en böjd horn för elementet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Ska du ha ett fullhorn så blir det ju en jäkla stort horn om du ska ner till 20Hz och samtidigt använda ett ordentligt baselement.
Jag är svag för små element. Dels för att det är tufft, men dels för att man inte kan bygga fullängdshorn på 12" element om man inte har ett extra rum över att stoppa den i.

Permalänk
Medlem

13... du är då aldrig nöjd..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

http://www.minhembio.com/LsdBoy/57346/
Jordbänvingsbas och touchar 14hz då hörs inget utan det känns bara. Kostade totalt ca 5500:- i material och spelar garanterat om det mesta som finns att köpa ute. Speciellt i djupbasen som man vill ha till film.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

RBX375: Mjo jag vet, men man kan alltid leta
WOn hamnar till ett annat bygge där storleken inte har betydelse, dock ska "min" placeras i ett 20kvm rum där jag ska ha plats med "allt" i.

bomber3: baffeln är den översta av de två skivorna i "toppen".
Ett horn är kortfattat en högtalare med en "tratt" på.

Boris: Hornet var endast tänkt att köra som subbe i mitt fall.

JockeTC: Nej, varför skulle jag vara det?

LsdBoy: Vilken verkningsgrad får du med den lådan?
Vad gick elementet + slavbasen på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

själv har jag byggt en hyfsat stor sluten låda till mitt 15 tums element MEN jag har tänkt bygga om det till en portat låda(det är samma som ett med rör va?)

hur går jag tillväga då?

mätte upp lådan med MDS låd beräknings program men vill ha en liten boost som en portad kan ge eftersom att mina 2 12or i frontarna kommer lika lågt som subben så den känns nästan lite överflödig.

hur räknar jag utt vilken storlek och längd på röret jag skall ha? lådan är på 127 liter om jag inte minns helt fel...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
RBX375: Mjo jag vet, men man kan alltid leta
WOn hamnar till ett annat bygge där storleken inte har betydelse, dock ska "min" placeras i ett 20kvm rum där jag ska ha plats med "allt" i.

bomber3: baffeln är den översta av de två skivorna i "toppen".
Ett horn är kortfattat en högtalare med en "tratt" på.

Boris: Hornet var endast tänkt att köra som subbe i mitt fall.

JockeTC: Nej, varför skulle jag vara det?

LsdBoy: Vilken verkningsgrad får du med den lådan?
Vad gick elementet + slavbasen på?

Slaven kosta 700:- och basen fick jag för 1000:- kostar dock ca 2800:- när jag köpte den. Nu minns jag inte hur diagramet för verkningsgraden såg ut men den presterar grymt bra och kommer garanterat att kunna fylla ditt behov för film bas. Nu är dlp 12:an svår att få tag på men eminece lab12 ska vara liknande.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Får kollas upp, jag vill helst ha ca 85-90db/W/m vid 20Hz.

Planera nämligen att bygga in den helt i min ena Benno-TVbänk. (Sjukt snygga TVbänkar.)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Får kollas upp, jag vill helst ha ca 85-90db/W/m vid 20Hz.

Planera nämligen att bygga in den helt i min ena Benno-TVbänk. (Sjukt snygga TVbänkar.)

Där kan du glömma min låda, är på 88l och det är ca 50x50cm En stor best med stort ljud. Sen så ska du ju ner under 20hz för att få den mysiga film basen.

http://www.minhembio.com/x-12/54579/
han hjälpte mig med beräkningarna av min bas, är minst 100db @ 20hz och den tappa 3db ner vid 14hz.

Sa att jag skulle börja enkelt men vart ganska mycket bättre än vad jag trodde. Får se om jag ska bygga på ett nytt subbas projekt nu i sommar.

Visa signatur

Permalänk

Man har ca 180L internt i en Benno-bänk så =P

Men 100dB @ 20HZ är ju vid en massa effekt.
Normalt så skriver man ljudtrycket vid 1W.

Visa signatur