Importera alkohol från utlandet, butiker?

Permalänk
Medlem

Importera alkohol från utlandet, butiker?

Nu är det då äntligen lagligt att privatimportera enligt EG! Detta tänkte jag då fira genom att plocka in lite grejor från andra EU-länder, men ett problem slog mig nästan genast; Vartifrån beställer jag? Vilka är säkra att anlita för att frakta produkterna i fråga?

Nu kanske ni frågar er varför jag vill ta in saker från utlandet eftersom alkoholskatten ändå är densamma, det må vara sant men vissa saker går ju inte att få tag på här i sverige :/

Mestadels söker jag butiker med vida öl-, whiskey- och romsortiment. Men även andra butiker, seriösa sådana, tas emot med glädje

Har hört att Locadi är ett bra företag att anlita för att frakta inköpen, finns det bättre eller är det dom man bör anlita om möjligt?

Låt oss nu hålla den här tråden laglig, inget snack om hur man undviker att betala skatt etc! Låt tråden vara ett seriöst tillhåll för oss som faktiskt vill ta in saker vi inte kan få tag på genom svenska kanaler.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

www.goodspirits.se

Jag har aldrig beställt därifrån själv men ska göra snart med några kompisar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Urgh 25 årsgräns Jag börjar inse att som 20 åring kan man få problem om man ska beställa från utlandet. Har något vagt minne av att det var liknande åldersgränser på andra nätbutiker också för sisådär ett år sen när jag undersökte saken. Hur kommer det sig att man måste vara äldre på nätet än i verkliga livet?

Edit: Hittade denna www.vingrossen.com vilken ju verkar helt ok i min mening. Någon som har erfarenhet av dom?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ska det vara lagligt måste man fortfarande skatta skiten man för in så vinsten flyger ju all världens väg. Skatteverket, snabba som de är när det vankas något nytt att skatta, skall redan ha börjat undersöka hur man skall göra det "lättare" som det så fint heter att skatta sin nyinköpta sprit.

Permalänk
Medlem

Att skatta är i min mening inte något problem då jag söker saker som ligger utanför systembolagets inköpslistor. Speciellt söker jag efter Bundaberg O.P rum vilken tycks vara totalt omöjlig att få tag på i sverige. Även vissa produkter från t.ex Wychwood brewery tycks vara helt omöjliga att hitta i Sverige. Anledningen till att jag tog upp vingrossen i min förra post var att dom, enligt recensioner jag hittat, inte var helt omöjliga på att ta in specialbeställningar.

Vad ligger egentligen den svenska alkoholskatten på (i %)?
Får man även ta in från länder utanför EU? Mestadels intresserad av Japan och Australien.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Tja, för starksprit ligger skatten på ca 500kr per liter ren alkohol, tex för en liter 40% hamnar det på 0.4*500 = 200 kr.

Permalänk
Medlem

Behövs bara skattas om man anlitar ett svenskt fraktföretag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Behövs bara skattas om man anlitar ett svenskt fraktföretag.

Nej. Skatten beräknas oavsett fraktföretag när du kommer in över Sveriges gräns. Det spelar ingen roll om du har "DHL" "Schenker" eller "Posten" på din lastbil - risken att du hamnar i tullen och frakten beskattas är ändå befintlig. (Med undantaget om du privatinför alkoholen. Därför är det fortfarande fördelaktigt att hämta alkoholen i Tyskland eller Danmark själv)

Nu är det väl så att realistiskt sett är risken ganska liten. Straffavgift på skatt tilkommer bara på beställningar som uppgår till mer än 4000 SEK. Om ditt paket upptäcks i tullen kommer det oftast efterkrav från svenska Skatteverket om att skatten på alkoholen ska betalas.

Dessutom har tullen idag inget dugligt eller hanterbart system att kontrollera för nätspriten som kommer in. Detta resulterar i att risken att faktist åka fast är ganska liten. Men visst är det surt att få betala 500-2000 spänn extra.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)