Permalänk
Medlem

processorn blir för varm?

tjenare, jag ligger inne med en AMD Athlon (tm) XP 3000+ och har precis slängt ihopa datorn med lite andra prylar etc...
problemet är värmen i processorn, den ligger på ca 54 grader vilket speedfan registrerar som "för varmt" och när jag spelar eller gör något annat krävande kan den ligga på 60-62 grader, är det normalt för denna processorn? eller ska den ligga lägre? är det kanske speedfan som är "buggad" ?
Jag har datorn full med fläktar, så tempen i datorn, grafikkort etc är helt normal, bara processorn som överhettar.

efter ett tag har jag insett att när jag spelar ligger processorn på över 85% av prestandan, vilket är därför den blir för varm, men då kommer frågan, varför står den för så mycket av prestandan? har inte det med grafikkortet att göra?

är tacksam för svar

/ ekstrand

Permalänk

Lite följdfrågor.

1. Vilket moderkort har du och är det känt för att visa fel temp?

2. Kör du med orginal CPU-kylning eller har du någon annan kylare, i så fall vilken?

Temperaturerna är inte farligt höga, men vill minnas att min XP2800+ gick svalare.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]