Permalänk
Medlem

Problem med MSI K8N NEO2.

Hejsan! Nyligen så har min dator börjat uppföra sig underligt med helt slumpartade frysningar och reboots. Problemet har blivit värre senaste veckan, och idag så slutade det fungera helt. Datorn fryser vid första bios skärmen.
Dvs där det är msi loggan.
Jag har en amd 3500+, med MSI K8N NEO2 Platinum och ett x850xt.

Lite hjälp skulle uppskattas

Permalänk

Har precis samma problem, skulle ju vara kul om någon hade en lösning på detta.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Har ni kollat om kondensatorerna på kortet har blivit dåliga?

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Så vitt jagg kan se så ser allt på kortet normalt ut, vet inte riktigt vad du menar med 'kolla kondensatorerna', men en okulär kontroll säger att allt är som det ska vara iallafall. Men om jag kopplar ut systemdisken(P-ATA) och bara har S-ATA disken ikopplad så kommer jag in i bios. Ibland lyckas jag även trycka fram posten där det låser sig vid "Detecting IDE drives...".

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Hej. Har haft 2st MSI K8N NEO2 Platinum med X800XT PE kort & hadde samma problem som ni. Trodde ett tag att grafikortet var boven så jag bytte gpu kylaren till Zalman VF700 men problemet kvarstod. Bytte då mina diskar, Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB, DiamondMax 10 160GB samt MaxLine 3 250GB mot WD diskar och problemen upphörde direkt. Bytte sedan bla bräda till MSI K8N neo4 Platinum. Provade då med mina Maxtor diskar & fick samma problem igen. Köpte en ny WD 320GB disk och voila, problemen var bortblåsta. Kanske skulle det vara värt att testa? Sen är det väll känt att åtminstonde neo4 brädan hadde kända firmware problem med MaxLine 3 diskarna bla.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

Tack för svaret, faktiskt så råkar det vara så att mina Maxtor diskar är DiamondMax Plus8 (40GB) och DiamondMax Plus9 (200GB), dessvärre så har jag redan provat att byta ut 40 GB:aren. Som jag skrev så når jag BIOS med 200:an inkopplad. Så jag lånade en Fujitsu disk på 20 GB av en polare och det funkade fint fram tills iförrgår då problemet uppstod.(Har haft liknande problem med 40GB:aren innan, därav bytet.) Och 200GB:aren har varit urkopplad hela tiden eftersom samma sak uppstår om den är inkopplad tillsamans med någon annan HDD. Planerar visserligen att köpa en ny dator snart, men eftersom jag nyss har tagit studenten och står utan jobb så kommer det att dröja ett tag, och att belägra min systers dator är ingen hållbar lösning. Hade ju varit guld om det gick att fixa på något sätt.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super