Permalänk
Medlem

Kan inte updatera BIOS ASUS

Från början; jag har ett ASUS A7n8x-x med en seperon 2500+ cpu i. För att kortet ska identifiera semperon som semperon och inte som athlon så måste man updatera BIOS med den senaste filen på ASUS support. Detta har jag lyckats med förut utan problem. Efter en systemåterställning så har dock BIOS "tappat" flashningen och min semperon är numer en athlon på 1,04 Ghz....och det märks tydligt på prestandan =(

Nu till problemet, efter att ha laddat ner senaste BIOS och sparat den på diskett försöker jag under uppstart som vanligt tycka Alt+F2 och skriva in filnamnet 1010-X.bin som filen heter. Datorn tuggar ett litet tag tills ett meddelande dyker upp;

"BIOS image file checksum error, !!You can´t update this image file!!, check to see if HDD & FDD error occurred, please download again your source file"

Vad har hänt? Hur gör jag? Windows startar upp fint i övrigt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det räcker inte med att gå in i BIOS och ändra frekvensen/multipeln?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

varför inte bara köra asus update inne i win ??

bara till att starta, välja uppdatera bios från fil, välja fil, trycka ok ( ungefär så =P )

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som meddelandet säger: BIOS-filen du hämtat är skadad på något sätt, alternativt är dísketten darrig.

Ladda ner filen på nytt http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/nforce2/a7n8x-x/101... och använd en annan diskett.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro