C: och D: bytte plats?

Permalänk
Medlem

C: och D: bytte plats?

Har en dator som jag har haft Vista installerat på en hårddisk.

Partition 1: hadde enhetsbokstaven C: och där var vista installerat.
Partition 2: hadde enhetsbokstaven D: där alla program och spel är installerat.

Nu när jag installerade Windows XP så bytte dom plats, altså D: blev den enhet där Windows XP blev installerat, och C: blev den enhet där program och spel låg.

Har försökt ändra enhetsbokstav under datorhantering -> disk management men det vägrar den göra eftersom disken är en boot disk.

Egentligen är det inget problem lite irriterande bara, vet någon av er hur det kan fixas utan allt för stora ingrepp ?

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Låter klurigt. Jag trodde att C: alltid var "windowshårddisken" och att disken där operativsystemet var installerat automatiskt betecknades som C. nu skulle du kanske kunna boota från en annan enhet, ändra enhetsbeteckningarna och sedan ändra från D: till C: i boot.ini?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du söker i forumdelen kommer du hitta fler trådar där detta har diskuterats. Vad jag kommer ihåg finns det tyvärr inget (bra) sätt att ändra beteckning för systempartitionen. Ominstallation är isf att rekommendera.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Låter klurigt. Jag trodde att C: alltid var "windowshårddisken" och att disken där operativsystemet var installerat automatiskt betecknades som C. nu skulle du kanske kunna boota från en annan enhet, ändra enhetsbeteckningarna och sedan ändra från D: till C: i boot.ini?

Tramms

Enkla rådet är att du bara låter bli det, windows fungerar alldeles utmärkt på annat än C:
Enhetsbeteckningarna sparas i registret och är alltså indviduella för varje windowsinstallation. Det går att ändra windowsenheten där. Dock är risken stor att det krånglar sig om man ändrar bokstav. Finns trådar om det tidigare, sök på MountedDevices då det är namnet på registernyckeln om du så tvunget måste krångla.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för informationen. Då låter jag det vara som det är.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Tramms

Enkla rådet är att du bara låter bli det, windows fungerar alldeles utmärkt på annat än C:
Enhetsbeteckningarna sparas i registret och är alltså indviduella för varje windowsinstallation. Det går att ändra windowsenheten där. Dock är risken stor att det krånglar sig om man ändrar bokstav. Finns trådar om det tidigare, sök på MountedDevices då det är namnet på registernyckeln om du så tvunget måste krångla.

Fick massa windowsfel när min windowsinstall hamnade på H:. Aldrig mer säger jag, C: är att föredra.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Fick massa windowsfel när min windowsinstall hamnade på H:. Aldrig mer säger jag, C: är att föredra.

Erik

Menar du att den flyttade på sig till H: eller installerades det från början på H: ?
Det finns en gammal tråd här där jag beskriver min lustiga resa att få igång windows efter att det ofrivilligt bytte bokstav. Det krånglade mycket, ja.
Men nyinstallerade windows på andra bokstäver har jag kört i flera år utan minsta problem förutom ett program som var buggigt.
(ultrafxp som inte startade korrekt om C: inte fanns, men det behövde inte vara skrivbard, funkade bra om CD-brännaren var C:, så ren programmeringsmiss att "kräva" C: då).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag kan inte installera på någon annan än E:, eftersom jag inte orkar lägga in SATA drivar innan jag installerar

Permalänk
Medlem

kör på e: då.

Det funkar i allmänhet utmärkt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Menar du att den flyttade på sig till H: eller installerades det från början på H: ?
Det finns en gammal tråd här där jag beskriver min lustiga resa att få igång windows efter att det ofrivilligt bytte bokstav. Det krånglade mycket, ja.
Men nyinstallerade windows på andra bokstäver har jag kört i flera år utan minsta problem förutom ett program som var buggigt.
(ultrafxp som inte startade korrekt om C: inte fanns, men det behövde inte vara skrivbard, funkade bra om CD-brännaren var C:, så ren programmeringsmiss att "kräva" C: då).

Den installerade automatiskt där. Stod C: i windowsinstallen, men när jag startade låg det på H:. Detta för att komplett.se hade bootordningen "kortläsare(massa olika), DVD och sen HDD på min nya burk.då formaterade jag den, bytte bootordningen och vips så fungerade det. Inte haft mer windowsstrul sen dess.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Den installerade automatiskt där. Stod C: i windowsinstallen, men när jag startade låg det på H:. Detta för att komplett.se hade bootordningen "kortläsare(massa olika), DVD och sen HDD på min nya burk.då formaterade jag den, bytte bootordningen och vips så fungerade det. Inte haft mer windowsstrul sen dess.

Erik

Ja då förklarar det att det "bytt", även om det var typ det första som skedde. När jag installerat till andra än C: så är det samma i installationen som i windows senare.
Nedrigt av komplett... Kan man fixa minneskort för att boota upp så har man nog kunskap att själv ställe in bootordningen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ett tips om du inte vill installera om:
Byt enhetsbeteckning på C till E. Då hamnar windowspartitionen överst i listan i utforskaren osv. Lättare när de ligger i den ordning man är van även om bokstäverna är fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Ett tips om du inte vill installera om:
Byt enhetsbeteckning på C till E. Då hamnar windowspartitionen överst i listan i utforskaren osv. Lättare när de ligger i den ordning man är van även om bokstäverna är fel.

Går inte att ändra enhetsbeteckning på windowsenheten. Inte med standardverktygen iallafall. Får upp felmeddelande då. Sen lär det bli sjukt mycket fellänkningar till H: istället för C:

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Jag har använt Acronis True Image ett par gånger för att byta enhetstecken på system partitionen. Det har fungerat helt bra, dock kostar programmet en aningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Går inte att ändra enhetsbeteckning på windowsenheten. Inte med standardverktygen iallafall. Får upp felmeddelande då. Sen lär det bli sjukt mycket fellänkningar till H: istället för C:

Erik

Jag skrev ju sök på MountedDevices...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=207...
Oftast så ska inte sökvägen anges som C: utan typ %windir% för windowskatalogen osv... oftast.

4r0: Nog möjligt att true image "städar" i datorn på massa kända problemställen med enhetsbokstäver först så att ändringen blir mindre smärtsam.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG