Permalänk

gömt SSID, problem

Hej, idag tog jag äntligen tag i att försöka göra det trådlösa nätverket här hemma lite säkrare, jag lyckades med wpa. Men när jag var klar med det läste jag att det skulle vara bra att gömma sitt SSID (som jag nu läst är helt onödigt och kanske till och med dåligt att göra), hursomhelst, när jag väl bockat i off på någonting i stil med "broadcast blaha" som stod ovanför ssid så hittar jag själv inte nätverket xD. (sitter på en dator utanför nätverket nu) hursomhelst, finns det något sätt att fixa detta på?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har din router möjligtvis några portar för TP-kabel? I så fall kan du ju koppla in datorn med en TP-kabel och aktivera SSID Broadcasten igen.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

okej :D, tack så mycket för ett snabbt ock enkelt svar, jag ska prova nu och om det inte funkar skriver jag igen.

Permalänk
Medlem

Det bör fungera. Annars finns det förmodligen en resetknapp på routern. En liten rund rackare som man får ta en tandpetare eller ett gem för att trycka på. Det bör stå i dess manual om du hittar den. Annars finns den säkert att ladda ner på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

det funkade, tack så mycket

Permalänk
Sötast

Annars är det bara att välja att ansluta manuellt och att själv skriva in SSID:t

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Annars är det bara att välja att ansluta manuellt och att själv skriva in SSID:t

Gör så och du kan köra med SSID urbockat ser ingen ditt nät vet ingen att det finns.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Gör så och du kan köra med SSID urbockat ser ingen ditt nät vet ingen att det finns.

Skyddar bara ifrån folk som är för lata/som inte vet hur man gör för att hitta det ändå. WPA är det enda vettiga skyddet.

Permalänk
Medlem

Några enkla tips för att säkra upp ditt trådlösa nätverk är:
* Aktivera WPA2 med ett långt bra lösenord
* Lås till macadresser
* Göm SSID och sätt SSID till annat än default
* Anpassad antenn som inte räcker längre än vad som behövs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim_a
Några enkla tips för att säkra upp ditt trådlösa nätverk är:
* Aktivera WPA2 med ett långt bra lösenord
* Lås till macadresser
* Göm SSID och sätt SSID till annat än default
* Anpassad antenn som inte räcker längre än vad som behövs

allt utom det första är bara onödigt krångel som inte gör något nämnvärt för säkerheten.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem