Posten - Sveriges garanterat största klantarsel.

Permalänk
Medlem

Håller med Posten är hemsk :S

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kan nämna att när jag kom till syrran så vad ligger utanför en dörr i trappuppgången om inte ett paket i frestande format! Skulle kunna vara en mobil i den så lite frestad blev man och som dom säger så är det ju tillfället som gör tjuven!

Men jag lät den ligga för jag hade inte hjärta att ta det för tänk om man själv drabbas? Frågan är ju däremot om posten ens får göra så? Bara lämna post som inte går i brevlådeinkastet utanför dörren?

Permalänk

Klart dom kan. Fick en tv jag beställde (28-30" eller nåt) lämnad våningen neranför där jag bor, när jag var ca 4 kilometer borta från hemmet. "vi fick inte tag på dig på telefon", det var ju synd. Det ända jobbiga var att bära upp den stora kolossen själv. Aldrig mer posten för stora paket med hemkörning igen. Köpte ny dator på komplett och tog den på pendeln istället, 380 kronor billigare och kommer fram som det ska. Akta er för posten

Erik

Edit. Kan inte ens minnas att jag nångång kvitterade ut den sen heller. (tv'n)

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Klart dom kan. Fick en tv jag beställde (28-30" eller nåt) lämnad våningen neranför där jag bor, när jag var ca 4 kilometer borta från hemmet. "vi fick inte tag på dig på telefon", det var ju synd. Det ända jobbiga var att bära upp den stora kolossen själv. Aldrig mer posten för stora paket med hemkörning igen. Köpte ny dator på komplett och tog den på pendeln istället, 380 kronor billigare och kommer fram som det ska. Akta er för posten

Erik

Edit. Kan inte ens minnas att jag nångång kvitterade ut den sen heller. (tv'n)

Kan, kan dom. Men frågan är i o m att jag inte eller som i ditt fall du aldrig har kvitterat ut paketet så kan inte posten heller säga att det är levererat för om nån hade tagit TV:n?

Då borde posten få stå för att köpa en ny TV till dig i o m att dom har ansvaret tills den är överlämnad till kund anser jag och säkerligen jurister med för varför har dom annars att man ska kvittera när dom levererar stora paket hem till en?

Permalänk
Medlem

Svaret på frågan om Posten får är: Nej. Inte enligt ARN:

SR Jönköping 2007-02-19:
"En kvinna i Eksjö bör få 6000 kronor i ersättning av Posten på grund av en försändelse som försvunnit.

Det anser Allmänna Reklamationsnämnden.

Brevbäraren lämnade försändelsen utanför kvinnans dörr i ett flerfamiljshus, eftersom det inte gick ner i brevinkastet. Men detta är i strid med postlagen, anser kvinnan som krävt ersättning av Posten för paketet som sedan försvann. Enligt anmälan innehöll det kläder för 6000 kronor.

Nämnden går på kvinnans linje och menar att brevbäraren skulle tagit tillbaka paketet när det inte gick att leverera och att hon bör få ersättning."
http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=115395...

Permalänk
Medlem

Håller med er helt och hållet gällande att dom gör fel och klantar sig hela tiden.
Fast samtidigt så tycker jag också att problemet ligger rätt mycket hos kunden också (När det gäller hemkörning menar jag). Har man beställt med hemkörning får man se till att man antingen är hemma eller åtminstonde åtkomlig via telefon den dagen dom kommer. Kan man inte garantera att man kan ta emot paketet får man väl göra en kompromiss i förväg med posten (om det nu ens går) eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MKB
Håller med er helt och hållet gällande att dom gör fel och klantar sig hela tiden.
Fast samtidigt så tycker jag också att problemet ligger rätt mycket hos kunden också (När det gäller hemkörning menar jag). Har man beställt med hemkörning får man se till att man antingen är hemma eller åtminstonde åtkomlig via telefon den dagen dom kommer. Kan man inte garantera att man kan ta emot paketet får man väl göra en kompromiss i förväg med posten (om det nu ens går) eller något liknande.

Problemet med att kunna ta emot leveransen ligger väl inte alltid hos kunden?
Alla de gånger jag haft leverans till dörren har jag aldrig vetat vilken dag de
kommer.

UPS lämnar en lapp om man inte är hemma och försöker ytterligare
två gånger innan de ger upp. Inga problem att ringa dem och säga en tid
som chauffören kan komma.

Permalänk
Medlem

Självklart att det inte alltid ligger hos kunden. Det var därför jag skrev "också"
Man kan väl alltid ta reda på vilken dag dom kommer med sakerna du beställt genom att ringa om man är osäker, eller som du säger, ringa och säga en tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MKB
Självklart att det inte alltid ligger hos kunden. Det var därför jag skrev "också"
Man kan väl alltid ta reda på vilken dag dom kommer med sakerna du beställt genom att ringa om man är osäker, eller som du säger, ringa och säga en tid.

Precis. Och då säger posten "ja vi kommer mellan 13.00 och 17.00, var hemma då" på en vardag när man jobbar? nej posten är inget och ha. Dom påstod att dom inte kunde nå mig på telefon, men alla andra kunde ringa mig, mycket märkligt. Oh well, aldrig mer posten för min del för stora försändelser hem till dörren

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara en udda postmästare som tycker det är ok att lämna paket utanför en dörr. Måste vara väldigt olika eftersom jag hittills aldrig råkat ut för att psoten lämnat ett paket utanför vår dörr, varken när vi bodde i lägenhet eller nu i villa. Är vi inte hemma så får vi en avi direkt om att vi kan hämta det antingen på kosnum eller på postcenter (oftast).

Så det verkar vara lite si och så hur de olika brevbärarna gör. Vore kul att se en officiell ståndpunkt från posten om detta.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

När man uttryckligen ber om det så kan de göra det eller om avsändaren ber om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Precis. Och då säger posten "ja vi kommer mellan 13.00 och 17.00, var hemma då" på en vardag när man jobbar? nej posten är inget och ha. Dom påstod att dom inte kunde nå mig på telefon, men alla andra kunde ringa mig, mycket märkligt. Oh well, aldrig mer posten för min del för stora försändelser hem till dörren

Erik

Det hela handlar väl om egna erfarenheter mm. Anledningen till att jag skriver utifråns postens perspektiv mer positivt än vad dom flesta gör är nog att jag aldrig haft problem med dom. (Ville bara ha sagt det så du inte blir sur på något sätt)

I vilket fall som helst, så kanske du borde överse att beställa hemleverans om du jobbar till 4-5 varje vardag eftersom gubbarna på posten också gör detta.
Men men.. hur som helst ska ju dom inte bara lägga paketet på det sättet dom gjorde eftersom vem som helst kunde ha snott det. Var väl någon idiot som levererade

Permalänk
Medlem

Samma här, fått paket lämnade vid dörren där det springar ca 5-10 personer varje dag. Så nu tar jag bara Posten som fraktfirma om jag vet att paketet hamnar på mitt utlämningsställe. Alltså om paketet är garanterat för stort för brevbäraren. Annars är det alternativa firmor som gäller. Alla de fraktfirmor jag använt utom posten har ringt mig antingen på jobbet eller mobiltelefon och frågat vart i staden jag befinner mig eller vill ha paketet levererat.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MKB
Det hela handlar väl om egna erfarenheter mm. Anledningen till att jag skriver utifråns postens perspektiv mer positivt än vad dom flesta gör är nog att jag aldrig haft problem med dom. (Ville bara ha sagt det så du inte blir sur på något sätt)

I vilket fall som helst, så kanske du borde överse att beställa hemleverans om du jobbar till 4-5 varje vardag eftersom gubbarna på posten också gör detta.
Men men.. hur som helst ska ju dom inte bara lägga paketet på det sättet dom gjorde eftersom vem som helst kunde ha snott det. Var väl någon idiot som levererade

Snarare att dom har en tightare limit än att säga en 4 timmars intervall så kan dom säga "mellan 13 och 14 kommer vi". Då kan man ju ta en timma ledigt eller något och åka hem och ta emot det. Men dom kan inte sätta nån idiotisk 4-timmarsgräns. Sen brukar dom köra ut paket mellan 17 och 21 här i stockholm iallafall. Kanske är annat på posten i Arvika .

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

= Symbol för avvikelse
Vad menar dom med det? Det står så på när jag söker efter mitt kollinr på posten.se. Den symbolen står med i en av "händelserna". Vad betyder avvikelse? >_>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MKB
http://posten.se/tracktrace/img/flagga.gif = Symbol för avvikelse
Vad menar dom med det? Det står så på när jag söker efter mitt kollinr på posten.se. Den symbolen står med i en av "händelserna". Vad betyder avvikelse? >_>

Något har hänt på vägen.
"Fäll ut" mer detaljerad information så ser du vad som hänt.

Permalänk
Medlem

21 jun kl 09:24

Alingsås, Företagspaket adresserat till privatperson. Utkörning ingår ej. Paketet omsorteras till mottagarens Postombud. En Avi, som tas med vid avhämtning, skickas ut via brev.

Det är allt som står. Jag ser inget konstigt i det iaf. Är du säker på att det är det det betyder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MKB
21 jun kl 09:24 http://posten.se/tracktrace/img/flagga.gif
Alingsås, Företagspaket adresserat till privatperson. Utkörning ingår ej. Paketet omsorteras till mottagarens Postombud. En Avi, som tas med vid avhämtning, skickas ut via brev.

Det är allt som står. Jag ser inget konstigt i det iaf. Är du säker på att det är det det betyder?

"Avvikelsen" är väl att det är ett företagspaket som de konstaterat är adresserat till privatperson.
Lär ju inte innebära något problem, bara att paketet inte körs ut till adressaten (som ju är hur företagspaket hanteras normalt) utan lämnas till postombudet (precis som det står).

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Precis. Och då säger posten "ja vi kommer mellan 13.00 och 17.00, var hemma då" på en vardag när man jobbar? nej posten är inget och ha. Dom påstod att dom inte kunde nå mig på telefon, men alla andra kunde ringa mig, mycket märkligt. Oh well, aldrig mer posten för min del för stora försändelser hem till dörren

Erik

Måste bara tillägga att man ju inte direkt får bättre tidsangivelser av t.ex. UPS.

Om nu poängen är att få hem ett större paket så har man ju ingen nytta av att kunna välja att få paketet levererat till annan adress (t.ex. jobbet), vilket ju annars är ett bra alternativ...

Om det sedan handlar om standardleveranstypen (inte någon expressvariant eller så) så sitter man där och kan inte över huvud taget få en tidsangivelse, bara ett datum "någon gång mellan 9 och 17" (eller vilka tider det nu är som de kör ut, är inte säker på om jag kommer ihåg korrekt)...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Okej.. Det ska ju vara adresserat till privatperson (mig).
Konstigt att det är företagspaket dock, då jag beställde det som privatkund. Jaja, det är väl skitsamma så länge jag får paketet i tid

Edit: Är "postombud" samma sak som närmaste paket-uthämntningställe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MKB
Okej.. Det ska ju vara adresserat till privatperson (mig).
Konstigt att det är företagspaket dock, då jag beställde det som privatkund. Jaja, det är väl skitsamma så länge jag får paketet i tid

Edit: Är "postombud" samma sak som närmaste paket-uthämntningställe?

Det lär det vara, ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Okej. Föresten är jag den enda som har problem med posten.se men inte www.posten.se? Ganska konstigt faktist

Permalänk
Medlem

Polisanmälan är toppen (och det får GARANTERAT Posten att få tummen ur), urkundsförfalskning från dom som tog emot det eller nåt annat gott för den som accepterade kvittensen.

Permalänk
Medlem

För ett antal år sen beställde jag en monitor som skulle levereras till dörr, vecka ut och vecka in och inget packet, ringde posten och som vanligt visste dom inte ett svatt. Fick luska ut var packet var och de visade sig ligga på ett utlämnings ställe rätt nära mig, behövde monitorn så jag åkte dit för att hämnta skit och då säjer kärringen i kassan att jag skulle betala full frakt(den för hemkörning), ilsknade till och röt till på tanten så hon ringde någon högre distans och dom plockade bort hela fraktkostanaden för mig.

Forfarande inte roligt att släppa en tjock 19" kartong genom 50cm snö, hade hellre betalt frakten och fått den hemskickad.

Undra ifall posten någonsin kommer ändra sin sketan attityd som det våre en jäkla gratistjänst dom utövar.

Permalänk
Medlem

Jahopp, då har nån jävla idiot till sommarjobbare gjort så att jag inte fått mina linser som jag beställde för två veckor sedan, samt att mina tågbiljetter som jag skulle få hemskickade är försvunna.

Visst det är väl inga problem att få hem sakerna ändå, men jag blir fly förbannad över att jag ska behöva sitta och ringa runt och förklara för företagen att nån jävla sommarjobbare inte kan sköta sitt jobb.

Har aldrig haft problem med posten innan, men nu verkar jag få all skit på en gång.

Permalänk
Avstängd

Hehe, Posten är alltid lika bra. Drar mig till minnes en händelse som utspelade sig i höstas.

Jag och en polare beställde ett chassi och lite annat från Dustinhome. Det skickas som en order med två kollinr, det ena paketet kommer först till växjö, och sedan till postkontoret, allt ok alltså.
Det andra kommer till Växjö, sen händer inget... Ringer posten dagen efter och får prata med en halvtrevlig kvinna som berättar att antagligen Dustin inte packat rätt och därför skickas det inte vidare, vänd er till dem.

Sagt och gjort så ringer jag Dustin, de skrattar lite åt detta och berättar att chassit är paketerat precis som vanligt, väl skyddat. Hepp, bara att vänta och se alltså. På kvällen nästa dag kollar jag Postens hemsida igen, och titta!

(Återger ungefär hur det såg ut.. Datumen stämmer alltså inte, bara för att visa hur många dagar det tog)

[1/1] Stockholm; Försändelsen har skickats
[2/1] Växjö; Försändelsen är på väg till mottagarens serviceställe

[4/1] Linköping; Ett fel har inträffat som kan leda till att paketet försenas. Posten arbetar med att lösa detta.

För er som inte vet det ligger Linköping ~20 mil norr om växjö, alltså halvvägs till Stockholm... Väldigt miljövänligt att nästan skicka tillbaka paketet..
Ytterligare två dagar senare kommer paketet och vi kan hämta ut det, tur det i alla fall.

Utan att vika in för mycket politik här tror jag personligen endast ett statligt ägt bolag kan sköta sig såhär. Ett privatägt skulle helt enkelt inte ha några kunder.. Med det inte sagt att det skulle bli bättre att privatisera det, men det är bara en tanke

Permalänk
Medlem
Citat:

Utan att vika in för mycket politik här tror jag personligen endast ett statligt ägt bolag kan sköta sig såhär. Ett privatägt skulle helt enkelt inte ha några kunder.. Med det inte sagt att det skulle bli bättre att privatisera det, men det är bara en tanke

Har väl förfan inget att göra med om det är statligt eller ej.
Tvärtom i så fall, eftersom Postens paketlogistik numera sköts av IBM sedan flera år tillbaks.
Var väl en sak när det var inhouse och de själva kunde styra upp kvalitetssäkringen, men när tjänsten outsourcats för att skära ner kostnaderna så mycket som möjligt så är det ju klart att det enbart syftar till att ge så stor avkastning till aktieägarna för IBM som möjligt.

Permalänk
Medlem

Privata företag funkar ju inte klockrent heller.
Beställde en laptop från Dell, tror det var Schenker som levererade den. Kunde följa kollit på Schenkers hemsida, och efter ca 5 dagar var det framme i min stad enligt sidan. Var förövrigt hemleverans. Efter att ha väntat 3 dar och inte fått nåt paket eller telefonsamtal så ringde jag Dell, som bad mig ringa Schenker, som i sin tur bad mig ringa ett lokalt åkeri där datorn låg. Ringde det lokala åkeriet, inget svar. Provade 1h senare, samma sak. 5h senare, inget svar. Inget svar dagen efter, ringde schenker som skulle fixa det. Väntade ett par dar, samma sak igen. Efter ca 14 dagar totalt sen dom skickat datorn kom en gubbe och körde ut den då jag äntligen fått tag på dom på det lokala åkeriet.

Ungefär så här gick det till, var ett år sen nu. Kontaktade Dell om det när jag väl fått datorn och fick kompensation av dom. Så tummen upp för Dell ändå! Var ju trots allt Schenkers fel.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Hehe, jobbar själv på CityMail och där har vi hårde procedurer på allt som inte går ner i brevinkast. Notera att vi enbart har industriell post, vilket i grund och botten betyder räkningar och reklam. Även när vi inte får in stora Ellos kataloger i brevinkast ska speciell lapp läggas ner där situation förklaras och personen kan ringa oss och välja att få posten hängd på dörren. En Ellos katalog har inget som helst värde och om jag ska vara ärlig tror jag inte ens mottagaren vill ha den, men ändån får den inte lämnas utanför. Då är det alltid lika underhållande att se paket från Adilbris, CDon och liknande stå lutandes mot dörrar alternativt halvt nerkörda i brevinkast.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Hehe, jobbar själv på CityMail och där har vi hårde procedurer på allt som inte går ner i brevinkast. Notera att vi enbart har industriell post, vilket i grund och botten betyder räkningar och reklam. Även när vi inte får in stora Ellos kataloger i brevinkast ska speciell lapp läggas ner där situation förklaras och personen kan ringa oss och välja att få posten hängd på dörren. En Ellos katalog har inget som helst värde och om jag ska vara ärlig tror jag inte ens mottagaren vill ha den, men ändån får den inte lämnas utanför. Då är det alltid lika underhållande att se paket från Adilbris, CDon och liknande stå lutandes mot dörrar alternativt halvt nerkörda i brevinkast.

Posten har en tjänst där avsändaren kan bestämma att försändelsen ska ställas utanför dörren om den inte går in i inkastet. Eftersom det inte aviseras blir portot lägre och då kan man ta lite mer reklamationer och ändå tjäna på det.

Därför står det en hel del saker utanför dörrarna. Sen lär man sig snabbt skillnaden mellan uppgångar där man kan ställa försändelser i trappen, bostadsrätter, och vilka tattaruppgångarna är där det försvinner saker, allmännyttan. Jag springer i uppgångar där jag utan att tveka skulle lägga en femhundring i trappen och vara säker på att den var kvar nästa dag. Andra dagar går jag i områden där jag knappt törs ta blicken från cykeln.

Permalänk
Avstängd

Hade inte de snåla fastighetsägarna varit så förbannat snikna, hade inte brevbärarna behövt ställa en massa saker utanför dörrarna.

Många brevinkast är inte anpassade för dagens brevvolym.

Fastighetsboxar är lösningen.

Fastighetsboxar åt folket!

Visa signatur

Powered by AMD 3900X