Permalänk
Medlem

Hjälp mig uppgradera min dator!

Hej!

Jag vill trimma upp min dator så att den spelar x264-klipp bättre! I nuläget måste jag stänga ned precis allt för att det ska gå jämt och fint...Jag är inte så insatt i djungeln bland processorer och moderkort så jag tänkte att ni här på forumet säkert kan hjälpa mig!

Min dator ser ut så här idag:

Moderkort: Asrock Dual 939 SATA
CPU: AMD Athlon Venice 3500+ m. Zalman 9500LED
Ram: 2 GB cl 3 ddr 400 (lite osäker här)
Grafikkort: Leadtek 6800 LE (Har låst upp det så långt det går...kunde inte trimma det fullt ut då jag fick felaktiga pixlar över hela skärmen när jag öppnade de sista kanalerna)
Hårddisk: Western Digital Raptor 36GB + 2 st samsung spinpoint 230 GB
Nätdel: OCZ 450W
Chassi: Lian Li PC-6070B

Vad jag vill är först och främst att hd-tv-klippen ska gå bättre! Vad tror ni att jag bör satsa på i första hand? Uppgradera processorn? Går den att klocka? (Ligger på ca 50-55C då lådan står inbyggd i en hylla i vardagsrummet...)

Vore tacksam för hjälp och förslag på hur jag ska trimma datorn!

mvh Martin

Permalänk
Medlem

en opteron 175-185 plus ett nytt grafikkort
om du har AGP så blir det bättre om du inhandlar ett demo PCI-e moderkort för en billig peng

Permalänk

hmm .. låter konstigt att det går hackigt för dig, du har i stort sett samma spec. som mig, förutom att jag har en Opteron 165 och ett GT istället för LE. Men jag har inga problem alls med sånna filmer. Tycker att min CPU borde vara slöare än din när det kommer till filmuppspelning då itne en film behöver dual utan snabbare klockad singelcore, vilket du har.

Kan ju vara nått som att du kanske har nått skit med Windows? Länge sen du installerade om tex?

Men annars som föregående sa, en opteron 175 kanske.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Den datorn ska inte ha några som helst problem med att spela upp 1080P. låter mer som du har problem med virus och skräp på datorn. Om du använder Norton Antivirus så borde du byta då den tar väldigt mycket systemresurser. Du kan också testa byta codec och mediaspelare.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Som jag skrev så kan jag spela upp filmerna utan 'hack', men om t.ex. Azureus är igång och laddar ned med full fart så funkar det inte...Det tar även några sekunder att 'söka' i klippen vilket kan vara irriterande. Använder VLC.

Har aldrig haft problem med virus eller liknande...(kör med AVG och Zonealarm).

Har faktiskt både en AGP port och en PCI-express port så jag har tänkt köpa ett snabbt PCI-express kort någon gång i framtiden...

Vilket av Opteron 175-185 eller nytt grafikkort tror ni blir det största lyftet för mig?

[edit] Kollade på datorbutiken precis...de har inte några CPU för socket 939...har de slutat att tillverka dem?

[edit] Hittade opteronen på några andra ställen...Men jag undrar om t.ex. en Opteron 185 ger bättre prestanda än en AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2. Det ska tydligen finnas en adapter att använda till mitt moderkort så att man kan sätta på en AM2 processor...

tacksam för svar!

mvh Martin

Permalänk
Medlem

Köp upp dej på en billig dubbelkärnig processor så ska du se att du slipper hack även när du använder andra program i bakgrunden...

Kolla gärna på begagnat marknaden det finns nog en hel del processorer där till en bra peng eller kör med en ny opteron om du inte hittar något intressant.

Med AM2adaptern tappar du tydligen en del prestanda och blir tvungen att byta minnena också...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zappox
Det ska tydligen finnas en adapter att använda till mitt moderkort så att man kan sätta på en AM2 processor...

Antar att det är ett Dual-Sata2 du har? Jag tänkte också köpa uppgraderingskortet men glöm det. Finns inte att få tag på. Hittade bara en återförsäljare och enligt dom så gick den inte att ta hem längre.

Installera om Windows om du har möjlighet. Jag tycker också att det borde funka med din nuvarande rigg.

(Men hittar du någon som fortfarande säljer, säg till!!! Vill ha;))

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem

hej blåskärm!

Jag skrev och frågade om detta i asrock 939 dual sata - tråden....fick svar att adaptern tydligen sänker prestandan en del samt att man måste skaffa nya ddr2 minnen...jag googlade på adaptern och hittade några butiker som hade den...dock vet jag inte lagerstatus...

mvh martin

Permalänk

Så förskräckligt mycket prestanda verkar den inte tappa, i alla fall inte jämfört med andra Asrock-kort.

http://www.ocworkbench.com/2006/asrock/am2%20cpu%20board/g1.h...

Hittade du någon svensk återförsäljare? PM:a gärna lite länkar. Har letat länge!

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]